Életmód

Van, akit a hó sem tántorít el

2014-02-02 18:20

ADD TO IWIW FACEBOOK TWITTER LIVE GOOGLE kerekpar_teli_140128ml_3.jpg

Jöhet hó, jég, fagy, az igazi bringás télen is két keréken jár. Látva őket Miskolc utcáin, sokakban talán felmerül a kérdés: egyáltalán hogyan úsznak meg épp bőrrel egy-egy kerékpárral megtett utat? A minap.hu által megkérdezett szakértő azonban rámutat: a bicikli megfelelő felkészítésével és odafigyeléssel télen is balesetmentesen közlekedhetünk.

– Bármennyire is hihetetlenül hangzik, letaposott havon és szűz hóban legtöbbször biztonságos közlekedni. A kerékpár ugyanis nem csúszik meg az ilyen talajon, hanem éppen ellenkezőleg: jól tapad – kezdi Vascsák Roland, a Kerékpáros Miskolc Egyesület elnökségi tagja. – Ha vékony, laza, kásás hóréteg van az aszfalt felett, akkor a kerék minduntalan a hóréteget félretolva az aszfaltra süllyed – így ezt az útviszonyt sem nevezhetjük veszélyesnek, viszont ilyenkor különösen kellemetlen és nehéz tekerni.

Havas úton azonban már körültekintőbben kell kerékpározni. Ügyelni kell arra, hogy a gépkocsik kerekei által kijárt, megtömörített hosszanti hóbordák megdobhatják a kerékpárt, ami balesetveszélyes, éppen ezért oldalról ne menjünk rá ezekre a bordákra.
– Fékezni mindig óvatosan kell – figyelmeztet, hozzátéve: kanyarodáskor egyáltalán nem szabad bedőlni, kanyarban pedig ne fékezzünk, célszerűbb inkább már előtte lelassítani. Arról, hogy milyen gumit érdemes választani a téli időszakra, az elnökségi tagnak az a véleménye, hogy a szélesebb, nem sima abroncs az ajánlott, minimális nyomáson.

kerekpar_teli_140128ml_5.jpg

További tanács a közlekedésre vonatkozóan, hogy lehetőleg kerüljük el a hó alatt megbújó jeges részeket, ami természetesen nem mindig lehetséges. Így érdemes észben tartani, hogy jégre hajtva nem szabad semmilyen óvatlan mozdulatot tenni, a jeges felületen való fékezés ugyanis szinte azonnali eséssel jár. Ha azonban már elkerülhetetlen a fékezés, akkor is csak a hátsó fékkel tegyük mindezt. Szerencsés esetben azonban már előre látjuk a jeges útszakaszt, ilyenkor az a legtanácsosabb, ha egyik lábunkat még a jégréteg felé érkezés előtt az aszfaltra helyezzük (tehát pedálon csak az egyik lábunk van), csúsztatva lehet még gurulni.
– Létezik már kerékpárra is szöges gumiabroncs, ez jeges úton kiválóan tapad, azonban ára vetekszik a gépkocsi gumiabroncsok árával – teszi hozzá Vascsák Roland.

Figyelmeztet arra is, hogy nem csupán a villamossín veszélyes, hanem a macskakő is, és minden fémfelület, így akár az aknafedeleken is meg lehet csúszni. A villamossíneket száraz, meleg időben is minél meredekebb szögben kell keresztezni, hogy a kerekek a sín vályújába bele ne akadjanak.

Karbantartás, öltözet, láthatóság

„Ha a kerékpárost nem is, de a kerékpárt megöli a tél, pontosabban a só, és az úttestre kiszórt homok”, mondja az elnökségi tag. A megfelelő – szorosan a kerék körül lévő, akár házilag készített leffentyűvel megtoldott – sárvédő nagyon sokat jelent a hajtáslánc összes elemének élettartamára nézve. Ma a legtöbb kerékpár alumínium vázas, a síktalanító anyagok ezt is támadják. Érdemes gondot fordítani a kerékpár rendszeres ápolására, a lánc, a fogaskerekek rendszeres tisztítására. De a fékek is gyorsabban kopnak, a felni és a fék közé kerülő szóróanyag miatt. Sőt, még a váltás is nehezebb lehet a váltóbowdenek elszennyeződése miatt.

– Ezért csak ismételni tudjuk: bizony, a télen használt bringát ápolni kell – emeli ki Vascsák Roland. Az öltözködésről szólva hozzáteszi, az időjárásnak megfelelő öltözködés megválasztása fontos, a téli időszakban is. Tudni kell, hogy a téli öltözködés két legfontosabb szabálya, hogy ne öltözzünk túl (hajtás közben úgyis kimelegszünk valamennyire, és a leizzadástól könnyebb megfázni), másrészt különösen fontos az ízületek védelme is. Célszerű tehát rétegesen öltözködni.

Kerékpározni télen is biztonságos, de csak ha láthatóak vagyunk. A láthatóság télen különösen fontos, erről részletesen ITT (http://kerekparosmiskolc.net/uton-bringaval/a-kerekparos-lathatosaga/) olvashat. A legfontosabb az aktív láthatóság, tehát a lámpák. Ügyeljünk rá, hogy a lámpák működjenek is, a téli hidegben az elemek ugyanis hamarabb lemerülnek. Hiába működik a lámpa, ha pl. a hátizsákon van, és eltakarja a hátizsák ráhajló redője. Ezért sokan használnak hátul kettő lámpát, vagy villogót. Ma már a villogó fény is szabályos. Az előírt kötelező felszerelésekről ITT (http://kerekparosmiskolc.net/uton-bringaval/a-kerekpar-forgalomban-tartasa-es-kotelezo-tartozekai/) olvashat.

Közlekedésbiztonsági szempontból télen az elkülönült kerékpárutak még veszélyesebbek lehetnek. Takarításuk általában később történik, mint az úttest takarítása, így előfordul, hogy miközben az úttesten alig nedves aszfalton lehetne haladni, a kerékpárúton még nagy hó, jeges viszonyok vannak. Pedig az egy nyomon haladó kerékpárosnak a téli viszonyok között nehezebb dolga van, mint az autósnak.
Elsőbbségi helyzetben érdemes figyelni rá, hogy az autós valóban megadja-e az elsőbbséget, mert az autósok kevésbé számítanak a forgalomban a kerékpárosokra. Telente ugyanis kevesebb a bringás, mint nyáron.

A téli közlekedés mind az autósoktól, mind a kerékpárosoktól nagyobb odafigyelést kíván – hívja fel a figyelmet Vascsák Roland. Az úttesten haladó kerékpáros számára ugyanis adott esetben nehezebb lehúzódni a hóbordák kereket megvezető hatása miatt, de a hosszanti hóbordák még az autókra is hatással lehetnek.
– Ezért autósnak és kerékpárosnak kölcsönösen figyelnie kell egymásra, lehetőség szerint segíteni egymás közlekedését. Télen a kerékpárosok előzésekor indokolt a szokásosnál nagyobb oldaltávolságot tartani – figyelmeztet az elnökségi tag.

minap.hu
fotó: M. L.



Az értékeléshez be kell jelentekeznie.

Hozzászólások

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned. Jelentkezz be vagy regisztrálj.

Legyél te az első hozzászóló.

Miskolc TV mai műsora

2024-05-17 (Péntek)
Nincs műsorkiírás erre a napra... nézzen vissza később!