Kultúra

A veterán járművek megfontoltságra késztetnek

2013-07-26 12:37

ADD TO IWIW FACEBOOK TWITTER LIVE GOOGLE veteran_sajtaj_130824_ja_14.jpg

Alig húsz lóerő – ennyit tud az 1956-59. között gyártott BMW 600-as, de tulajdonosa elmondása szerint így is olyan vezetési élményt nyújt az autó, hogy soha nem akar megválni tőle. A miskolci Kormos Tamás szerint a mai fiataloknak is ilyen autóra lenne szükségük először, hogy megtanulják tisztelni a nagyobb járműveket.

A Veterán autók és -motorok VIII. Miskolci Találkozóját beharangozó szerdai sajtótájékoztató „hátterét adta” a Kormos Tamás tulajdonában lévő BMW 600-as típus, amely – bár formáját tekintve nehéz megkülönböztetni, de – nem keverendő össze a BMW Isettával. Az autó tulajdonosa is figyelmeztetett, az Isettának hátul keskenyebb a nyomtávja.

Mint a veteranpark.hu oldalon is olvasható, a bajor gyár „a sikeresnek mondható Isetta tapasztalatai alapján kezdte meg a 600-as fejlesztését, mely sok mindenben hasonlít az elődmodellre”. A legfontosabb tanulság az volt a gyártó számára, hogy az autó túl kicsi, ezért az utódot nagyobbra tervezték, így már négy ülés is elfért benne. „Ehhez persze erősebb motor kellett, így megkapta a BMW R67 motorkerékpár közel 600 köbcentiméteres, módosításokon átesett változatát, mely 19 lóerővel „repíti” a 600-ast.”

veteran_sajtaj_130824_ja_16.jpg

– A háború után azért tervezték ezt az autót, hogy a korábban repülőgépmotor-gyártással is foglalkozó céget kihúzza a válságból. Kifejezetten városi autónak szánták a típust, melyet az olasz, akkoriban főként robogókat és háromkerekű haszonjárműveket készítő Iso társasággal kooperálva kezdett el gyártani a bajor vállalat – ismertette Kormos Tamás.

Az 1956-ban bemutatott prototípus egy nyújtott Isettára hasonlít, s hamar sikert is aratott. Az autó az elődhöz képest tágasabb, csendesebb, nem mellékesen formavilágát tekintve megnyerőbb volt. Árát valamivel magasabban határozták meg, mint a konkurens Volkswagen Bogáré volt.
– 26 évesen vettem az autót, tehát már több mint 40 éve van a tulajdonomban. Soha nem akartam megválni tőle, olyan élményt nyújtott számomra már fiatalon is, amit nyugdíjasként is szerettem volna átélni – fogalmazott Kormos Tamás.

A 600-as tulajdonosa elismerte, nem túl sok a 19 lóerő, ugyanakkor véleménye szerint a mai fiatalok első autójának is ilyennek kellene lennie, mert akkor „megtanulnák tisztelni a nagyobb, erősebb autókat” is.
– Megfontoltságra késztet egy veterán jármű – emelte ki.

veteran_sajtaj_130824_ja_4.jpg

Minden pozitív tulajdonsága ellenére a BMW 600 gyártása viszonylag hamar befejeződött, 1959 novemberében gördült le az utolsó a gyártószalagról. Helyét – ismét a felhasználói igények folyamatos változásának köszönhetően – a BMW 700 vette át. A 600-as modellből összesen 39 ezer darab készült – olvasható a veterános honlapon.

A Veteránautók és -motorok VIII. Miskolci Találkozója határon átnyúló, a magyar és a szlovák nemzetet összekötő veterános rendezvénnyé bővült az idén. A találkozóra és túrakirándulásra érkező autók és motorkerékpárok szombaton reggel 8 órakor indulnak el a Miskolci Egyetemről. Körülbelül 11.30-kor érkeznek meg Kassára a találkozó résztvevői, majd ünnepélyes keretek között bevonulnak Kassa történelmi főutcájára, csatlakozva cseh és szlovák veterános kollégáikhoz. Magyarországra, Miskolcra még aznap visszatérnek, így a hagyományoknak megfelelően július 28-án, vasárnap a Herman Ottó Gimnázium tornatermében is megtartják a veterán autók és motorok kiállítását, a díjátadó ünnepséget, valamint Miskolc tehetséges fiatal énekesei és táncosai is fellépnek.

Kujan I.
fotó: Juhász Á.



Az értékeléshez be kell jelentekeznie.

Hozzászólások

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned. Jelentkezz be vagy regisztrálj.

Legyél te az első hozzászóló.

Miskolc TV mai műsora

2019-08-17 (Szombat)
Nincs műsorkiírás erre a napra... nézzen vissza később!