Városinfó

Zöld Nyíl: lesz 1A-s villamos is

2011-07-29 16:55

ADD TO IWIW FACEBOOK TWITTER LIVE GOOGLE beton_zoldnyil_110728_rp.jpg

Új betétjárata lesz a miskolci villamosnak a Zöld Nyíl projekt befejezése után; a „megszokott” 1-es és 2-es viszonylatok mellett a jövőben 1A-sok  a Kiliánig járnak majd. A betétjáratra a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. (MVK) szerint az utasszám változása miatt van szükség, azonban  az 1-es buszcsalád kivonásával is összefüggésbe hozható.

A villamosprojekt kezdete előtt évtizedek óta csak két jelzéssel villamos járt Miskolcon: az 1-es a Tiszai pályaudvar és Diósgyőr között, a 2-es pedig – az előző betétjárataként – a pályaudvar és a Vasgyár között.

– Ha elkészül a pálya, és az új villamosok is megérkeznek, ez megváltozik, elindul az 1A-s villamos is, ez a Kilián városrészben már formálódó betétvégállomásig fog járni – mondta el a Miskolci Naplónak Csontos Ágnes, az MVK PR-menedzsere.

Új közlekedési rend, több lépcsőben

A közlekedési cég szerint az utasszámlálások alapján ugyanis a teljes új vonalon más-más követési idők indokoltak, ráadásul a gyorsabb, modern villamosközlekedés az MVK számításai szerint még több utast vonz majd (illetve számolni kell a párhuzamosan futó buszok megszűnésével is hosszútávon).

– Ha minden feltétel adott, akkor csúcsidőben az 1-es villamos 4-5, az 1A -s 8-9, a 2-es pedig ugyancsak 8-9 percenként fog járni, ez egyébként jóval sűrűbb, mint a projekt kezdete előtt – hangsúlyozta Csontos Ágnes. Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a teljes vonalon a követési idő így alakul majd: a Tiszai pályaudvar és az Újgyőri főtér között 2-3, a Vasgyári hurokban 8-9, a főtér és a Diósgyőri Gimnázium között 3-4, a Kilián és a Felső-Majláth szakaszon pedig 4-5 percenként lehet majd villamos a megállókban.

Mindez csak azután valósulhat meg, hogyha legalább 13 új villamos forgalomba állt már Miskolcon, tehát több lépcsőben alakul majd ki 2014-ig az új közlekedési rend a város kelet-nyugati tengelyén.

– Ennek egyik fontos állomása az új pálya átadása várhatóan jövő tavasszal lesz, amikortól is az 1-es villamos már Felső–Majláthig, a 2-es – mint régen – a Vasgyárig jár majd, az 1A-s busz viszont csak a Kiliánig közlekedik (vagyis a majdani hasonló jelzésű villamos útvonalán, az 1-es busz pedig ekkor még változatlanul a Majális parkig – tette hozzá a PR-menedzser.

A legtöbb érv a villamos mellett szól

Az MVK utóbbi években elvégzett utasszámlálásai alapján egyébként – a mostani, a két említett buszjárat miatti lakossági panaszok ellenére is – nem elhanyagolható mértékben nőtt a villamos kihasználtsága.

–  A 2002-es évtől kezdve a projekt előtti időszakig mintegy 20 százalékos növekedést figyeltünk meg a villamoson, ez közel, míg a busszal közlekedők száma folyamatosan csökkent – mondta Csontos Ágnes. Ez összesen napi 90 ezer utazást jelent, míg ugyanez a szám a kiváltandó buszvonalakon 20 ezer utazás.

zoldnyil_startbelv_01.jpg


Az MVK tapasztalatai szerint ez utóbbi számnak nagy része áttevődik a villamosra, mert a villamos komfortosabb lesz, és a kettő – busz, villamos – útvonala, pár megállótól eltekintve fedi egymást. Azaz az utazások száma a megújult villamos vonalon 90.000-ről várhatóan 118.900-ra nő majd, ami a gyorsabb villamosközlekedésnek köszönhetően utazási-idő megtakarítást is jelent, mintegy 3499 utas óra/nap lesz.

