Közélet
Miből lesz az E-Bogár
2013-10-19 09:25
Az egyre gyarapodó villanyautók táborát egy miskolci fejlesztés is erősíti – a Miskolci Egyetem két doktorandusz hallgatója még az E-Zsigulinál is különlegesebb járművel rukkolt elő. Az átalakított VW Bogár elvesztette jellegzetes boxerhangját, de cserébe nem igényel benzint, árammal közel 200 kilométert is megtesz, miközben egy-egy piros lámpás gyorsulásnál sokak arcára ráfagyasztja a mosolyt.
Autógyárak új modelljeinek világpremierjén látni hasonló képet: a cég vezetője büszkén gurul be a vállalat vadonatúj típusával az autószalon kifutójára, leállítja a motort, majd joviális mosollyal az arcán, sok száz fotós vakujának kereszttüzében kilép a pódiumra. Ezt követően technikai forradalmat, innovációt és élményt hirdetve bemutatja az új típust. Valami hasonló „belépőt” láthattak a sajtó munkatársai Kékesi Tamástól, a Miskolci Egyetem tudományos és nemzetközi rektorhelyettesétől – még szeptember közepén –, amikor a miskolci felsőoktatási intézményben fejlesztett E-Bogárral begurult az idei Kutatók éjszakáját beharangozó sajtótájékoztató helyszínére.
Elismerjük, előbbi párhuzam több helyen nehezen tartható, hiszen például esetünkben nem egy cégvezető, hanem egy egyetem vezetőségi tagja kívánta így népszerűsíteni „cége” új fejlesztését, s elismerjük azt is, a nagyközönség előtt nem egy – legalábbis külsőre – új, eleddig ismeretlen modellt vezetett a rektorhelyettes. A jármű újságírókra, fotósokra gyakorolt hatása, a sofőr autó iránt érzett büszkesége és a modellben rejlő innováció azonban ugyanúgy „megjelent” az egyetemi sajtótájékoztatón, mint mondjuk a genfi autószalonon.
Nézzük, mivel is tudjuk alátámasztani azt, hogy párhuzamot mertünk vonni egy autószalonon tartott autó-bemutató és egy egyetemi fejlesztés között. Kezdjük talán a jármű külső dizájnjával: az alapforma mindenki számára ismert, hiszen – bár hiába mutatták be még 1938-ban – a Volkswagen Bogár formájával a legfiatalabb generációk tagjai között is hódít. 2013-ban is felismerik, és mosolyognak meg egy ilyen típust az utcán – főleg, hogy gyönyörűen újra van festve, és matricák jelzik, ezúttal nem egy „átlagos” bogárhátúval van dolgunk. Ehhez hozzájön még persze a hanghatás, a jellegzetes léghűtéses boxermotor-hang – az E-autó esetében azonban ezt gyorsan el is felejthetjük, lévén elektromos meghajtású, így inkább csendességével hívja fel magára a figyelmet. Nem véletlenül szállt ki az autóból azzal a mondattal Kékesi rektorhelyettes a már említett sajtótájékoztatón, hogy „hangtalanul érkeztem”. Az elektromos autókra oly’ jellemző surrogó hang megszokást igényel, de ha lehet, még mókásabb a megjelenés a bogárhátúval.
„Sokan meglepődtek már egy-egy piros lámpás indulásnál”
– Pár napja történt, hogy menetközben, a visszapillantóba nézve láttam, hogy a mögöttem haladó autóban az anyósülésen ülő nő fotózza az autót, illetve videót készít róla – meséli az egyik legutóbbi történetet Nemes Alex és Dobó Zsolt, a Miskolci Egyetem két doktorandusza, az autó fejlesztői. Ők az ilyen eseteken már meg sem lepődnek, hiszen gyakran villognak rájuk szemből, integetnek nekik, mindenhol mosolyt csalnak az emberek arcára.
