Holding hírek

Közlekedési gondok a legnagyobb lakótelepen – az Avasra ment házhoz a hivatal

2013-07-04 15:30

ADD TO IWIW FACEBOOK TWITTER LIVE GOOGLE lakossagi_forum_csobor_130703_fkcs_8.jpg

Nem lehet átszállás nélkül eljutni az Avasról a belvárosba – jelentették ki azon a lakossági fórumon, melyet Csöbör Katalin országgyűlési képviselő, Devecz Miklós, az MVK Zrt. vezérigazgatója és Fodor Attila, autóbusz-forgalmi osztályvezető tartott csütörtökön az Avasi Gimnáziumban. A megjelentek szinte minden 2007-ben megszüntetett vonalat hiányoltak, a meglévők közül pedig egyedül a 35-össel kapcsolatban nem hangzott el panasz.

Csöbör Katalin országgyűlési képviselő elmondta, fontosnak tartja, hogy az avason élő lakók is elmondhassák a véleményüket, az MVK nagy menetrend átalakítása előtt.
– Sok panaszt hallani a városrész tömegközlekedésére, szeretnénk tudni, hogy mikor, hogyan utaznak az avasiak, mely járatokkal elégedettek, és mely járatokat, hogyan alakítanák át. Én nagyon fontosnak tartom az MVK vezérigazgatójának kezdeményezését, fontos az, hogy az új menetrendet ne asztal mellől tervezzék meg – mondta a képviselő.

Hozzátette, szeretne a közeljövőben a fiatalok – egyetemisták, középiskolások – számára is hasonló fórumot tartani.
– Nagyon fontos, hogy ittasan ne üljenek autóba, és ez elérhető lenne úgy, ha megfelelő színvonalú éjszakai közlekedés lenne a városban, így el tudnának menni szórakozni, és haza is tudnának menni biztonságosan, autóbusszal és villamossal – mondta Csöbör Katalin.

Devecz Miklós, az MVK Zrt. vezérigazgatója elmondta, ahogy megismerte Miskolc tömegközlekedését, úgy látta, hogy talán az Avas az egyetlen hely, ahol teljesen egymásnak ellentmondó információk, kérések hangoztak el, fogalmazódtak meg a közösségi közlekedéssel kapcsolatban. Mint mondta, fontosnak tartja azt, hogy a lakossági igények alapján reformálják meg a busz és villamos közlekedést, ezért szeretne megismerni minden olyan problémát, mely a céggel kapcsolatban merült fel az elmúlt időszakban.
– Az Avas tulajdonképpen egy város a városban. Az MVK alapvető feladata, hogy ez a város eljusson a belvárosba, vagy ha úgy tetszik, a másik városba. Mint ismeretes, ősszel zajlik majd egy olyan háztartás felvétel, melynek során kérdezőbiztosok kérdezik meg a lakókat, hogy hogyan használják a járműveket, honnan, mikor és hová utaznak. Bízok benne, hogy ez az avas problémáján is segíteni fog, és olyan menetrendet állíthatunk össze, mely, ha nem is mindenkinek, de a legtöbbeknek megelégedésére szolgál majd – mondta.

lakossagi_forum_csobor_130703_fkcs_3.jpg

Hozzátette, bár a változáshoz az adatok kellenek, és addig türelmet kér, azért a járművek tisztaságát és a karbantartást illetően már történtek intézkedések, fokozottan figyelnek arra, hogy ne legyenek koszos, elhanyagolt a jármű, és a karbantartásra is figyelnek, korábban 40-50 jármű volt olyan, hogy azonnali javításra szorult, most azonban ez a szám jelentősen lecsökkent. Hangsúlyozta, a múlt heti vihar idején például 22 busz ázott be, és az MVK munkatársai éjjel 63 ülést cseréltek ki annak érdekében, hogy reggel ne vizes, ázott buszon utazzanak.
– Addig is, amíg a felmérés lezajlik, azonnali intézkedésnél pontosabb indulási időket, ténylegesen garantált csatlakozásokat, illetve magasabb színvonalú szolgáltatást ígérek. Ez lehet, hogy kevesebb ígéret, mint ami átlagosan elhangzik egy ilyen fórumon, de nekem az az elvem, hogy csak olyat ígérek meg, amit be is lehet tartani, amit viszont megígérek, az számon kérhető – mondta Devecz Miklós.

„Mindent vissza!”

A lakossági panaszok jó része évekkel ezelőtt megszüntetett, vagy átalakított járatok visszaállítására irányult, mert mint elhangzott, a belvárossal „jelenleg nincs, vagy alig van közvetlen kapcsolata az Avas legnagyobb részének”. Ennek megfelelően sokan kérték az eredeti, Avas-városközpont – Bodótető között egész nap közlekedő 34-es autóbusz visszaállítását (a járat most csak reggel és koradélután jár összesen 5 alkalommal, egyébként a 38-as busz jár a Tampere és a Bodótető között – a szerk.). A 38-as busz Tamperei régi vonalát, azaz a jelenlegi vonal egyik felét pedig többen egyenesen megkérdőjelezvén, kijelentve, hogy az csupán a környék „cselédjárataként” funkcionál.

lakossagi_forum_csobor_130703_fkcs_1.jpg

A 31-es busz esetén – mely jelenleg a Tiszai pályaudvar és az Avas városközpont között jár – érdekes eset alakult ki. Abban ugyan mindenki megegyezett, hogy jelenlegi formájában nem jó a busz, azonban volt olyan, aki az eredeti Tiszai pályaudvar Avas kilátó közötti vonalat, és olyan is, aki a 2007-ben bevezetett pályaudvar – Egyetemváros közti útvonalat követelte vissza. Szintén mások azt kérték, hogy a busz a Tiszai és a Klapka György utca között járjon.

A rég megszüntetett autóbuszok közül – mint ahogyan azt az MVK első embere megjósolta – szinte mindegyiket követelte valaki vissza. A 34-esen kívül volt, aki az Avas vk. – és DIGÉP közötti 33-ast, volt, aki a belvároson át az Újgyőriig járó 39-est, megint más pedig a Nagyvárthynál visszaforduló 36-ost hiányolta. Amiben egység volt, minden megjelent avasi szerint kevés a II.-es ütemnek a 32-es és a 29-es autóbusz, hiszen mindegyikről át kell szállni (vagy a Szentgyörgy úton, vagy a Tapolcai elágazásnál) ahhoz, hogy a belvárosba eljussanak. Illetve sokan panaszkodtak arra is, hogy a belváros felé közlekedő járatok, a 12-es, a 14-es és a 14H-s sokszor nem várják be a 32-est, így van olyan, hogy 40-50 percbe is beletelik az, amíg valaki eljut az avastól a Szeles utcára, vagy a Szentpéteri kapuba. És ha már Szentpéteri kapu: volt több olyan javaslat is, hogy a hálózat átszabásakor létesítsenek egy Avas-Repülőtér járatot is, mivel sokan járnak dolgozni, vagy éppen bevásárolni, kórházba, a városrészbe.

Tisztaság, karbantartás

Egy idős hölgy a járatok tisztaságára panaszkodott: mint mondta, többször utazott az elmúlt években olyan buszon, ahol a kapaszkodók felső része, a rejtett zugok, az ülések alatti rész poros, koszos volt. Illetve – mint hangsúlyozta – az elhanyagoltság nem csak ebben, de a buszok műszaki állapotán is látszik, példaként az általa megtapasztalt esetet elevenítette fel, mikor egy buszon az ajtót és az ülést elválasztó plexi esett ki és tört össze. Túl ezen volt a megállókban lévő garázsboltokra, megint más a hétvégén ritkán közlekedő 1-es villamosra panaszkodott, illetve azt is kérdezték, hogy miért nem jár a 2-es villamos hétvégén.

lakossagi_forum_csobor_130703_fkcs_10.jpg

Devecz Miklós válaszában leszögezte, a konkrét menetrendi, hálózati módosítások csak a szeptemberi utasszámlálást és háztartásfelvétel után lehetségesek, mivel a módosításokhoz számadatok, észrevételek kellenek, ezeket fogják összegezni. Hangsúlyozta, a felméréseknél nem csupán háztartásoknál, de nagyobb munkaadóknál (például Bosch) vagy nagy forgalmat bonyolító intézményeknél (például megyei kórház) is fognak érdeklődni, hiszen szeretnének minél inkább a valós utazási igényekhez alkalmazkodni.
– Ami azonban addig is változás, az a karbantartás és a takarítás. Már említettem korábban, hogy mindkét említett problémára jobban figyelünk, aminek eredménye, hogy javult a buszok műszaki állapotra. Azt kértük a sofőröktől, hogy úgy vigyázzanak járművükre, mint az otthoni autójukra, ha gondot észlelnek, vigyék be a garázsba. Emellett a kötelező átvizsgálás 15 ezer kilométer helyett 5 ezer kilométerenként kötelező minden busznál, függetlenül attól, hogy észleltek-e problémát, vagy sem – mondta.