Mindehhez jön hozzá, hogy jelenleg az 1-es és 1A-s buszokon, a meghosszabbítás szakaszán a jelenlegi Diósgyőr végállomásig 5600 utas utazik naponta, míg Felső- Majláthig 2800 utas. Felső-Majláth után drasztikusan lecsökken az utasszám, már csak 1000 fő utazik tovább, ebből Majális park végállomásig nagyjából 500 utas az irányonkénti napi forgalom. A jeggyel utazók aránya mindössze 2 százalék, ha a bérletesek minden utazását külön-külön számoljuk.
–Ezt az arányt figyelembe véve naponta 10 utas lehet olyan, aki jeggyel a Majális parkig utazik, de ezek közül azt nem tudjuk megmondani, hogy ki kezdte meg az utazását a Tiszai pályaudvaron – hozta fel a legnyomósabb érvet a villamos mellett Csontos Ágnes. Ráadásul – folytatta - az ellenőrzött utasok 2% ezen a szakaszon nem is rendelkezik az utazáshoz szükséges érvényes jeggyel vagy bérlettel, ez a jegyet váltók arányához képest érdekes adat.

Pályaépítés akkor és most

A miskolci villamos egyébként éppen 114 éves múlt idén július 10-én, és ez alatt az idő alatt volt már példa arra, hogy háromnál is több viszonylat közlekedett a városban (pláne, hogy azok közül több önálló járat volt, s nem csak betétjárat a kelet-nyugati tengelyen). Ismeretes, hogy Budapest után Miskolcon épült meg az országban elsőként normál nyomtávú közúti villamosvasút.

beton_zoldnyil_110728_rp_4.jpg

Az 1800-as évek végén 7,3 kilométeres hálózat létesítésére adták ki az engedélyt, amiben „egyvágányra normál nyomtávval építendő” hálózat szerepelt. Az „építési és üzletberendezési tőkéje” 707,900 forintban lett megállapítva, ehhez jött még 97,850 forint, amit a forgalmi eszközök beszerzésére lehetett fordítani.

A Zöld Nyílban 1,4 kilométer új pályaszakasz épül és 9,6 km-t újítanak fel, ez oda-vissza értendő, tehát nem egyvágányra, hanem kétvágányra vetítve ez 22 kilométernyi megújult, új pályát jelent.

A megvalósítás után a forgalmat 1897. július 10-én 9 motor-és négy pótkocsival indították meg két vonalon. Volt egy egyvágányú három kitérős fővonal 15 megállóval a Tiszai pályaudvar- Verestemplom – a mai Szent Anna tér – útvonalon. A másik egyvágányú szárnyvonal kitérő nélkül 7 megállóval a Búza tér és a Népkert között közlekedett. Még azt is tudjuk, hogy az első napon 7615 fő utazott.

Ehhez képest az új forgalmi hálózat 62 darab kitérővel fog rendelkezni és összesen 23 megállópárt alakítanak ki kialakításra, amiből két megállópár teljesen új (a Bölcs utca és a Köln utcai a meghosszabbítás szakaszán), de lesz egy új betétvégállomás (Kilián) és a felső-majláthi új végállomás.

Érdekességek a miskolci viszonylatjelzésekről

A villamos vonal Diósgyőrig történő meghosszabbítása után – vegyes üzemű (gőz és villamos) vonalon – a forgalom 1906. július 11-én indult meg. 1930 után pedig már a következő viszonylatjelzéseket alkalmazták: Szent Anna templom és a Vasgyár között járt a „V” betűs, a Szent Anna templom és Diósgyőr között pedig a „D” betűs járat.
Amikor bevezették a számozást, volt olyan 2-es viszonylat, amely a Forgóhíd (Villanyrendőr) és Hejőcsaba között járt ( 1910. július 7-én indult meg itt a forgalom) de volt 4-es villamos a Tatárdombi elágazás és a Tatárdomb (1951-1976) között.

villamos_8.jpg

1964 után így változtak a viszonylatszámok, ami már az egybefüggő, kettős vágányon való közlekedés megindulásának is köszönhető:
1-es: Tiszai pu.- Diósgyőr
2-es: Tiszai pu.-Vasgyár
3-as: Vasgyár- Diósgyőr
4-es: Tatárdombi elágazás- Tatárdomb

1958-ban rövid ideig villamos-betétjárat közlekedett a Tiszai pályaudvar- Eszperantó tér között 1/A jelzéssel. 1970-től pedig az ország egyetlen „0”-ás viszonylatjelzésű körjárata közlekedett a Vasgyári hurokban a reggeli csúcsidőben és munkaszüneti napokon. 1989-ben törölték a menetrendből.

 
Tajthy Ákos

Fotó: Rogosz Péter, archív



Az értékeléshez be kell jelentekeznie.

Hozzászólások

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned. Jelentkezz be vagy regisztrálj.

  • 2011-07-31 19:45

    Bartolini

    Szívesen látnék itt korabeli fotókat is.

Miskolc TV mai műsora

2024-05-06 (Hétfő)
Nincs műsorkiírás erre a napra... nézzen vissza később!