Zöld Nyíl

Öregednek, de bírják a „strapát” a miskolci villamosok

2011-02-14 13:15

ADD TO IWIW FACEBOOK TWITTER LIVE GOOGLE villamosremiz_110214_03.jpg

Három, villamosbeszerzéssel kapcsolatos közbeszerzési eljárás zárult eddig sikertelenül Miskolcon, s bár a legutóbbi eredménye – vagyis eredménytelensége – után ugyan perre ment a Miskolc Városi Közlekedési Zrt., a majdani új villamosokat még mindig nem kezdték el gyártani. A jelenleg futó Tatra és SGP kocsik viszont fiatalabbak nem lesznek, és egyre gyakrabban robban le egy-egy szerelvény. A minap.hu annak járt utána, mikor írják ki az újabb közbeszerzési eljárást, milyen paraméterekkel, illetve milyen műszaki állapotban is vannak a meglévő miskolci villamosok.

Már készül a cég az új villamostender kiírására – erősítette meg információinkat Csontos Ágnes projektmenedzser. Annak részleteiről azonban csak akkor tudnak majd az MVK Zrt.-nél bővebb felvilágosítást adni, amint megszületett a hivatalos döntés a tender elindításáról. Ezt pedig a Városgazdálkodási és -üzemeltetési Bizottság hozza meg, jelenleg a döntés előkészítése zajlik. Új villamosok tehát biztosan lesznek, hogy milyenek és főként mikor, az még a jövő zenéje.

Elindult viszont a jogi eljárás az előző közbeszerzési eljárással kapcsolatos döntés miatt. Mint ismeretes, az MVK a Fővárosi Bírósághoz fordult jogorvoslatért november 15-én a döntőbizottság határozata ellen. Csontos Ágnes elmondta, hogy a pert már iktatták a Közigazgatási Kollégiumban. – Annyit tudni jelenleg, hogy a tárgyalás időpontját már kitűzték, az idézések kézbesítése az érintettek részére folyamatban van, így még nem tudjuk az első tárgyalás konkrét időpontját – mondta a projektmenedzser. Jogi síkra terelte a villamostender ügyét Debrecen is, a jogorvoslati eljárással kapcsolatban egyeztetett is a két város, azok sikeressége érdekében. Csontos Ágnes hozzátette: a cégnél abban bíznak, hogy ha nem is első fokon, de a későbbi eljárások kapcsán számukra kedvezően bírálják majd el a felülvizsgálati kérelmet.

Nem kell még „leírni” egyik típust sem

Mindezek ellenére tény azonban, hogy a Zöld Nyíl miskolci villamosprojekt keretein belül az új pálya már épül Miskolcon, azon azonban – jelenlegi állás szerint – még évekig a régi Tatra és SGP típusú villamosok fognak közlekedni. Ezek a „tuják” azonban – a közhiedelemmel ellentétben  - nincsenek még annyira rossz állapotban, hiába robbannak le időnként.

villamosremiz_110214_02.jpg

– Az MVK Zrt.-nek jelenleg 18 Tatra és 16 SGP (a piros bécsi) típusú villamosa van – mondta el kérdésünkre Braun Csaba marketing-osztályvezető. Előbbiek átlagéletkora 20,5 év, utóbbiaké 41,5 év, és hajlott korukhoz képest jó műszaki állapotban vannak a cég munkatársa szerint. A kilométerfutásnak megfelelő tervszerű karbantartást a cég szakemberei az előírásoknak megfelelően, időről időre elvégzik. – Már csak életkorukból adódóan is a Tatrák a korszerűbb járművek, így ezek bírják jobban a „strapát”, de nem szabad leírni az SGP-ket sem, hiszen belőlük még Bécsben is forgalomban van jó pár darab jelenleg is – hangsúlyozta Braun Csaba.

Természetesen ezeket a járműveket is fokozottan veszi igénybe a téli időszak, így – hasonlóan bármilyen járműhöz – a villamosokat is fel kell készíteni a télre. Egy ilyen felkészítés keretében külön vizsgálják a karbantartók az ablaktörlőlapátokat és a szélvédőket, az ablakmosó-rendszert és (a Tatrák esetén) ablakmosó folyadék fagyáspontját, a vezetőfülke szigetelését és fűtését, a fűtőszállal ellátott tükrök működőképességét, az akkumulátor töltését és a világítást, láthatóságot. Ezeken túl a villamosok karbantartása ugyanúgy zajlik, mint az év többi részében.

villamosremiz_110214_04.jpg

Új pálya: nem működnek jobban tőle a villamosok

Kíváncsiak voltunk arra is, hogy a megújult pálya milyen hatással van a meglévő villamosok teljesítményére. Braun Csaba elmondta: bár a sínek és felsővezetékek cseréjétől a járművek nem működnek jobban, de tény, hogy azok gyorsabban tudnak menni, hiszen számos sebességkorlátozás megszűnt. Túl ezen, a járművek csendesebbek lettek, simábban (vagyis kisebb rezgéssel) járnak, így a kerékpárok is kisebb mértékben kopnak. – Minden járműnél fontos a megfelelő műszaki állapot biztosítása, ezen belül is a kerékpárok megfelelő állapotának biztosítása, cseréje. Az SGP-k esetén a kerékpárok cseréje az előírásoknak megfelelően megtörtént mindegyik járművön. A szükséges javításokat folyamatosan elvégezzük, nagyobb felújítást nem végzünk rajtuk – mondta Braun Csaba.
Várhatóan még 2 évig, az új járművek megérkezéséig fognak futni ezek a villamosok. Ez idő alatt kerékcserére már nem lesz szükség az SGP-ken, mivel közelmúltban a cég munkatársai ezt a munkát elvégezték, a Tatrákat pedig, melyek régebben vannak az MVK Zrt. tulajdonában, végig rendszeresen karbantartotta és felújította a cég.

villamosforg nov.jpg

A villamosközlekedés tehát a felújítások előtt, után – sőt a nem érintett szakaszokon várhatóan az alatt is – folyamatos lesz, és biztosnak látszik az is, hogy két évig még a jelenlegi villamosokkal. A mostani járművek állapotát, illetőleg az újak érkezését pedig továbbra is figyelemmel kísérjük majd.

Tajthy Á.

Fotó: Juhász Á.



Az értékeléshez be kell jelentekeznie.

Hozzászólások

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned. Jelentkezz be vagy regisztrálj.

  • 2011-02-14 23:33

    mimino

    azért nem kell temetni a villamosokat, nem hiszem hogy olyan romlékonyak lennénekveszteglő villamost max akkor látok, amikor valami ügyes elé fordul és ütköznek..

Miskolc TV mai műsora

2024-04-28 (Vasárnap)
Nincs műsorkiírás erre a napra... nézzen vissza később!