A buszok tisztaságával kapcsolatban elmondta, a korábbi állapot, a kosz, az elhanyagoltság már változott, és ez tovább fog változni, mert koszos járművekkel nem lehet úgy szolgáltatni, hogy az elégedettséget szüljön.
– A tisztaság nem pénzkérdés, és azt senki nem tudja nekem megmagyarázni, hogy abból a kevés pénzből, ami rendelkezésre áll, miért nem lehet takarítani a buszokat. Erre nagyon odafigyelünk már most is, és a jövőben is – mondta.

lakossagi_forum_csobor_130703_fkcs.jpg

Fodor Atilla, autóbusz-forgalmi osztályvezető elmondta, annak érdekében, hogy az átszállópontokon ténylegesen és mindig működjön a csatlakozás, fokozták azok ellenőrzését, és azt kérte az utazóközönségtől, hogy jelezzék azt, ha nem várja meg őket ezekben a megállókban az autóbusz. A karbantartásról szólva hozzátette, az autóbuszpark átlagéletkora jelenleg 10-12 év, ezért első intézkedéseként – Devecz Miklóssal egyetértésben – a buszok karbantartási mechanizmusának megváltozatása volt, illetve a takarítás átszervezése.
– Ha az új járművek beszerzéséig a jelenlegi buszokra nem figyelünk oda, azok szélsebesen elkezdenek amortizálódni. Ezzel az új karbantartási rendszerrel ezt megakadályozhatjuk – tette hozzá.

Az osztályvezető kiemelte, a 2-es villamossal kapcsolatban nincsen jó híre a hétvégén azt hiányolóknak, mert a járatnak már 2008-ban is olyan kicsi volt a kihasználtsága szombaton és vasárnap, hogy a vasgyári hurokban azt már szolgáltatási céllal sem volt érdemes fenntartani.
– Az 1-es villamost azonban júniusban, a menetrendváltással sűrítettük mind szombaton, mind vasárnap, így kevesebbet kell várakozni a villamosmegállókban hétvégén – hangsúlyozta.

Megújul a „kifelejtett” végállomás

Végül Csöbör Katalin országgyűlési képviselő érdeklődött afelől, hogy a Tiszai pályaudvari végállomást fogja-e tudni használni az új villamos, hiszen azt az előző, szocialista városvezetés kifelejtette a Zöld Nyíl projekt pályaépítési munkáiból. Devecz Miklós elmondta, a villamos a következő napokban a Selyemrét és a Felső-Majláth között fog próbázni, és ezen a szakaszon fogja elvégeztetni a 10 ezer kilométeres próbafutást.

lakossagi_forum_csobor_130703_fkcs_4.jpg

– A Tiszai pályaudvar környékének átalakítása később, a 2014-2020 közti uniós költségvetési időszakban történik majd meg, intermodális csomópontot terveznek ide, azonban addig is el kell végeznünk egy minimális átalakítást a végállomáson. Október elején kicseréljük a vágányokat a hurokban, illetve új váltót is beszerelünk, a régi ugyanis olyan rossz állapotban van, hogy már nem lehet azt javítani – hangsúlyozta a vezérigazgató, hozzátéve, hogy azért nem szeptemberben kezdődik a munka, mert az iskolakezdés miatt jellemzően ekkor veszik igénybe a legtöbben az MVK szolgáltatásait. A munkák alatt – értelemszerűen – a menetrendszerinti villamosközlekedés is módosul, a szerelvények csak a Selyemrétig járnak majd. Ez utóbbi témával a közeljövőben részletesen is foglalkozunk.

A fórumsorozat csütörtökön délután a Szent Imre Katolikus Általános Iskolában folytatódik ahol Benczés Miklós önkormányzati képviselő és az MVK munkatársai mellett Vincze Csaba, a Miskolci Önkormányzati Rendészet vezetője, és Soltész Csaba, a Vasgyári rendőrőrs parancsnoka is jelen lesz.

Tajthy Á.
Fotó: F. Kaderják Cs.



Az értékeléshez be kell jelentekeznie.

Hozzászólások

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned. Jelentkezz be vagy regisztrálj.

Legyél te az első hozzászóló.

Miskolc TV mai műsora

2024-05-20 (Hétfő)
Nincs műsorkiírás erre a napra... nézzen vissza később!