Egészség

Fokozottan ügyeljünk a főzés és tárolás körüli higiéniára

2014-06-29 10:31

ADD TO IWIW FACEBOOK TWITTER LIVE GOOGLE

Minél több zöldség és gyümölcs, zsírszegény húsok, halak, öntetek – mindezekből könnyen összeállítható egy olyan menü, amely a nyári kánikulában sem terheli meg a szervezetet. A magas zsírtartalmú, kalóriadús étrendek, az édességek, az alkohol és a túl erős fűszerek azonban irritálhatják a gyomrot, így a közérzetünk is romlik. Asztalos Ágnes megyei tiszti főorvost arról kérdeztük, étkezés szempontjából mire kell figyelnünk a nyári hónapokban.

– A meleg hónapok alatt is figyeljünk oda a táplálkozásunkra, és a hagyományos magyar ételek mellett fogyasszunk minél több szezonális gyümölcsöt és zöldséget – figyelmeztet a megyei tisztifőorvos. – A táplálkozáshoz hozzátartozik az is, hogy a nyári melegben fokozott a szervezet folyadékigénye, ezért a napi legalább két liter folyadéknál jóval többet is érdemes ilyenkor elfogyasztani, elkerülve így a kiszáradás lehetőségét.

Asztalos Ágnes felhívta arra is a figyelmet, hogy az idényzöldségek és gyümölcsök remek célt szolgálnak arra, hogy rostokban gazdag, alacsony kalóriatartalmú táplálékot vigyünk be a szervezetünkbe. Az ízletes gyümölcsök és zöldségek önmagunkban is laktatóak lehetnek, de kedvezően variálhatjuk őket zsírszegény húsokkal, halakkal, vagy akár öntetekkel is. Lehet őket grillezni, párolni, hűteni, aszalni, minden esetben könnyű falatokat jelentenek a gyomrunk számára.

A nagy forróságban ugyanakkor jóval több folyadékra is van szükségünk, mint máskor. A legegyszerűbb és szervezetünk számára a legfontosabb, amivel olthatjuk szomjunkat, a csapvíz. Emellett fogyaszthatunk lédús gyümölcsöket is a szezon kínálatából. A folyadékot étel formájában is magunkhoz vehetjük, készíthetünk aromás gyümölcsökből frissítő, hideg krémleveseket vagy fagylaltokat és színes, zamatos gyümölcssalátákat.

A legkedveltebb nyári gyümölcsök közé tartoznak az ásványi anyagokban, flavonoidokban és C-vitaminban gazdag bogyós gyümölcsök, mint a málna, szeder, ribizli, de hasznos rostokat és vitaminokat tartalmaz a nyári alma, a körte és az őszi-, valamint sárgabarack is.
Előszeretettel használhatjuk a C-vitaminban, folsavban, fitovegyületekben gazdag zöldségeket a nyár folyamán, mint például a káposztaféléket, paradicsomot, brokkolit és a cukkinit.

– A nyári meleget és a friss tápanyagokat a baktériumok is kedvelik, ezért fokozottan ügyelnünk kell a főzés és tárolás körüli higiéniára – figyelmeztet a szakember. Az élelmiszer-alapanyagokat csak megbízható forrásból vásároljuk, és figyeljünk a csomagoláson feltüntetett címkékre és feliratokra. A hazavitt, legfőképpen hűtést igénylő élelmiszerek minél előbb kerüljenek a megfelelő helyre (hűtőszekrény, fagyasztó). A nyers húst, tojásokat és nyers zöldségeket tároljuk jól elkülönítve egymástól. A nyers húson bármikor előfordulhat az egészségre ártalmas baktérium vagy akár szalmonella, ezért célszerű külön vágódeszkán és külön késsel előkészíteni a főzéshez.

A nyers zöldségeket és gyümölcsöket is alaposan mossuk meg – hívja fel a figyelmet a megyei tisztifőorvos –, mert könnyen megtelepedhetnek rajtuk a növényvédő szerek maradványai, rovarok vagy a földben lévő szennyeződések is. Az ételeket – különösen, ha húst és tojást tartalmaznak – jól süssük át, a magas hőfok ugyanis elpusztítja a baktériumokat (ajánlott az étel elkészítése előtt a tojás héját is megmosni, mivel szalmonella maradványok lehetnek rajta). Az esetlegesen megmaradt ételt pedig minél előbb tegyük a hűtőszekrénybe, ne álljanak órákig szobahőmérsékleten.

– Érdemes tudni, hogy a gyerekeknél, akárcsak a felnőtteknél, sokszor nem a szomjúság a vízhiány első jele. A fejfájás, szédülés, a koncentrációs képesség zavara, a szájszárazság, mind-mind előre jelezhetik a folyadékháztartás zavarát. Kicsiknél a szülő vagy a felügyelő felnőtt feladata, hogy rendszeresen folyadékkal, lehetőleg vízzel kínálja a gyermeket, hiszen nemcsak a nyári hőség miatt fontos a megfelelő folyadékmennyiség bevitele, hanem az italfogyasztási szokások kialakítása szempontjából is fontos az odafigyelés – mondta Asztalos Ágnes.

minap.hu



Az értékeléshez be kell jelentekeznie.

Hozzászólások

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned. Jelentkezz be vagy regisztrálj.

Legyél te az első hozzászóló.

Miskolc TV mai műsora

2020-08-12 (Szerda)
Nincs műsorkiírás erre a napra... nézzen vissza később!