Pályázatok

Stressz ellen – próbálj meg lazítani!

2013-02-11 13:37

ADD TO IWIW FACEBOOK TWITTER LIVE GOOGLE

Aki képes ellazulni, az évekkel hosszabbíthatja meg az életét. A relaxálás valójában egyfajta "koncentrált lazítás". Érdemes megtanulni. Az állandó stressz, a feszültség ölni is képes.

A relaxálást a keleti gyógyítók már évezredek óta használják

A relaxáció olyan kifejezés, amit meglehetősen gyakran használunk, de ritkán fordul elő, hogy két ember ugyanazt érti alatta. Legtöbben azokra a tevékenységekre utalnak, amelyek helyreállítják a stresszel kapcsolatos élettani elváltozásokat. De vannak dolgok, amiket bár relaxációnak nevezünk, igazából pedig nem az. Ilyen az úszás, az olvasás, a zenehallgatás, vagy a kertészkedés, és még sok pihentető foglalatosság. Meglehet, hogy ezek segítenek az ellazulásban, de a stressz élettani hatásait nem tudják olyan hatékonyan megváltoztatni, mint a klasszikus relaxálás.

A valódi relaxáció pozitív hatása tudományos szinten műszerekkel is igazolható. Az összes módszer közül az bizonyult a leghatékonyabbnak, amelyik magában foglalja a fiziológiai folyamatok megváltoztatását és az elme megtisztítását. Ilyen például a meditáció.

Mi történik, amikor valóban ellazulunk?

A lelki tényezőket és az észlelőképességet vizsgáló tanulmányok több mint felénél bebizonyosodott, hogy a szorongás és egyéb zavaró tünetek (idegesség, alvászavarok, fejfájás és légszomj) a relaxáció segítségével megszüntethetők. Ez a módszer szintén hatásosnak bonyolult a kaliforniai Stanford Egyetemen a szív- és érrendszeri betegségek gyógyításában végzett kísérletek során. A valódi relaxáció egyes krónikus mentális betegségek, például a pánikbetegség és a szorongás legyőzésében és kezelésében is segít. Ezeket a technikákat a depresszióban szenvedők esetében is nagy hatékonysággal alkalmazzák. Mindezek mellett abban is segíthet, hogy a lehető legjobb teljesítményt hozzuk ki magunkból a hétköznapi életünk során.

Élmény, amit meg kell tapasztalni


Akik eddig sosem relaxáltak, nem tapasztalták meg ezt az élményt, azok is átélték, csak nem emlékeznek rá. Mert még csecsemők voltak, és édesanyjuk karjában volt módjuk a teljes ellazulásra. Ha te is először relaxálsz, néhány hétig gyakorolod kell, amíg sikerül megtapasztalnod a mély relaxációs vagy meditatív állapotot, amikor sikerül elszakadnod a valós környezettől, és úgy érzed, hogy megszakadt a testeddel a kapcsolatod. Ez persze csak érzet, mert végig irányítod a dolgokat, önuralmad birtokában maradsz. És bár sokkal kellemesebb fokozatosan kijönni ebből az állapotból, szükség esetén nagyon gyorsan és könnyen is kiléphetsz belőle. A kezdők kezdetben tehát csak néhány percet töltsenek így. Már egy ilyen rövidke időszak után is tapasztalható a pozitív hatása. Később pedig fokozatosan lehet majd növelni az időt, nagyjából húsz perces időtartamig. Ha már állandósultak a stresszhatás negatív jelei, akkor csak egy hosszabb, mindenféle feszültségtől mentes időszak segíthet a regenerálódásban.

Ha rendszeresen gyakorolod a relaxációt, akkor napi két-három alkalommal végzett öt perces relaxáció minden feszültséget eltűntet. A nehezebb, stresszesebb napokon valamivel hosszabb időre van szükség. A titok kétségtelenül a rendszeres, kis adagokban rejlik, mert így sosem gyűlhet fel túl sok feszültség a szervezetedben.

Az MIKOM Nonprofit Kft. eredményesen pályázott a TÁMOP - 6.1.2/11/1 „Egészségre nevelő és szemléletformáló életmód programok – lokális színterek” című pályázaton, melynek középpontjában a stresszkezelés áll, mely egészségfejlesztési programok keretében valósulnak meg.


Az értékeléshez be kell jelentekeznie.

Hozzászólások

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned. Jelentkezz be vagy regisztrálj.

Legyél te az első hozzászóló.

Miskolc TV mai műsora

2022-09-28 (Szerda)
Nincs műsorkiírás erre a napra... nézzen vissza később!