Közélet

Miből lesz az E-Bogár

2013-10-19 09:25

ADD TO IWIW FACEBOOK TWITTER LIVE GOOGLE elektromos_bogar1_ki_1.jpg

Az egyre gyarapodó villanyautók táborát egy miskolci fejlesztés is erősíti – a Miskolci Egyetem két doktorandusz hallgatója még az E-Zsigulinál is különlegesebb járművel rukkolt elő. Az átalakított VW Bogár elvesztette jellegzetes boxerhangját, de cserébe nem igényel benzint, árammal közel 200 kilométert is megtesz, miközben egy-egy piros lámpás gyorsulásnál sokak arcára ráfagyasztja a mosolyt.

Autógyárak új modelljeinek világpremierjén látni hasonló képet: a cég vezetője büszkén gurul be a vállalat vadonatúj típusával az autószalon kifutójára, leállítja a motort, majd joviális mosollyal az arcán, sok száz fotós vakujának kereszttüzében kilép a pódiumra. Ezt követően technikai forradalmat, innovációt és élményt hirdetve bemutatja az új típust. Valami hasonló „belépőt” láthattak a sajtó munkatársai Kékesi Tamástól, a Miskolci Egyetem tudományos és nemzetközi rektorhelyettesétől – még szeptember közepén –, amikor a miskolci felsőoktatási intézményben fejlesztett E-Bogárral begurult az idei Kutatók éjszakáját beharangozó sajtótájékoztató helyszínére.

elektromos_bogar_130916ml_01.jpg

Elismerjük, előbbi párhuzam több helyen nehezen tartható, hiszen például esetünkben nem egy cégvezető, hanem egy egyetem vezetőségi tagja kívánta így népszerűsíteni „cége” új fejlesztését, s elismerjük azt is, a nagyközönség előtt nem egy – legalábbis külsőre – új, eleddig ismeretlen modellt vezetett a rektorhelyettes. A jármű újságírókra, fotósokra gyakorolt hatása, a sofőr autó iránt érzett büszkesége és a modellben rejlő innováció azonban ugyanúgy „megjelent” az egyetemi sajtótájékoztatón, mint mondjuk a genfi autószalonon.

Nézzük, mivel is tudjuk alátámasztani azt, hogy párhuzamot mertünk vonni egy autószalonon tartott autó-bemutató és egy egyetemi fejlesztés között. Kezdjük talán a jármű külső dizájnjával: az alapforma mindenki számára ismert, hiszen – bár hiába mutatták be még 1938-ban – a Volkswagen Bogár formájával a legfiatalabb generációk tagjai között is hódít. 2013-ban is felismerik, és mosolyognak meg egy ilyen típust az utcán – főleg, hogy gyönyörűen újra van festve, és matricák jelzik, ezúttal nem egy „átlagos” bogárhátúval van dolgunk. Ehhez hozzájön még persze a hanghatás, a jellegzetes léghűtéses boxermotor-hang – az E-autó esetében azonban ezt gyorsan el is felejthetjük, lévén elektromos meghajtású, így inkább csendességével hívja fel magára a figyelmet. Nem véletlenül szállt ki az autóból azzal a mondattal Kékesi rektorhelyettes a már említett sajtótájékoztatón, hogy „hangtalanul érkeztem”. Az elektromos autókra oly’ jellemző surrogó hang megszokást igényel, de ha lehet, még mókásabb a megjelenés a bogárhátúval.

„Sokan meglepődtek már egy-egy piros lámpás indulásnál”

– Pár napja történt, hogy menetközben, a visszapillantóba nézve láttam, hogy a mögöttem haladó autóban az anyósülésen ülő nő fotózza az autót, illetve videót készít róla – meséli az egyik legutóbbi történetet Nemes Alex és Dobó Zsolt, a Miskolci Egyetem két doktorandusza, az autó fejlesztői. Ők az ilyen eseteken már meg sem lepődnek, hiszen gyakran villognak rájuk szemből, integetnek nekik, mindenhol mosolyt csalnak az emberek arcára.

elektromos_zsiguli_130523ml_49.jpg

– Az idei Kutatók éjszakáján is rengetegen megnézték az autót, beültek a vezetőülésébe, tapogatták, simogatták. Kattogtak a fényképezőgépek folyamatosan, hatalmas volt az érdeklődés, de nemcsak a bogárhátú iránt, hanem véleményünk szerint a programon is többen voltak, mint tavaly – tették hozzá.

