Kultúra

A Hámori-tó – akkor és most…

2011-07-30 09:32

ADD TO IWIW FACEBOOK TWITTER LIVE GOOGLE 0008_hamorito_1.jpg

A Garadna patak vizének felduzzasztását, Felsőhámornál egy tógát megépítését „a Diósgyőr-hámori vasmű” telepítése kívánta meg. (Fazola Henrik 1770-ben létesítette Ómassát, amelyet 1814-ben szintén a Garadna patak biztosította energiára épülő Újmassa váltotta fel.)

0008_hamorito.jpg

1810-ben kezdték el a tógát helyének mélyítését, vagyis a teherbíró kristályos mészkő felszínének elérését, amelyre a gát felépíthető volt. 1810-1812 között a duzzasztott tó maradandóan megváltoztatta a környezetet, de nem volt alkalmas a nyaralókkal, villákkal való körbeépítésre. A Palotaszálló átadásakor a tó hossza 1200 méter, legnagyobb szélessége 120 méter, átlagos mélysége pedig 10 méter volt. A tó védgátját a nagy nyomás miatt erősíteni és emelni kellett, így a befejezés évét 1815-ben határozták meg. A 20. század eleji képeslap is a védgátról készült, amely egyben közlekedési út is. A Palotaszálló építésekor a tógátat megerősítették, s ezen át halad a Miskolc-Eger közötti erdei országút, amely számos sportrendezvénynek biztosított helyszínt.
(Gyurkó Péter képeslapja, Dobrossy István szövege, Mocsári László fotója)


Az értékeléshez be kell jelentekeznie.

Hozzászólások

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned. Jelentkezz be vagy regisztrálj.

Legyél te az első hozzászóló.

Miskolc TV mai műsora

2024-05-05 (Vasárnap)
Nincs műsorkiírás erre a napra... nézzen vissza később!