Kultúra

Operafesztivál: három opera versenyben, egy versenyen kívül

2013-06-21 13:14

ADD TO IWIW FACEBOOK TWITTER LIVE GOOGLE ostrom_opera_130621_ja_6.jpg

A jövő kulcsa címmel hirdetett operaíró-versenyt a Bartók Plusz Operafesztivál vezetése, tavaly. A pályázatra 9 opera érkezett, amelyből a szakmai zsűri hármat választott ki, így a miskolci operafesztiváli közönség Szilágyi Miklós-Horváth György Ostrom, