Holding hírek

Jubilált a miskolci buszközlekedés

2013-11-19 09:32

ADD TO IWIW FACEBOOK TWITTER LIVE GOOGLE buszok_65eve_miskolcon.jpg

November 17-én töltötte be hatvanötödik évét a rendszeres, menetrendszerű autóbusz-közlekedés Miskolcon. Az első vonalat a Martintelep és a diósgyőri Ságvári-telep között 1948. november 17-én nyitották meg, ezt követően azonban hamar népszerű lett, és fejlődésnek indult a városi buszközlekedés.

Fodor Attila, az MVK Zrt. autóbuszforgalmi osztályvezetője elmondta, bár szervezetten, városi cég irányításában valóban 65 évvel ezelőtt indult a buszközlekedés, a hagyományai sokkal messzebbre, a múlt század elejére nyúlnak vissza.
– Sőt, az első benzinmotorral meghajtott jármű a villamossal egy időben, 1897-ben jelent meg Miskolc utcáin. Ennek ellenére automobilok nagyobb számban csak az első világháború után vettek részt a forgalomban – részletezte az osztályvezető. – És Miskolc büszkélkedhet azzal, hogy Magyarországon elsőként, 1903. június 8-án itt indult meg a menetrend szerinti autóbusz-közlekedés.

A korszerű városi autóbusz-közlekedés alapjainak a megteremtése Siposs Géza magánvállalkozó nevéhez kötődik. Feladata nem volt könnyű, hiszen a villamos akkoriban oly népszerű volt, hogy legyőzhetetlen konkurenciát jelentett bármely más közlekedési eszköz számára.
– Siposs Géza 1925-ben kérte a város vezetését, hogy engedélyezzék részére az utazni szándékozók igényeit maximálisan figyelembe vevő személyszállítási-társaskocsi ipar megindítását. A törvényhatósági bizottság elutasította az iparengedély iránti kérelmet. 1926-ban a Miskolci Villamossági Rt. indított autóbuszjáratokat Tapolcára és Lillafüredre – mondta Fodor Attila.

A II. világháború után a városon belüli menetrendszerű autóbusz-közlekedés megindítására hosszú időn át kellett várni.
– Az első vonalat a Martintelep és a Ságvári-telep között, 1948. november 17-én nyitották meg, majd 1949 áprilisában a tanács megalakította a Miskolci Gépkocsiközlekedési Vállalatot – részletezte.

buszok_65eve_miskolcon_mvk.jpg

A város rohamos fejlődése, a nagyüzemek bővülése miatt 1951-re már 5 vonalat (Tiszai pályaudvar – Vasgyár – Diósgyőr Tanácsháza, Tiszai pályaudvar – Újdiósgyőr – Ságvári-telep, Vasgyár – Forgóhíd – Martintelep – Szirma, Forgóhíd – Görömböly, Tiszai pályaudvar – Lillafüred) üzemeltetett. Az 1952-ben megindult 6-os járat a Városház tér és Pereces között közlekedett, majd a viszonylatok száma évről évre bővült.

Az azóta eltelt hatvanöt évben rengeteget változott a város közlekedési rendszere, folyamatosan alakultak ki az újabb és újabb viszonylatok, melyek új és új területeket kapcsoltak be a vérkeringésbe. Mint Fodor Attila elmondta, az autóbuszflottát is folyamatosan cseréli, korszerűsíti az MVK, legutoljára a kétezres évek elején MAN, 2006-ban Neoplan buszokat, később pedig a fehér színű midi buszokat vásárolta a cég.

Jövőre pedig a tervek szerint 75 darab korszerű, sűrített gázzal üzemelő CNG autóbuszt beszerzésére nyílik lehetősége az MVK Zrt.-nek, mellyel jelentősen megfiatalodhat a cég autóbuszparkja – a hírt nyáron, néhány hónappal a menetrend szerinti közlekedés 65. születésnapja előtt jelentette be az önkormányzat és a cég vezetése.
A minisztérium a pályázat benyújtási határidejét év végéig meghosszabbította. Mint megtudtuk, jelenleg tehát feltételes közbeszerzési eljárás van folyamatban, amelyben tárgyalnak a felek egymással a végleges ajánlatok benyújtása előtt, végül közgyűlési döntés várható majd a kérdésben.

Tajthy Á.



Az értékeléshez be kell jelentekeznie.

Hozzászólások

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned. Jelentkezz be vagy regisztrálj.

Legyél te az első hozzászóló.

Miskolc TV mai műsora

2024-03-28 (Csütörtök)
Nincs műsorkiírás erre a napra... nézzen vissza később!