Városinfó

Zöld Nyíl: végállomás, Felső-Majláth!

2012-01-16 11:43

ADD TO IWIW FACEBOOK TWITTER LIVE GOOGLE zoldnyil-majlath-120116ml_19.jpg

Menetrend szerint járnak az 1-es villamosok hétfő éjfél óta egészen Felső-Majláthig. Az új közlekedési rend most még csak a két villamos-viszonylaton hozott új menetrendet, az utasok pedig tapasztalataink szerint örülnek a több mint másfél éve tartó építkezés hozta újításnak.



2012. január 16., éjfél után néhány perccel, a helyszín Tiszai pályaudvar. A szokottnál talán többen állnak a 0:10 perckor induló villamosra várakozva. Nem véletlen, a szerelvény ugyanis – a város történetében először – utasokat szállítva megy el új végállomásáig, Felső-Majláthig. Villamos azonban sokáig nincs a vasútállomás előtt, majd begördül egy jó öreg, amolyan békebeli festésű, piros-fehér Tátra. Utasok fel, villamos elindul, ez azonban még nem az, amire vártunk. A selyemréti kanyar előtt szól a sofőr: „Urak, én a garázsba megyek, jönnek velem?” Nem megyünk. Inkább leszállunk, hisz látjuk már a következő járatot. Ez már tényleg az, amire vártunk, koszorúval, és táblával az elején: „Az első járat Felső-Majláthra.”

zoldnyil-majlath-elsojarat_fp.jpg

Csendben, s gyorsan suhanunk végig a megújult pályán, Miskolc főutcáján, szinte fel sem tűnik s már a régi végállomáson vagyunk. Várunk, nézünk, majd elindulunk arra ahol ki-ki biciklivel, busszal, autóval vagy épp gyalog már járt, villamossal azonban még nem. Minden négyzetcentiméterre figyelünk, bár nem sokat látunk. A villamos megáll a Bölcs utcán, majd Alsó-Majláthon, végül érkezünk Felső-Majláthra, a végállomásra. Pontosabban az ideiglenes végállomásra, a tél miatt ugyanis még nem tudtak végezni az építkezéssel.

Szintén, január 16., reggel 7 óra után, a megszokott tömeg a Városház téri megállóban. Az emberek sietnek dolgukra, s ugyanúgy használják a villamost, mint máskor. A Diósgyőr városrész megállóban érzünk csak változást. A sofőr nem száll ki, nem megy át a túlsó oldali vezetőfülkébe, hanem bezárja az ajtókat, és a szerelvény elindul. Ismét megérkezünk Felső-Majláthra, aznap már másodszor (mi másodszor, a szerelvények már sokadszor).

Mérföldkő

Több mint fél évvel ezelőtt, 2010 májusában kezdődött meg a miskolci villamospálya rekonstrukciója, és meghosszabbítása, amikor a Thököly utcai megálló elé egy vágánykapcsolatot építettek be. Ennek azért volt nagy jelentősége, mert az építkezés két fázisában is végállomásként funkcionált az Ifiház előtti terület. Ezt követően 2010. május 10. és október vége között megújult a Tüzér utca és Thököly utca közötti, majd még ugyancsak tavaly, de már novemberben a LÁEV és a Zenta utca közötti szakasz.

zoldnyil-majlath-120116ml_06.jpg

A pályaépítés 2011. márciusától folytatódott, novemberig – azaz alig több mint kilenc hónap alatt – felújították a kimaradt Tiszai pályaudvar – Tüzér utca szakaszt éppúgy, mint a Thököly utca – Diósgyőri végállomás közötti pályát. A villamosforgalom több szakaszban indult újra: tavaly szeptember elejétől eredeti útvonalán járt a 2-es, és a Diósgyőri Gimnáziumig az 1-es, november elejére pedig a korábbi végállomásig tartó szakaszt is forgalomba állították. Az újraindulás azt is jelentette, hogy a miskolciaknak el kellett búcsúznia a már-már megszokott VP, azaz villamospótló buszoktól (VP, 1VP, 2VP, BVP, sőt 69VP buszok is próbálták pótolni a villamosokat). Vélhetően azonban ez volt az a búcsú, amit úgy igazán, senki sem könnyezett meg.

zoldnyil-majlath-120116ml_10.jpg

December közepére a munkák javával végeztek a meghosszabbítás szakaszán is, és elkezdődött a téli építési szünet. Az építkezés tavasszal folytatódik. Azzal, hogy a villamos elindult a meghosszabbítás szakaszán, még nem ért véget a projekt teljesen, maradtak még munkák az új végállomáson, a megállókban, a pálya mellett – Felső-Majláthon a legtöbb.

