Városinfó

Márciustól át(sz)állunk, megmutatjuk, hogyan! – 1. rész

2012-02-28 20:00

ADD TO IWIW FACEBOOK TWITTER LIVE GOOGLE mvk_buszvill_120224_ja_1.jpg

Március 1-jétől, azaz csütörtöktől lép életbe az új közlekedési rend Miskolcon. A változások kevés járatot hagynak érintetlenül, legtöbb helyen járatritkítást, máshol új útvonalat vagy egyéb módosítást jelent, de indulnak új járatok is. Kétrészes cikkünkben városrészenként gyűjtjük össze a módosításokat, praktikus tanácsokat is kínálva.

Mint ismert, az MVK Zrt. célja az intézkedéssel, hogy megteremtse a gazdálkodási egyensúlyt, illetve az, hogy a szállítási teljesítményt az utazási igényekhez igazítsák. A módosításokról szóló előterjesztést eredetileg decemberi ülésén tárgyalta volna Miskolc közgyűlése, ám az arról kiszivárgott híreket követően egyeztetéseket kezdett a közlekedési cég a képviselőkkel és az utasokkal is. Az új menetrendtől az MVK Zrt. éves szinten 300 millió forintos megtakarítást remél.

mvk_buszvill_120224_ja_6.jpg

A múlt heti – a változásokat beharangozó – sajtótájékoztatón Braun Csaba, az MVK Zrt. marketingosztály-vezetője elmondta, a hálózati változások után nem változik a lefedettség, az ellátási terület, ráadásul bizonyos területeken hosszabb vonalakat hoznak létre, ezáltal átszállás nélküli utazást biztosítanak majd a jelenleginél nagyobb területen.

Hangsúlyozta, az első napokban fokozottan figyelni fogják a közlekedést a városban, és amennyiben szükséges, rásegítő járatokat indítanak a problémás szakaszokon, illetve néhány hét elteltével elképzelhető korrekció ott, ahol folyamatos a gond.
– Módosítás viszont a megtakarítás kárára nem lehetséges, tehát amennyiben valahol adunk, úgy máshol kell majd elvenni – mondta Braun Csaba.

mvk_buszvill_120224_ja.jpg

Az új menetrend nyárig, a szokásos nyári menetrendváltásig lesz érvényben, a változások az éjszakai járatokat nem érintik. Először vegyük szemügyre a kelet-nyugati tengelyt, és a Komlóstetőt érintő változásokat!

A város kelet-nyugati tengelyén (a Tiszai pályaudvar és a Majális park között) alapvetően az utóbbi időszakban a két villamosjárattal, az 1-es, az 1A-s buszokkal (Majális parkig és a Felső-Majláthig), illetve a 21-es busszal utazhatunk a Kandó Kálmán utcáig, (igaz évek óta nem a Tiszai pályaudvarról, hanem a Szondi György utcáról). Mindehhez kapcsolódik a 33-as busz, mellyel a Szemere utca és a Lidl között utazhattunk eddig.

1-es buszcsalád, villamosok

A villamosok esetén sem az 1-es, sem a 2-es villamosnál nem lesz hétköznap változás, sem útvonal, sem járatsűrűség tekintetében. Hétvégén azonban nem fog járni a 2-es villamos, az 1-es és az új 0-s járat esetén viszont bevezetik a szombati és a vasárnapi menetrendet. Szombaton valamivel gyakrabban, vasárnap ritkábban fog járni mindkettő, minden második 1-eshez az Újgyőri főtéren csatlakozva egy 0-s (a Újgyőri főtér és a Vasgyár között). Alternatíva lehet a Vasgyár felé még a 19, 67, 29, 9 és 68-as autóbuszok igénybevétele is az adott szakaszon.

mvk_busz_1_ja_1.jpg

Az 1, 1A buszok esetén is jelentős változás lesz, nem szűnik meg azonban egyelőre egyik sem – még a korábbi híresztelések ellenére sem. Az 1-es busz továbbra is a Tiszai és a Majális park között jár, az 1A viszont már csak a Diósgyőri Gimnáziumig – a korábbi végállomásig. Mindkét busz ritkábban fog járni a korábbinál: az 1-es buszok csúcsidőben 15 percenként járnak, völgyidőben 30 percenként, az 1A pedig csúcsidőben 20, azon kívül félóránként. Felső Majláthig tehát érdemesebb lesz a jövőben az 1-es villamossal, vagy busszal utazni, ha azonban az 1A-s járat nagyon a szívünkhöz nőtt az elmúlt években, akkor át kell majd szállni Diósgyőr és Felső-Majláth felé a Diósgyőri Gimnáziumnál a két említett járat valamelyikére.

