Zöld Nyíl

Síntörés: bárhol lehet, de a forgalomra ritkán veszélyes

2011-02-03 18:20

ADD TO IWIW FACEBOOK TWITTER LIVE GOOGLE zoldnyil_sintores_110203_02.jpg

Több síntörés is történt a november elején átadott pályaszakaszon a Tüzér utca és a Soltész-Nagy Kálmán utca között. A hibákat a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. (MVK) munkatársai már ideiglenesen kijavították, a végleges javítást pedig tavasszal végzik majd el. A minap.hu arra volt kíváncsi, természetes folyamat-e egy ilyen új pályán a síntörés, illetve fog-e forgalomkorlátozással járni a hiba elhárítása.

A közlekedési cég közleménye szerint a november 1-én átadott új pályaszakaszon január 31-el bezárólag 5 síntörést regisztráltak, ezek mindegyike hegesztési környezetben történt, és azokat a pályakarbantartók ideiglenesen kijavították. A síntörés környezetének kibontását követően megállapították, hogy a törések a sínvég-hegesztés hőhatás-övezetében alakultak ki. Mivel az új építésű felépítmény-rendszerben kialakult síntörés okai összetettek, a vizsgálatba műszaki szakértőt fog bevonni az MVK.

Szakemberek szerint egyébként a hézagnélküli vágányok esetében nagy hőmérséklet ingadozás esetén (24 óra alatt 30-35 °C) sajnos nem ritka síntörés (hegesztés törés) bekövetkezése. Csak példának: a Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV) villamosvágányaiban a tavaly decemberben 43 síntörés történt.

zoldnyil_sintores_110203_01.jpg– Ez egyfajta velejárója a pályafelújításnak mondhatni velejárója egy ilyen munkának, az ilyen jellegű meghibásodások nincsenek kihatással a felépítményrendszer állapotára, élettartamára – ezt már Csontos Ágnes projektmenedzser mondta a minap.hu kérdésére. Az MVK mérnöke pedig éppen azért kérte be a BKV-s statisztikákat is, hogy össze lehessen hasonlítani az adatokat a síntörésekre vonatkozóan.

Nem csak az új pályán

A síntörés egyébként nem csak egy új pályán, hanem bárhol előfordulhat. Csontos Ágnes szerint a régi, még felújítás előtti szakaszon, ugyanezen időszak – tehát november 1. és január 31. – alatt is voltak síntörések többek között az Újgyőri főtéren és a Győri kapuban is. Azonban, hogy az új pályán történt eseteket kivitelezési hiba okozta-e, a szakértői vizsgálat fogja eldönteni. – Mivel ezek a síntörések még a garanciális időszak alatt történtek, a szakértői vizsgálat állapítja meg a hiba okát – hangsúlyozta a közlekedési cég munkatársa.

A szakértői vizsgálat pedig csak tavasszal kezdődhet meg, akkor, amikor kibontják a vizsgálatba bevont sínszakaszokat, és amikor a hibákat véglegesen elhárítják. Mindaddig átvizsgálásra kerülnek a műbizonylatok, az érintett jegyzőkönyvek és technológiai utasítások a megbízó, az üzemeltető és a mérnök részéről. 

Végleges javítás: ideiglenesen megint járhat villamospótló

Az MVK Zrt. szakemberei egyébként ideiglenesen már kijavították a hibákat és ezek a munkák nem igényeltek olyan mérvű beavatkozást, ami befolyásolta volna a villamosforgalmat, vagy villamospótlózni kellett volna.  – Amennyiben szakembereink úgy ítélik meg, hogy a törés veszélyezteti a villamosközlekedés üzembiztonságát, még akkor sincs szó a villamosforgalom szüneteltetéséről, csupán sebességkorlátozást rendelnek el, ezzel elhárítják az üzemveszélyes állapotot – tette hozzá Csontos Ágnes. A repedések veszélytelenségét a projektmenezser azzal példázta, hogy az esetek nagy többségében egyébként még azt sem lehet hallani, hogy koppan a sín, ha áthalad rajta a villamos.

zoldnyil_sintores_110203_03.jpg

A tavaszi végleges javításkor azonban jelentősebb burkolatbontásra kell számítani, akkor fel kell készülni esetleg forgalomkorlátozásra, és esetleg villamospótlózásra, ám amennyiben ez szükségesség válik az MVK Zrt. időben értesíti majd az utazóközönséget.

Tajthy Á.

Fotó: Juhász Á.


Az értékeléshez be kell jelentekeznie.

Hozzászólások

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned. Jelentkezz be vagy regisztrálj.

Legyél te az első hozzászóló.

Miskolc TV mai műsora

2024-05-04 (Szombat)
Nincs műsorkiírás erre a napra... nézzen vissza később!