A legtöbben örülnek

Az általunk megkérdezett miskolciak inkább örültek a villamosnak, mint nem – úgy a teljes szakaszon, mint Diósgyőrben, és főként a meghosszabbítás szakasza mellett élők.
zoldnyil-majlath-szabo_gyulane-120116ml_29.jpgSzabó Gyuláné, Árpád úti lakos a minap.hu kérdésére elmondta, nagyon örül annak, hogy jár a villamos, mert átszállás nélkül tud bejutni a városba minden, számára fontos helyre.
– Még a vasgyári SZTK-ba is csak egyszer kell így átszállni, nagyon nehezen járok így ez nagy könnyebbség lesz nekem – mondta Szabó Gyuláné. Kérdésünkre hozzátette, ismerősei, szomszédjai között sem hallott negatív véleményt, legtöbben örülnek az új lehetőségnek, és a próbajáratok, valamint az elmúlt éjjel tapasztalatai alapján az alvásban sem zavarja őket.

zoldnyil-majlath-stefanikne-120116ml_30.jpg


– Ideje volt, sokáig tartott a munka, de megérte – summázta az Alsó-Majláth megállóhoz érve egy másik utas, Stefanikné. Mint mondta, számukra is nagy öröm, hogy átszállás nélkül juthat el a belvárosba, és biztos benne, hogy rendszeresen fogja is használni a villamost.

zoldnyil-majlath-varga_belane-120116ml_31.jpg




Varga Béláné a Diósgyőri városrész megállóban (a korábbi végállomáson) arról beszélt, hogy örül neki, hogy a belvárosba most már átszállás nélkül utazhat. Azt azonban reméli, hogy valami közvetlen buszjárat legalább az Újgyőri főtértől lesz a Búza téri piac felé a jövőben is (jelenleg a korábbi menetrend szerint közlekedik az 1-es autóbusz és az 1A-s is, változásra bizonyára lehet majd számítani, a részletekbe azonban mi nem megyünk bele, amíg a pontos információk rendelkezésre nem állnak). Hozzátette, ő is a meghosszabbítás szakasza mellett lakik, és bár ő nem, de férje hallotta az éjjeli járatokat, de – mint megbeszélték – azért nem volt zavaró a szerelvények hangja, hozzá lehet szokni.

zoldnyil-majlath-toth_zoltanne-120116ml_32.jpgTóth Zoltánné azért örül a villamosnak, mert így az Árpád utcáról közvetlenül tud eljutni a kisfiával a Károly utcára, az iskolába.
– Meglepődtem, mert nagyon sokan voltak már első nap is a villamoson a reggeli órákban. Talán azért, mert már jó előre tájékoztatták az utasokat, és gondolom sokaknak volt öröm, hogy nem kell legyalogolni Diósgyőr városrészig, vagy átszállni egy megálló miatt – tette hozzá Tóth Zoltánné.





A villamosvezető szemével


A Felső-Majláthi végállomáson arról kérdeztük André Roland villamosvezetőt, hogy van-e különbség a régi és az új pálya között, illetve milyen érzés a meghosszabbítás szakaszán járni a szerelvényekkel.
zoldnyil-majlath-andre_roland-120116ml_24.jpg– Mintha földútról hajtanánk autópályára – nagyjából így írnám le a régi, a felújítás előtti pálya és a megújult közötti különbséget – mondta André Roland. Hozzátette: az új szakaszon azért fokozottan figyelnek, mert – bár minden sofőr átesett a kötelező oktatáson – a helyzet nem csak a villamosvezetőknek, de az ott élőknek, és az autósoknak is új.
– Az utasoktól még sok észrevételt nem kaptunk, azonban nagyon sokan várták már a megállókban a villamost reggel is, tudtak róla, hogy elindulunk – tette hozzá André Roland.




Tajthy Ákos
Fotó: Mocsári László, Fehér Péter


Az értékeléshez be kell jelentekeznie.

Hozzászólások

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned. Jelentkezz be vagy regisztrálj.

Legyél te az első hozzászóló.

Miskolc TV mai műsora

2024-05-19 (Vasárnap)
Nincs műsorkiírás erre a napra... nézzen vissza később!