Belföld

Magyarország Holnap Oktatási Kerekasztal

2007-06-04 16:20

ADD TO IWIW FACEBOOK TWITTER LIVE GOOGLE

Megkezdődtek az „Oktatás és gyermekesély” kerekasztal első nemzetközi műhelymegbeszélései. Az angol nyelvű ülés elnöki teendőit Csapó Benő, a Szegedi Tudományegyetem professzora látta el, aki a kerekasztal nemzetközi hátterének kialakításával kapcsolatos feladatokat is koordinálja.

Bevezetőjében Csapó Benő elmondta, miért fontos a magyar oktatásügy számára a külföldi folyamatok tanulmányozása, majd felidézte azokat a nemzetközi oktatási programokat, felméréseket, amelyek már eddig is sokat segítettek a magyar oktatási rendszer problémáinak azonosításában. Röviden összefoglalta a kerekasztal eddigi munkáját a meghívott előadó számára, majd bemutatta az előadót az ülés részvevőinek. Mint elmondta, Jean-Paul Reeff (jelenleg a frankfurti Deutsches Institute für Internationale Pädagogische Forschung munkatársa) személyére elsősorban széles körű képzettsége, sokirányú, több országra kiterjedő nemzetközi tapasztalata alapján esett a kerekasztal választása.
Jean-Paul Reeff Luxemburgban született, tanulmányai egy részét Németországban végezte, pszichológusi és informatikusi képzettséggel is rendelkezik. Az általa irányított kutatási-fejlesztési programok többsége azonban a közoktatáshoz kapcsolódik. Dolgozott kutatóintézetekben és a közigazgatásban is, részt vett számos nemzetközi programban (IEA-TIMSS, PISA, PIAAC, egyéb OECD- és EU-programok). A kerekasztaltól arra kapott felkérést, hogy tekintse át az Új Magyarország Fejlesztési Terv, valamint és az OKA angol nyelven rendelkezésre álló dokumentumait és értékelje azokat nemzetközi kontextusban. Mutassa be a német oktatási rendszer megújítása érdekében tett erőfeszítéseket, a folyamatban levő fontosabb programokat. Elemezze a magyar és a német párhuzamokat, a közös problémákat, a német reform alkalmazható tanulságait, továbbá segítsen azoknak a személyiségeknek a kiválasztásában, akiket érdemes bekapcsolni az OKA nemzetközi munkálataiba.
Jean-Paul Reef előadásának első részében az Új Magyarország Fejlesztési Terv oktatással összefüggő programjait értékelte. Elismeréssel szólt a tervezet átfogó jellegéről, a benne foglalt stratégiai célok időszerűségéről. Ugyanakkor kritikusan jegyezte meg, hogy a tervezet egésze lényegesen alábecsüli az oktatás gazdasági jelentőségét. Bár a tervezetben az oktatás fejlesztése kiemelt szerepet kap, ez még mindig nem olyan súlyú, mint amire a nemzetközi folyamatok mély megértése és az EU-támogatás által felkínált lehetőségek valóban késztethetnék az országot. A másik kritikai észrevétel az átlagosnál sokkal gyengébben képzett rétegekkel, a lemaradókkal kapcsolatos. A tervezet e területekre is kiemelt figyelmet fordít, azonban ez még mindig nem elégséges annak jelentőségéhez képest, amennyit a leszakadó rétegek képzése, a társadalmi folyamatokba való bekapcsolása, munkaerő-piaci lehetőségeinek javítása a gazdaság fejlődésén lendíthet. Ez utóbbi megállapításait az OECD felnőtt írásbeliség vizsgálatához kapcsolódó gazdasági elemzéssel támasztotta alá. Kritikusan állapította meg továbbá, hogy kevés figyelmet fordít a terv a javasolt változások fenntarthatóságára, és nem következik azokból a közoktatáspolitikai szabályozás lényeges megjavítása.
Az előadás második része a német oktatási rendszer megújítása érdekében elindított folyamatokat tekintette át. Amint az előadó kritikusan megjegyezte, a német szövetségi rendszer nem teszi lehetővé egységes, következetes, hosszú távú oktatáspolitika kialakítását, ezért ebben a tekintetben Magyarország esélyei akár jobbak is lehetnek. Ugyanakkor a – többek között a PISA-sokként ismert jelenség hatására – a német politikai elit és a szélesebb közvélemény is megértette a német oktatási rendszer válságát, és – többnyire tartományonként más-más területre koncentrálva – mélyreható változásokat indított el. Ezek közül számos konkrét példát, kísérletet, fejlesztést sorolt fel. Az egész Németországra jellemző tendenciák közül három folyamatra hívta fel a figyelmet. Az egyik a „kutatási offenzíva”, a tudományos kutatási kapacitás átfogó fejlesztése, az oktatás megújulási folyamatának alátámasztása érdekében. A második a szakképzés újraértelmezéséhez, a harmadik az egész életet átfogó tanulás esélyeinek javításához kapcsolódott. Az egyes tartományokra jellemző programok közül figyelmet keltett a Berlinben felújított szakfelügyeleti rendszer, az egész napos iskolával kapcsolatos kísérletek, és a kisgyermekkori nyelvi fejlesztési programok.
Az előadást felkért hozzászólóként Kárpáti Andrea, az ELTE professzora értékelte. Kiemelte azokat a pontokat, amelyek a kerekasztal további munkája, illetve az oktatás megújítása szempontjából különösen fontosak, és javaslatokat tett a további együttműködés területeire.
Az előadást, illetve a korreferátumot nyílt vita követte, melynek keretében a kerekasztal tagjai, illetve a meghívott vendégek tettek fel kérdéseket, illetve fejtették ki álláspontjukat.
Az ülés záró részében Csapó Benő összegezte a vita tapasztalatait, majd áttekintette az OKA nemzetközi tevékenységének következő feladatait és beszélt a tervezett két további rendezvényről. Az egyik egy meghívásos nemzetközi konferencia lesz, melyre szeptember 3-án kerül sor. Javaslatot tett a konferencia fő témáira és bemutatta a számításba vehető előadókat. A másik rendezvény egy finn–magyar műhely lesz, melyre a finn oktatási rendszer látványos sikereinek hátterében álló személyek kapnak meghívást.


Az értékeléshez be kell jelentekeznie.

Hozzászólások

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned. Jelentkezz be vagy regisztrálj.

Legyél te az első hozzászóló.

Miskolc TV mai műsora

2024-04-26 (Péntek)
Nincs műsorkiírás erre a napra... nézzen vissza később!