Kultúra

Ha a mennyország színes lehetne…

2013-09-14 21:13

ADD TO IWIW FACEBOOK TWITTER LIVE GOOGLE cinefest_ian_christie_130914_fkcs_3.jpg

A jubileumi CineFesten is megemlékeztek – a hagyományokhoz híven – a miskolci születésű Oscar-díjas rendezőről, Emeric Pressburgerről, vagyis Pressburger Imréről. Ezúttal egy digitálisan teljesen felújított, eddig nem látott munkájával, minden idők egyik legnagyobb brit alkotásával, a Diadalmas szerelem című filmmel idézték meg a világhírű filmest.

A Jameson CineFest 10. Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál szombati napján a versenyprogram mellett a CineClassics sorozatának egy gyöngyszemét is láthatta a Művészetek Háza közönsége. A Nagyterem teljesen megtelt a délutáni kezdésre – a miskolci születésű, Oscar-díjas Pressburger Imre Diadalmas szerelem című filmjének vetítésére.

A film előtti bevezetőben az alkotásról, s annak filmtörténeti jelentőségéről esett néhány szó, a mozit követően pedig Takács Ferenc Ian Christie filmtörténésszel beszélgetett.

cinefest_ian_christie_130914_fkcs_7.jpg

Ian Christie egy könyvet is írt a Diadalmas szerelemről. Mint mondta, a film több szempontból is érdekes, ahogyan maga Pressburger Imre is.
– A földön játszódó jelenetek színesek, ám a mennyországban fekete-fehér még minden. Van is egy kiszólás a filmben, ami utal a fekete-fehér és a színes alkotásokra, a speciális technika alkalmazásának hajnalán – mondta a filmtörténész, emlékeztetve arra, hogy a filmben elhangzik egy utalás, hogy bárcsak a mennyország is színes lehetne.

A történet szerint egy angol pilótát a háború során lelőnek, és súlyos sérülésekkel kórházba kerül. A zuhanás agysérülést okoz, hosszas operációra ítélve a pilótát. A főhős teste élet és halál között lebeg, lelke a mennyben kóborol, ahol elmeséli életét, hogy ítélkezőit meggyőzze földi életének szükségességéről. Ian Christie elmondta, a film üzenete az, hogy bármit is akarjon az ember, meg kell küzdenie érte – legyen az művészet, vagy éppen a szerelem. A filmben ugyanis a mindent eldöntő döntő érv egy asszony iránti szerelem, így a pilóta lelkének sikerül visszatérnie a földre.

– A főhős agyi problémájának bemutatása első látásra nem tűnt pontosnak, de azóta kiderült, hogy tökéletesen diagnosztizálták, s a letapadás, amit műtéti úton távolítottak el, épp így történik az életben. Michael Powell apósa sebész volt, számos kórházban jártak a film előtt, hogy ez a vonal hitelesen jelenjen meg a filmvásznon – mondta a filmtörténész.
Pressburger Imre  a brit mozi egyik legjelentősebb alkotója volt, s Michael Powell-lel sikeres párosként alkotott –a Diadalmas szerelmet, A vörös cipellőket, a Blimp ezredest, a Hoffmann meséit.

A Diadalmas szerelemről szólva Ian Christie kiemelte, vizuálisan is csodálatos volt, a jövőbe tekintő. Mint mondta, Pressburger Imre egy alapot teremtett, munkássága sok későbbi rendezőt inspirált.
– Alapmű, a rendező hatása napjainkban is érezhető – tette hozzá.

A miskolci rendező korábbi munkáiról szólva elmondta, a második világháború idején is ismertek voltak. Furcsa, érdekes háborús filmek. A Diadalmas szerelem pedig ’46-ban jött ki, amikor a háború véget ért, s Pressburger Imrének új gondolatokat kellett megfogalmaznia. Olyanokat, amelyek feledtetik a háborút.

K. J.
Fotó: F. K. Cs.



Az értékeléshez be kell jelentekeznie.

Hozzászólások

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned. Jelentkezz be vagy regisztrálj.

Legyél te az első hozzászóló.

Miskolc TV mai műsora

2024-04-18 (Csütörtök)
Nincs műsorkiírás erre a napra... nézzen vissza később!