Közlekedés

Új vezető a MÁV Zrt. élén

2010-08-02 14:54

ADD TO IWIW FACEBOOK TWITTER LIVE GOOGLE

2010. augusztus elsejétől Szarvas Ferenc vette át a nemzeti vasúttársaság elnök-vezérigazgatói posztját. Az új vezető szerint paradigmaváltásra van szükség a közösségi közlekedésben és a MÁV Zrt. működésében.

A magyar nemzeti vasúttársaság szerepe és hatékony működése nem egyszerűen egy állami nagyvállalat ügye, hanem egy kormányciklusokon átívelő össztársadalmi, stratégiai kérdés. Össztársadalmi ügy, mivel a polgárok közlekedése, a személy- és áruszállításhoz szükséges pályavasúti infrastruktúra működtetése, az egyes települések és körzetek bekapcsolása az ország vérkeringésébe, az elmaradott régiók felzárkóztatása, és ezen keresztül az emberek életminőségének javítása – mind-mind nemzetstratégiai kérdés.

Éppen emiatt a MÁV jelenlegi problémái is két tőről fakadnak: egyrészt az állami szerepvállalás tartalmának, mértékének és preferenciáinak tisztázatlanságából, vagyis a hosszú távú kormányzati közlekedéspolitikai stratégia hiányából, másrészt a vasúttársaság működésének gyengeségeiből, hiányosságaiból.

Szarvas Ferenc szerint paradigmaváltásra van szükség e két, egymással szorosan összefüggő probléma megoldásához. Ennek első lépéseként a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium elkészíti, és társadalmi vitára bocsátja a közösségi közlekedés megújításának stratégiáját, amelynek része lesz az állam és a nemzeti vasúttársaság kapcsolatát kiszámítható és megnyugtató módon rendező, új vasúti koncepció is. Ez a koncepció abból a felismerésből indul ki, hogy hosszú távú kormányzati közlekedéspolitikai stratégia nélkül nem lehet a MÁV, illetve a közösségi közlekedés többi állami szereplőjének akut problémáit orvosolni.A második probléma megoldása a MÁV fokozatos belső megújulásával, az utasok jobb kiszolgálásával, a vasúttársaság működésének ésszerűsítésével, hatékonyabbá tételével, a vasút és a vasutasok társadalmi megbecsültségének helyreállításával érhető el.

A MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója szerint ennek a paradigmaváltásnak két fontos feltétele van. Az első annak tudomásul vétele, hogy a vasút megújulásának, modernizációjának a fő célja mindenekelőtt az utasok jobb kiszolgálása. Az utóbbi évek vitáiban mintha feledésbe merült volna, hogy a vasút nem önmagáért, nem is az államért, hanem az utasokért van, az utasokért közlekedik. Ám nem szabad szem elől téveszteni azt sem, hogy a vasutat nem lehet megújítani, modernizálni a vasutasok nélkül. Meg kell szüntetni azt a korábbi gyakorlatot is, hogy a döntések a vasutasok feje felett, róluk, de nélkülük szülessenek meg.

Szarvas Ferenc szerint évekre lesz szükség ahhoz, hogy a szerkezeti átalakítások első pozitív jelei érzékelhetők legyenek, de az előkészítő munkákat már az idén el kell kezdeni. Mindeközben a vasúti közlekedés zavartalanságát is folyamatosan biztosítani kell. A MÁV Zrt. új vezetőjének célja, hogy e változások révén a magyar nemzeti vasúttársaság hosszú távon a mainál lényegesen utasbarátabb, versenyképesebb és hatékonyabb, színvonalasabb szolgáltatásokat nyújtó, működésében egyszerűbb és átláthatóbb, korszerűbb és etikusabb vállalat legyen. Ehhez rengeteg türelemre és munkára lesz szükség, amelybe be kell vonni mindenkit, aki tudásával, tapasztalatával részt kíván venni a vasút, a vasutasok és a MÁV presztízsének fokozatos helyreállításában.

Szarvas Ferenc 1987-ben szerzett diplomát a Budapesti Közgazdasági Egyetem Pénzügyi szakán, majd 1990-ben jogi szakokleveles közgazdászként végzett az ELTE Jogi Karán. A szakember a vasútvállalathoz az Államadósság Kezelő Központtól érkezett, amit 10 évig irányított, de korábban a MALÉV elnöke, valamint több magyarországi bank vezetője és az ÁPV Rt. vezérigazgató-helyettese is volt.

mav.hu


Az értékeléshez be kell jelentekeznie.

Hozzászólások

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned. Jelentkezz be vagy regisztrálj.

Legyél te az első hozzászóló.

Miskolc TV mai műsora

2024-05-19 (Vasárnap)
Nincs műsorkiírás erre a napra... nézzen vissza később!