– Az idei Kutatók éjszakáján is rengetegen megnézték az autót, beültek a vezetőülésébe, tapogatták, simogatták. Kattogtak a fényképezőgépek folyamatosan, hatalmas volt az érdeklődés, de nemcsak a bogárhátú iránt, hanem véleményünk szerint a programon is többen voltak, mint tavaly – tették hozzá.
Mint a minap.hu is beszámolt róla, nem az E-Bogár az első fejlesztése a srácoknak. Műhelyükben már korábban elkészült egy elektromos meghajtású Zsiguli, de a doktoranduszok már a bemutató alkalmával jelezték, hogy még nagyobb dobásra készülnek Palotás Árpád Bence, a Miskolci Egyetem Műszaki Anyagtudományi Kar dékánhelyettesének támogatásával, aki menedzselte ezt a projektet is. Nézzük, a formán kívül mitől is különlegesebb a Bogár, mint a „Zsiga”.
A benzinmotort és a hozzá kapcsolódó egységeket ezúttal is kiszerelték, majd beépítették a helyére az Egyesült Államokból rendelt átalakító szettet, így a villanymotort és a motorvezérlő elektronikát, valamint a csehországi forgalmazású lítium-ionos akkumulátorokat. Utóbbi van már egyébként az E-Ladában is, de ott még nem tudták megoldani a töltését. A legmodernebb akkumulátoroknak köszönhetően immár 150-170 kilométert (!) is meg lehet tenni az autóval, végsebessége pedig akár 130 km/h is lehet. Csak összehasonlításképpen: az egyik japán gyártó elektromos modellje maximum 200 kilométert tesz megy egy töltéssel, végsebessége szintén alig haladja meg a 100 km/h-t, de közel 9 millió forintos árával jóval többe kerül, mint a Miskolci Egyetemen épített E-Bogár.
A bogárhátú akksijait gyorstöltéssel akár fél óra alatt is fel lehet tölteni, és a mindössze 35 lóerős, de igen nagy nyomatékkal rendelkező autóval készítői szerint igen dinamikusan lehet autózni. „Sokan meglepődtek már egy-egy piroslámpás indulásnál”, teszik hozzá mosolyogva. Vezetni is egyszerűbb, állítják, egy beépített kapcsolónak köszönhetően például nem kell hátramenetet kapcsolni a váltón, így akár az az érdekes helyzet is előfordulhat, hogy hármasban tolatunk az autóval. „Menet közben persze nem célszerű kapcsolgatni a billenőkapcsolót”, nevet Zsolt.
– Finoman szabályozható a gázpedál, elindulásnál nem fullad le, jóval halkabb, mint egy átlagos kocsi, és még sokkal élvezetesebb is vezetni – sorolja az autó előnyeit Alex. Zsolt pedig egy újabb technikai csemegéről számol be: gázelvételnél és lejtőn való gurulásnál a motorfék elkezd visszatáplálni, így – ha nem is sokkal, de – növelve a hatótávolságot.
– Az autó csak egy példája annak, amire a Miskolci Egyetem kutatói, oktatói, mérnökei képesek, a kreativitás egyik megtestesítője – fogalmazott Kékesi Tamás tudományos és nemzetközi rektorhelyettes a már említett szeptemberi sajtótájékoztatón. Az autó fejlesztői mondják, ahány elektromos jármű, annyiféle rendszer, így a Miskolci Egyetemen büszkén állíthatják, egyedi autót alkottak. Lám csak, miből lesz az E-Bogár.
Kujan I.
Fotó: Mocsári L.
Az értékeléshez be kell jelentekeznie.
Miskolc TV mai műsora
2024-03-28 (Csütörtök)
Nincs műsorkiírás erre a napra... nézzen vissza később!
Nincs műsorkiírás erre a napra... nézzen vissza később!
Hozzászólások
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned. Jelentkezz be vagy regisztrálj.
Legyél te az első hozzászóló.