Az egyik kereskedelmi csatorna újra műsorra tűzi a Csillagok háborúja-szériát, s ettől engem mindig kiráz a hideg. Nem is elsősorban a degenerált űrherkentyűk látványa miatt (illetve amiatt is, de erről majd később) - azokból a torz mitológiákból van már nagyon elegem, amiket az ilyen típusú a filmekkel a világra próbálnak erőltetni. Összezagyválva a jót és a rosszat, a szépet a csúfat, múltat, jövőt, stb. Totális harc, hollywoodi hadjárat a népek saját mítoszai, s az ezekben gyökerező, egyetemes értékek ellen.
Tudniillik van valami, amiben még egyes nomád, vagy egyenesen kőkorszaki körülmények között élő törzsek, népcsoportok is megelőzik az USA-t, a világ vezető szuperhatalmát. Ezeknek a kis népeknek ugyanis vannak eredetmítoszaik, csodás meséik, legendáik, hősi eposzaik. Olyan dolgok, amelyek egy nép lelkét, tudatát alkotják, amelyek döntő hatással vannak a kultúrájára. Az USA-nak ilyen jellegéből, létrejöttéből, heterogén összetételéből adódóan sem lehet - viszont az amerikaiak is tudják, hogy nemzeti mítoszokra szükség van: már csak az összetartozás érzése, az identitástudat miatt is. Nemzeti legendákat teremtettek hát abból, amiből tudtak: a westernből, Marilyn Monroe-ból, Elvis Presleyből, az egész amerikai életformából.
Hamar kiderült azonban, hogy ezek a nem túl mélyen gyökerező, divatízű, kereskedelmi mítoszok csak egy határig versenyképesek. Mindaddig, míg a népekben ott élnek a saját legendáik, az ezekre épülő értékrendek, Elvis Presley meg a Dallas legfeljebb csak bulvárszenzáció lehet. A hollywoodi álomgyár ezért a világra szabadította a visszájára fordított, globalizált mítoszokat: a valódi mitológiák összezagyvált részleteiből építkező idétlen történeteket, a delíriumos rémálmokat idéző szörnyetegetet.
Az egyik első ilyen, máig szimbolikus, elsöprő kampánnyal beharangozott mizéria volt a Csillagok háborúja (plusz a folytatások) - sajnos tökéletes sikerrel. A szereplők bálványok lettek, a filmbéli, kitalált "jedi"-vallást több százezren követik, világszerte. Magyarországon generációk nőttek fel, akiknek fogalmuk sincs róla, ki az a Csaba királyfi - Darth Vader "személyazonosságát" viszont álmukban is tudják.
Babits írja: “Mindenik embernek a lelkében dal van, /És a saját lelkét hallja minden dalban. / És akinek szép a lelkében az ének, /Az hallja a mások énekét is szépnek”. Vajon milyen dal van a lelkükben azoknak (s milyennek hallják mások énekét) akiknek a félig emésztett pizzára emlékeztető "Jabba", a nagyfülű "Yoda"-manó, a hatmellű nő vagy más Csillagok háborúja-figurák a "hőseik"?
Tudjuk, hogy minden relatív, de az Ember ösztönös, esztétikai értékrendje azért még működik. A Milói Vénusz szép. Mona Lisa mosolya is szép. Egy oszladozófélben lévő tapír, és egy fogyatékos kerti szöcske dizájnjából összetákolt filmbéli figura viszont csúf és értelmetlen - akkor is, ha dollármilliókat költenek a promóciójára. Mint ahogy kétszer kettő is mindig négy, és soha nem lesz öt.
Már akkor sok minden lelepleződik, ha a néző ha nem hagyja magát elkábítani a filmes szórakoztatás profi eszközeitől, a speciális effektekkel tarkított nagyjelenetektől, hanem a maguk valóságában, pusztán leírva lát ízelítőt egyes történetekből.
Rege a csodaszarvasról: "Száll a madár, ágrul ágra, / Száll az ének, szájrul szájra; / Fű kizöldül ó sirhanton,/ Bajnok ébred hősi lanton.Vadat űzni feljövének / Hős fiai szép Enéh-nek: / Hunor s Magyar, két dalia, / Két egy testvér, Ménrót fia."
Ez egy csodaszép eredetmonda.
Gyűrűk Ura: "Bilbo a hobbyt olyan kalandokra indult, amelyekről maga sem hitte, hogy képes lesz végigjárni azokat. Törpe társaival ejutottak az elfek közé, megjártk az Öt Sereg csatáját, s Bilbo egy barlang mélyén furfangos játékban megszerezte az Egy Gyűrűt, Isildur átkát Gollamtól, az elfajzott hobbyttól. Később maga is rájön, hogy milyen hatalom birtokába jutott, és mivel hobbyt volt, nem félt azt használni mindenféle vicces varázslatokra.
Ez pedig egy idétlen hablaty.
Szepesi Sándor
Hollywood árnyékában
2010-08-16 00:00 – Szepesi Sándor
- Kategória: ROVATOK: > ZÁRÓJELBEN
Impresszum:
MiKom
Miskolci Kommunikációs Nonprofit Kft.
- 3525 Miskolc, Kis-Hunyad utca 9.
- http://www.minap.hu
- 48.1052820.77615
- worktel: 46 503 500
- faxfax: 46 358 200
- e-mail:
- Ügyvezető: Kovács Viktor
- Főszerkesztő: Molnár Péter
Reklámfelületeink kizárólagos értékesítője a
MIKOM Nonprofit Kft.
Elérhetőség: 3530 Miskolc, Széchenyi u. 40.;
Értékesítési vezető: Bartus Sándor
E-mail: bartus@mikom.hu
Hirdetésfelvétel:
telefon: 46/501-420
e-mail: info@mikom.hu
HU ISSN 2062-5642- Minden jog fenntartva!
- Felhasználási feltételek és adatvédelmi irányelvek