Holding hírek

Ismét szolgálatban az MVK hóseprője!

2014-01-29 11:19

ADD TO IWIW FACEBOOK TWITTER LIVE GOOGLE hosepro_mozdony.jpg

Megújulva, újult erővel kezdte meg a hó elleni harcot múlt hétvégén a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. hóseprő-mozdonya. A több mint 100 éves, az ősz folyamán megújult jármű, nem csupán a pálya seprésére képes, de villamosokat is képes szállítani, s mint olyan, 1998. óta a cég munkatársainak egyik kedvence.

Az MVK Zrt.-nél a téli felkészülés fontos része azoknak a munkagépeknek a fokozott ellenőrzése és karbantartása is, amelyek a város közlekedésének biztosítása szempontjából nélkülözhetetlenek. Mint Berta József villamos-csoportvezető tavaly novemberben elmondta, ezek közül a járművek közül a legszerethetőbb az M5-ös hóseprő, amely egyébként már a 100. évét is betöltötte. A hóseprő nemcsak havat seper, hanem villamosvontatásra is alkalmas. A téli felkészülés jegyében új külsőt kapott, és felkerültek rá a hóseprő pászmák.
A kocsi 1910-ben készült a BVVV (Budapesti Villamos Városi Vasút) Aréna (ma Dózsa György) úti főműhelyében motoros fedett teherkocsiként. Ekkor hossza 7000 mm, a tengelytávja pedig 3200 mm volt. A kocsi 2x35 LE-s D80-as motorral lett felszerelve, valamint az ajtajainál egy-egy 1000 kg teherbírású emelődaruval is rendelkezett. Pályaszáma 64. volt.

A BSzKRt 1923. január elsején 7011-re, majd 1940. február 18-a után 7016-ra számozta át. Élete első fordulópontja 1963. december 29-én történt, amikor a Dózsa főműhelyben önjáró motoros hóseprővé építették. Ekkor 2x75 LE-s TS 100-as típusú motort kapott. Szolgálati helye az Angyalföldi Kocsiszín lett. Nem sokkal később, 1968. szeptember 27-i dátummal korszerűsítették, B935 típusú seprőmotort kapott. 1977-ben újabb átalakításon esett át: október 13-i dátummal kapott fővizsgája keretében RT 5,6/14 típusú vontatómotort, CL2-es légsűrítőt, pantográf áramszedőt és új fékrendszert kapott a Füzesi főműhelyben. 1978. október 31-én 7131-re számozták. 1986. december 29-i dátummal elhagyta Angyalföldet, és Zugló kocsiszínbe helyezték át. Utolsó általános főjavítását 1993. szeptember 13-án kapta a BKV Fehér úti főműhelyében, majd 1995. július 13-án szerezte utolsó budapesti fővizsgáját. 1997. október 2-án három társával együtt selejtezték, de mégsem vált a lángvágó martalékává, mivel a Miskolc Városi Közlekedési Rt. (MVK Rt.) megvásárolta őt a BKV-tól. 1997. december 4-én szállították el őt a Száva kocsiszínből az MVK Rt. telepére, majd 1997. december 19-én miskolci hatósági vizsgáját is megkapta. Első miskolci hóseprésére – hó hiányában – 1998. december ötödikén került sor.

– Fontos járművünk, és kedves is számunkra, ezért nagy öröm, hogy a téli felkészülés jegyében új külsőt kapott, és felkerültek rá a hóseprő pászmák – mondta korábban Berta József, hozzátéve, hogy az M5-ös testvérei mai napig is futnak a BKV-nál, viszont a miskolci felújításoknak köszönhetően jelenleg a cég tulajdonában van a legkorszerűbb ilyen jármű az országban.

A csoportvezető elmondta azt is, hogy az M5-ös kocsi nem sokkal Miskolcra kerülését követően eddigi egyik legnagyobb feladatát teljesítette: az 1999. februári havazáskor, amikor több mint 1 méteres hó hullott, ez a kocsi szabadította ki a villamospályát a hó fogságából, így a villamos a rendkívüli körülmények között is jár – ha méteres hófalak mögött is.

Tajthy Á.
fotó: Juhász B.



Az értékeléshez be kell jelentekeznie.

Hozzászólások

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned. Jelentkezz be vagy regisztrálj.

Legyél te az első hozzászóló.

Miskolc TV mai műsora

2024-04-19 (Péntek)
Nincs műsorkiírás erre a napra... nézzen vissza később!