Az 1, 1A egyvonalas bérlet március 1-31. között érvényes az egyes villamosok teljes hosszán, valamint a Diósgyőr városközpont és a Majális-park között az 5-ös és a 15-ös buszokon.

Tiszai–Üveggyár–Kandó Kálmán utca

A 21-es busz „megnyírása” ellen annak idején nagyon sokan tiltakoztak. A járatot a 2006-os átszervezéskor a Tiszai pályaudvar – Kandó Kálmán utca útvonal helyett a Szondi György utca – Újgyőri főtér közé korlátozták, onnan pedig 99-es jelzéssel indult busz a Kiliánig. A lakosság és az önkormányzati képviselő kezdeményezésére a busz végállomása végül ismét a Kandó Kálmán utca lett, azonban a Tiszaira mostanáig csak egy-egy betétjárat ment le 21T jelzéssel.

kisserno_110531_ja_6.jpg

A 21-es busz most ismét a Tiszai pályaudvarról indul, egyben kiváltja majd a 33-as buszt is (ez a járat tehát megszűnik) azzal, hogy az Üveggyár, illetve a Lidl érintésével közlekedik márciustól. A 21B-s pedig az előzőnek a betétjárata lesz, a Szondi György utcáról indul, viszont kizárólag munkanapokon, munkaszüneti napon a 21-es busz érinti a megállót, de bejelentkezéses alapon.

Ha tehát az Üveggyár területéről a belvárosba akarunk eljutni, a jövőben a 33-as helyett a 21-es buszra kell várnunk, ráadásul a városrésznek javul a kiszolgálása, hiszen csütörtöktől átszállás nélkül lehet majd utazni a Tiszaira, vagy éppen az Újgyőri főtérre.

A 21-es egyvonalas bérlet március 1-jétől érvényes a 21B járatokon is, illetve március első napjától egyvonalas bérletet a 21-21B járatpárra lehet váltani. A márciusra átnyúló érvényességű 33-as egyvonalas bérletek a lejáratig a 21-21B buszokon érvényesek.

Komlóstető

A Komlótető jobb kiszolgálása érdekében a két helyi járatot – a 19-es és a 67-es buszokat – is átalakította az MVK, az önkormányzati képviselővel egyeztetve. A 19-es járatok ennek megfelelőn az Újgyőri főtér irányába a Komlóstető és a Hengerész utcák érintése után a 67-es útvonalán járnak, a Láditelep utcán. A Diósgyőri Kórházba korábban a 19-es busszal lehetett eljutni, ez most úgy változik, hogy a 67-es busz aláhúzott járatai fognak elmenni a kórházhoz, más időszakban pedig a két járatról a Vasgyári temetőnél a 29-esre kell majd átszállni. A változások következményeként a Komlóstetői Általános Iskola elérése is változik busszal. Iskolaidőszakban reggelente egy-egy járat továbbra is a 19-es busz régi útvonalán jár majd.

A márciusra átnyúló 19-es és 67-es egyvonalas bérletek érvényességük lejártáig mindkét járaton érvényesek lesznek, március 1-jétől pedig a 19-67 viszonylatpárokra lehet majd egyvonalas bérletet váltani.

mvk_buszvill_120224_ja_3.jpg

A cikksorozat következő részében, szerdán a Szentpéteri kapu, Avas városrész, Bodótető, Egyetemváros, Hejőcsaba és Hejőpark városrészek között közlekedő új és átalakuló járatokkal, eljutási és átszállási lehetőségekkel folytatjuk.

Mindezen túl új menetrend lép életbe a 3A-s, 4-es, 6-os, 16-os, 14H-s, és 35-ös járatokon is, erről részletesen legutóbbi a témában készült cikkünk végén olvashat.

Tajthy Ákos
fotó: Juhász Ákos (archív)



Az értékeléshez be kell jelentekeznie.

Hozzászólások

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned. Jelentkezz be vagy regisztrálj.

Legyél te az első hozzászóló.

Miskolc TV mai műsora

2024-05-07 (Kedd)
Nincs műsorkiírás erre a napra... nézzen vissza később!