Mint a minap.hu is beszámolt róla, nem az E-Bogár az első fejlesztése a srácoknak. Műhelyükben már korábban elkészült egy elektromos meghajtású Zsiguli, de a doktoranduszok már a bemutató alkalmával jelezték, hogy még nagyobb dobásra készülnek Palotás Árpád Bence, a Miskolci Egyetem Műszaki Anyagtudományi Kar dékánhelyettesének támogatásával, aki menedzselte ezt a projektet is. Nézzük, a formán kívül mitől is különlegesebb a Bogár, mint a „Zsiga”.

elektromos_bogar_130916ml_13.jpg

A benzinmotort és a hozzá kapcsolódó egységeket ezúttal is kiszerelték, majd beépítették a helyére az Egyesült Államokból rendelt átalakító szettet, így a villanymotort és a motorvezérlő elektronikát, valamint a csehországi forgalmazású lítium-ionos akkumulátorokat. Utóbbi van már egyébként az E-Ladában is, de ott még nem tudták megoldani a töltését. A legmodernebb akkumulátoroknak köszönhetően immár 150-170 kilométert (!) is meg lehet tenni az autóval, végsebessége pedig akár 130 km/h is lehet. Csak összehasonlításképpen: az egyik japán gyártó elektromos modellje maximum 200 kilométert tesz megy egy töltéssel, végsebessége szintén alig haladja meg a 100 km/h-t, de közel 9 millió forintos árával jóval többe kerül, mint a Miskolci Egyetemen épített E-Bogár.

A bogárhátú akksijait gyorstöltéssel akár fél óra alatt is fel lehet tölteni, és a mindössze 35 lóerős, de igen nagy nyomatékkal rendelkező autóval készítői szerint igen dinamikusan lehet autózni. „Sokan meglepődtek már egy-egy piroslámpás indulásnál”, teszik hozzá mosolyogva. Vezetni is egyszerűbb, állítják, egy beépített kapcsolónak köszönhetően például nem kell hátramenetet kapcsolni a váltón, így akár az az érdekes helyzet is előfordulhat, hogy hármasban tolatunk az autóval. „Menet közben persze nem célszerű kapcsolgatni a billenőkapcsolót”, nevet Zsolt.

– Finoman szabályozható a gázpedál, elindulásnál nem fullad le, jóval halkabb, mint egy átlagos kocsi, és még sokkal élvezetesebb is vezetni – sorolja az autó előnyeit Alex. Zsolt pedig egy újabb technikai csemegéről számol be: gázelvételnél és lejtőn való gurulásnál a motorfék elkezd visszatáplálni, így – ha nem is sokkal, de – növelve a hatótávolságot.

– Az autó csak egy példája annak, amire a Miskolci Egyetem kutatói, oktatói, mérnökei képesek, a kreativitás egyik megtestesítője – fogalmazott Kékesi Tamás tudományos és nemzetközi rektorhelyettes a már említett szeptemberi sajtótájékoztatón. Az autó fejlesztői mondják, ahány elektromos jármű, annyiféle rendszer, így a Miskolci Egyetemen büszkén állíthatják, egyedi autót alkottak. Lám csak, miből lesz az E-Bogár.

Kujan I.
Fotó: Mocsári L.




Az értékeléshez be kell jelentekeznie.

Hozzászólások

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned. Jelentkezz be vagy regisztrálj.

Legyél te az első hozzászóló.

Miskolc TV mai műsora

2024-03-28 (Csütörtök)
Nincs műsorkiírás erre a napra... nézzen vissza később!