Nem taxi!

2011-04-17 00:00Tajthy Ákos Szerzők listája

Soha nem értettem azt a jelenséget, mikor egy környék lakói aláírást kezdenek gyűjteni, hogy legyen egy saját busz- netán villamosmegállójuk. Nem értettem, hiszen ezeket, mióta világ a világ adott feltételekkel adott helyeken lehet igénybe venni, édesanyám szemléletes példájával: „nem taxi ez fiam, hogy ott álljon, meg ahol te akarod”. Néhányan mégis így gondolják.

Igen, a kedves olvasó egészen jól asszociál, ha az 1-es villamos Zenta utcai – Vince utca megállóinak mizériája jut eszébe. A történet ugyanis most éppen erről szól. Mert miről is van itt szó? Adott egy villamospálya, melyen adott keresztutcáknál, tereken, stb. megáll a közlekedő szerelvény (most egyébként éppen nem áll meg, mert építkeznek, de megállt, és valahol vélhetően később is meg fog állni). Az előző pályarekonstrukciót követően létrehoztak egy plusz megállót az addigiak közé, így a villamosok onnantól a LÁEV után már nem csak a Vince utcánál, de a Zenta utcánál is megálltak. A villamosprojekt Diósgyőri munkáinak kezdetén, a Zenta utcán nem állt volna meg a pótlóbusz, akkor az ottani lakók tiltakoztak. Most pedig a Vince utcaiak tiltakoznak, miután a közelmúltban – többek között mi is – megírtuk, hogy az új pályán nem áll majd meg a villamos ott.

A szóban forgó két megálló közül az egyik mindenképp megszűnt volna, Aki ugyanis ismeri a környéket, tudja: ezek olyannyira közel van egymáshoz, hogy ha nem kanyarodna a pálya, a sasszemű Zenta utcán várakozó utas lenézhetné a menetrendet akár a Vince utcai megálló táblájáról is. Márpedig a pályázat feltétele a menetidő gyorsítása volt, az meg a minden bokorban való megállással nem lehet.

A Vince utcai megállónak persze van létjogosultsága, tudja ezt mindenki, aki ott él, aki ott dolgozik, sőt én magam is éreztem a megálló hasznosságát, hiszen hosszú éveken át szálltam ott le a villamosról mikor zongoraórára siettem. Csak éppen ilyen és ehhez hasonló érvek hosszú sora hozható fel a Zenta utcai megállás, vagy épp bármelyik másik állomás mellett.

S persze, mint minden eset, a mostani is speciális. A történet ugyanis úgy folytatódik, hogy a lakossági igények mellett, még a közlekedési cég utasszámlálási adatai is megerősítik a Vince utcai megálló létjogosultságát. A gond csak az, hogy az új szabványok szerint, nem el egymás mellett egy megállóperon, egy kétsávos út, no meg egy járda, mert mindegyikre adott paraméterek vannak, s ezek a régiektől nagyobbak (meg az is lehet, hogy régen nem volt ennyire túlszabályozva a világ). Hát ezért maradt preferálta a cég is, és a kivitelező is a Zenta utcát.

Kompromisszumos megoldásként persze – talán csak az én fejemben – felmerülhet akár az is, hogy a jelenlegi két megálló között hozzanak létre egy újat, mondjuk az Ákos utcánál (nem részrehajlás miatt, de tényleg épp félúton van). Az ugyanis fél távon van mindkét megálló között, és ez talán egy olyan kompromisszum lehetne, melyet mindkét fél el tud fogadni.

Így ugyan mindkét megállót használóknak egy picivel többet kellene sétálni, de azért az a táv tényleg nem kibírhatatlan, és aki villamossal akarna utazni, úgyis elsétálna oda (éppúgy, ahogy el fog sétálni a Zenta utcaiba is, ha mégsem fogadnák el a javaslatomat). És végül is nincs is ebben semmi ördögtől való, ez ugyanis csak közösségi közlekedés, nem pedig taxi…

Tajthy Ákos