Közélet

Pozitív eredmények a közösségi közlekedés fejlesztésében

2014-03-13 18:20

ADD TO IWIW FACEBOOK TWITTER LIVE GOOGLE attackonferencia_140313_vcs_2.jpg

Záró konferencián összegezték az ATTAC projekt tapasztalatait Miskolcon a Palota Szállóban csütörtökön. A Miskolc Holding Zrt. az ATTAC projektvezető tagjaként a helyi közösségi közlekedési rendszer egy részén az igényvezérelt, rugalmas közlekedés kialakítását és kísérleti, tesztidőszakban történő üzemeltetését vállalta.

Az igényvezérelt közlekedést az ATTAC projekt (Attractive Urban Public Transport for Accessible Cities – Vonzó városi közösségi közlekedés az elérhetőbb városokért) keretében vezette be az MVK Zrt. Az ATTAC egy csaknem 2,5 millió euró összköltségvetésű nemzetközi projekt, melynek vezetését, egyedülálló módon a régióban, egy magyar szervezet, a Miskolc Holding Zrt. vállalta fel. A projektnek egyébként kilenc partnere volt. Az ATTAC projekten keresztül a magyar partner projektben vállalt tevékenységeinek megvalósítását az Európai Unió és a Magyar Állam 95 százalékban finanszírozta.

A projekt stratégiai célkitűzése volt a hatékonyabb koordináció kiépítése a közösségi közlekedési hálózatok tervezése, működtetése, népszerűsítése terén; a fenntartható városi közlekedési hálózatok fejlesztése olyan eszközök és szolgáltatások létrehozása és tesztelése által, amelyek elősegítik a közösségi illetve az alternatív közlekedési módok térnyerését a projektben részt vevő országok Miskolchoz hasonló méretű városaiban.

attackonferencia_140313_vcs_3.jpg

Ennek a projektnek a lényege, hogy választ adjon az élhető nagyvárosok dilemmájára, a közlekedés és a tömegközlekedés szempontjából, mondta Kriza Ákos, Miskolc polgármestere a konferencia megnyitóján. A 70-es, 80-as évek után az emberek átszoktak a közösségi közlekedésről az autóra, nagy kérdés volt Miskolc számára, hogyan tud ezen változtatni és ismét kedveltté tenni a közösségi közlekedést. Ezért indult négy-öt éve a közlekedés koncepciójának átalakítása, amely első lépésként a villamos közlekedés fejlesztésével kezdődött, mutatott rá a polgármester. Most vissza kell szoktatni az embereket a villamosra, többek között a forgalomvezérelt közlekedés segítségével. Második lépésként az autóbusz flottát kell cserélni környezetbarát járművekre, melyet szintén terveznek. De mindezekhez a költséghatékonyságot is szem előtt kell tartani, tette hozzá.

A Miskolc Holding felépítését mutatta be Vécsi György, a Holding elnöke. Az ATTAC vezető partneri feladata is olyan volt az elmúlt három évben, amelyben sikeresen teljesítettek, mondta. Megvannak az első eredmények, úgy vezették be az igényvezérelt közlekedést, hogy nem csökkentették a járatokat és van olyan járat, amelyet érdemes megtartani a projekt után is. De a mintaprojekt nem csak Miskolcon volt pozitív fogadtatású, Budapesten is indultak el ennek hatására kísérletek, tette hozzá az elnök.

Az ATTAC legfontosabb eleme a sikeresen tesztelt igény szerinti közlekedési rendszer (DRT) alapjainak megteremtése és üzemeltetése volt. A projekt keretében Miskolc közösségi közlekedésében 4 hónapon keresztül – május 13-tól szeptember 12-ig –, 4 viszonylaton folyt az igény szerinti közlekedés tesztelése, többletszolgáltatásként. A DRT járatokon a tesztidőszak alatt 1237 utazási igénybejelentést rögzítette, és 4432 utast szállítottak – igény szerint. A legsikeresebb a ZOO-járat volt, amit a tesztprojektet követően – tervek szerint 2014-től a közszolgáltatásba is beillesztve – megtartott a Miskolci Közlekedési Vállalat.

attackonferencia_140313_vcs_5.jpg

A tesztprojekt során bebizonyosodott az is, hogy a DRT rendszerben a menetrendi közlekedéshez képest körülbelül 50 százalékos a megtakarítás. Ez az utasszámhoz történő járműméret igazításával – így közlekedett néha taxi, máskor midibusz – további költségmegtakarítást eredményez. Ezzel együtt az ATTAC projekt keretében beszereztek minden olyan eszközt, kidolgoztak minden olyan eljárásrendet, amelyekkel első lépésben a még közösségi közlekedéssel ellátatlan miskolci területeken is megoldható a közszolgáltatás DRT rendszerbe történő bevezetése. Egy következő lépésben pedig, talán a nem túl távoli jövőben, a megfelelő társadalmi elfogadottság mellett az egyes alacsony kihasználtsággal működő viszonylatok járatainak DRT rendszerbe történő átalakítása is kivitelezhető.

A rendezvény szünetében tartott sajtótájékoztatón Surányi Beatrix, a Miskolc Holding Zrt. munkatársa, a projekt menedzsere elmondta, nem csak a projekt alatt eltelt 39 hónap tapasztalatait beszélték át, de a jövőbeni tervek is szóba kerültek, a további együttműködés lehetőségeiről is egyeztettek.

attackonferencia_140313_vcs_6.jpg

Sikerre volt ítélve a program Miskolcon, mondta Devecz Miklós, az MVK Zrt. vezérigazgatója, hiszen olyan pluszszolgáltatást nyújtottak, amely időben és térben is sokat hozzátett a közösségi közlekedéshez a városban. Sikerült újraindítani egy olyan járatot az állatkerthez, amely régen már volt, napi 11 járatból álló rendszert biztosítottak. Ugyanakkor új volt abban, hogy az utasoknak is szerepet kellett vállalni, vagyis jelezni kellett, ha utazni szerettek volna. Attól függően, hogy hány utas volt küldtek taxit, mikrobuszt, vagy szóló, akár csuklós buszt, ami szintén újdonságként hatott. Összesen négy ezer utas vette igénybe ezt a járatot, volt olyan nap, hogy több, mint 260-an. Mivel megvan az igény rá, ezért is döntöttek úgy, hogy a projekt után is folytatják a közlekedtetését, de keresik a lehetőségét annak, hogy Miskolc más, közösségi közlekedéssel jelenleg nem ellátott területét is bevonják az ellátásba.

Meg szeretnék változtatni azt a gondolkodást, amely ma a közlekedésről az emberek fejében él, mondta Ekés András, a Városkutatás Kft. ügyvezető igazgatója. A közlekedés tervezését nem lehet elválasztani a városfejlesztéstől, a kettő csak együtt működik, hangsúlyozta. A fenntartható városi mobilitás tervezés kapcsán hosszú távon kell gondolkodni, alkalmazkodó megoldásokra van szükség. Az integrált tervezésen alapuló elképzeléseket igyekszik az unió meghonosítani, támogatni az európai nagyvárosokban. Kisebb, hatékony, fenntartható megoldásokra van szükség, a közösségi közlekedés ilyen, az autós közlekedés alternatívájaként. Egyszerűbb ugyan az autós közlekedés támogatni, de hosszú távon, nem ez a jó megoldás, tette hozzá a szakember.

H. I.
fotó: Végh Csaba



Az értékeléshez be kell jelentekeznie.

Hozzászólások

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned. Jelentkezz be vagy regisztrálj.

Legyél te az első hozzászóló.

Miskolc TV mai műsora

2019-09-16 (Hétfő)
Nincs műsorkiírás erre a napra... nézzen vissza később!