Közgyűlés

Rendkívüli közgyűlésen döntöttek

2008-01-11 16:51

ADD TO IWIW FACEBOOK TWITTER LIVE GOOGLE erm.jpg

Rendkívüli közgyűlési ülést hívott össze mára Káli Sándor miskolci polgármester. A képviselők három napirendi pontot tárgyaltak: a helyi közoktatási esélyegyenlőségi terv helyzetelemzését, a mezőkövesdi-mezőkeresztesi volt katonai repülőtér meghatározott részének ingyenes miskolci önkormányzati tulajdonba vételét és hasznosítását, valamint – zárt ülésen – a Magyar Villamos Művek által eladásra kínált miskolci fűtőerőmű-üzletrész megvásárlását.

Káli Sándor polgármester tájékoztatójában elmondta: esélyegyenlőségi helyzetelemzés elfogadása a törvény értelmében azért szükséges, mert az önkormányzat csak ezzel a hivatalos szakértői véleménnyel pályázhat a közoktatási intézmények beruházásainak célirányos támogatására, a hátrányos helyzetű gyermekekkel foglalkozó intézmények fejlesztésére. A napirend vitájában Szűcs Tamás (Fidesz) képviselő értetlenségének adott hangot, amiért az előterjesztést sürgősséggel tárgyalja a közgyűlés: mint mondta, a hivatkozott pályázathoz most csupán egy szándéknyilatkozat elfogadására lenne szükség. A helyzetelemzés benyújtására december 31-ig van lehetőség, a szakképzési átszervezések esetében pedig február 8-ig. Az ellenzéki politikus szerint, az előterjesztéshez csatolt helyzetelemzés mind tartalmilag, mind nyelvészetileg, stilisztikailag alkalmatlan az elfogadásra, s azt javasolta, megfelelő átdolgozás után, február 1-jén második fordulóban is tárgyalják. A közgyűlés nem fogadta el az indítványt. Horváth Ottóné (MSZP) képviselő, az Oktatási Bizottság vezetője elmondta, hogy a helyzetelemzést nem az önkormányzat készítette, hanem az Oktatási Minisztérium által megbízott, és erre felkészített külső szakértők, meghatározott, központi irányelvek alapján. Célja főként a problémák meghatározása, erre alapozva készít majd az önkormányzat egy intézkedési tervet. Káli Sándor az ellenzéki kifogások egy részét indokoltnak nevezte, azonban, mint fogalmazott, nagyon szorosak a pályázati határidők, sürgős volt a munka, s Miskolc nem engedheti meg magának, hogy esetleg százmilliós forrásoktól essen el, helyzetelemzés híján. A polgármester arra is utalt, hogy ezen a területen a szakintézmények is igen kevés tapasztalattal rendelkeznek még - Európában is kevés ország rendelkezik esélyegyenlőségi programmal. Végszavazásnál a képviselők többsége támogatta az előterjesztést.
Másodikként a mezőkövesdi-mezőkeresztesi repülőtér ügyét tárgyalta a grémium, a kormány december 23-án döntött arról, hogy Miskolc tulajdonba kapja a létesítmény egyhatodát. Mint indoklásként elhangzott, az önkormányzat fejlesztési elképzeléseiben eleve szerepelt regionális logisztikai központ, illetve repülőtér kialakítása. A több mint három kilométer hosszú leszállópályával rendelkező, 600 hektár területű volt katonai repülőtér általános befektetői potenciálja pedig egyedülálló Közép-Európában, az erre alapozott logisztikai bázis kiépítése óriási gazdasági haszonnal jár majd Miskolc és az egész régió számára - hangsúlyozta Káli Sándor. A közgyűlés egyhangúlag támogatta a tulajdonba vételt - Lenártek András (Fidesz) képviselő hozzászólásában utalt a repülőtér rendszerváltozás utáni, hányatott sorsára, s örömét fejezte ki, hogy több mint tizenöt év után végre elindulhat a létesítmény rehabilitációja, hasznosítása, s hogy ebben Miskolcnak is része lesz. Tompa Sándor (MSZP) képviselő arról szólt, hogy a közös beruházás jó lehetőség arra is, hogy erősödjön Miskolc, valamint a többi érintett település önkormányzatainak regionális együttműködése, majd kihangsúlyozta: a repülőtér fejlesztése nem önkormányzati, hanem befektetői forrásokból történik.
A Magyar Villamos Művek (MVM) által eladásra kínált miskolci fűtőerőmű-üzletrész megvásárlásáról zárt ülésen tárgyaltak a képviselők. Mint ismeretes, a 2001-ben kezdődő miskolci távhőtermelő projekt több ütemből valósult meg. Először gázmotoros erőműfejlesztések történtek, ezek kivitelezésére alakult meg 2003-ban a Magyar Villamos Művek (MVM) Zrt. többségi, és a MIHŐ kisebbségi tulajdonába tartozó Miskolci Fűtőerőmű Kft. (MIFÜ), amely további létesítmények beruházója is lett. A MIFÜ kombinált ciklusú fűtőerőművét múlt év decemberében helyezték üzembe Miskolcon, a több létesítményt magában foglaló telep az avasi, belvárosi, diósgyőri és bulgárföldi távhőkörzetek gazdaságos hőenergia-termelését biztosítja. A napirend tárgyalását követő sajtótájékoztatón Káli Sándor elmondta: a közgyűlés határozata alapján Miskolc él elővásárlási jogával, és meg kívánja vásárolni az MVM által eladásra felkínált üzletrészt a Miskolci Fűtőerőmű Kft.-ben. Ez jó üzlet, hamar megtérülő befektetés, s ilyen módon hosszú távra garantálni lehet Miskolc energiaellátási és árbiztonságát – hangsúlyozta Káli Sándor.

Molnár Péter (KDNP)
Természetesen frakciónk is nagyon nagy reményeket fűz a mezőkövesdi-mezőkeresztesi repülőtér fejlesztéséhez. Támogattuk az előterjesztést, hogy Miskolc egyhatod részben tulajdonosa is legyen a létesítménynek - ez nagyon komoly infrastrukturális beruházás lesz. Az autópálya mellett most a közvetlen közelünkben kiépül egy remek adottságokkal rendelkező repülőtér is, amely bármilyen típusú repülőgépeket képes lesz fogadni, méreteinél fogva a legnagyobbakat is. Könnyebbé válik a régió elérhetősége, vonzóbbak leszünk a munkahelyteremtő beruházások számára, emellett maga a repülőtéri beruházás is sok munkahelyet teremt majd. A kiépülő logisztikai központ igazából bekapcsolhatja Miskolcot, a térséget Európa gazdasági vérkeringésébe, s jelentős fejlődést generálhat. Most már olyan potenciális beruházók is felfedezhetnek minket, akik számára eddig, talán épp infrastrukturális okokból, nem voltunk megfelelők.  Szabó Tamás (SZDSZ)
Megítélésünk szerint Miskolc kicsit megkésett, de annál jelentősebb karácsonyi ajándéknak tekintheti azt a repülőtéri-tulajdonrészt, amelyhez most hozzájutott. Pusztán értékét tekintve is jelentős vagyontárgy került a birtokunkba, a kérdés azonban ennél jóval összetettebb: városunktól alig 40 km-re jöhet létre Közép-Európa egyik legnagyobb logisztikai központja. Ennek számunkra is felbecsülhetetlen a gazdasági jelentősége, olyan fejlődést indíthat el, amelyet egyelőre talán még felbecsülni sem tudunk teljes egészében. A logisztika, egy-egy terület infrastrukturális lehetőségei igen komoly súllyal esnek latba, amikor a befektetők célterületet keresnek - nagyon nagy a kínálat, nem könnyű versenyképesnek maradni. Miskolc és térsége most nagyon komoly lehetőséghez jutott, a repülőtér által olyan versenyelőnyre tehet szert, amely hosszú távra meghatározza a jövőjét. Juga György (Fidesz)
Már Miskolc város fejlesztési stratégiájának elfogadásakor nagy reményeket fűztünk a mezőkövesdi-mezőkeresztesi repülőtér fejlesztési elképzeléseihez. S nem csak mi, hanem a régióban szinte mindenki, hiszen ez egy akkora méretű, olyan adottságokkal rendelkező létesítmény, amelyhez Magyarországon legfeljebb a Ferihegyi repülőtér mérhető. Ez pedig nem csak hogy nem elhanyagolható, hanem egyenesen döntő előnyt jelenthet Miskolcnak és a régiójának abban az iszonyatos küzdelemben, amely ma a befektetőkért és a piacokért folyik. Mezőkövesd és Mezőkeresztes, korábbi tulajdonosokként már komoly előkészületeket tettek a repülőtér hasznosítására. Miskolcnak fel kell zárkóznia ehhez a folyamathoz, bár eddig is részt vettünk a koncepció kidolgozásában. Városunk a régió meghatározó gazdasági, tudományos, kutatási és kulturális központja, nyilvánvaló volt, hogy nélkülünk nem lehet érdemi regionális fejlesztéseket megvalósítani. Frakciónk természetesen támogatta a repülőtér egyhatod részének tulajdonba vételére irányuló előterjesztést, reméljük, hogy igazolódnak a reményeink, és belátható időn belül olyan léptékű fejlesztést sikerül itt megvalósítani, amely meghatározóan szolgálja a város és a régió érdekeit. Simon Gábor (MSZP)
Rendkívül jelentős szempontnak tartom, hogy mi most egy ajándékot kaptunk. Olyan ajándékot amely talán történelmileg nézve is a párját ritkítja. Arra ugyanis jó néhány példa volt már, hogy önkormányzatok állami tulajdonú földterületeket kaptak vagy szereztek. Arra viszont, hogy ez más önkormányzatok területén történjen, nem nagyon lehet példát találni. Különösen nem ekkora nagyságrendűt, hiszen egy több mint 600 hektáros területről van szó, amelynek a tulajdonunkba került, egyhatod része is meghaladja a 100 hektárt. S - hangsúlyozom - ezt az igen komoly értéket teljesen ingyen kaptuk. A repülőtér olyan leszállópályával rendelkezik, amellyel vidéken senki nem versenyezhet. Az ingatlan átvételével, fejlesztésével lehetőség nyílik a régió logisztikai központ szerepének megerősítésére, turisztikai vonatkozásban pedig, az érintett kistérségen túl, például Eger és környéke, illetve a Bükk és a Tisza-tó is elérhetővé válik fizetőképes turisták számára. A projekt alapvetően támogatja a régió gazdasági szerkezet-átalakítását, a tudásközpontú-versenyképességi pólus létrehozását, s új fejlődési pályára állítja a gazdaság fejlődését.


Az értékeléshez be kell jelentekeznie.

Hozzászólások

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned. Jelentkezz be vagy regisztrálj.

Legyél te az első hozzászóló.

Miskolc TV mai műsora

2024-04-26 (Péntek)
Nincs műsorkiírás erre a napra... nézzen vissza később!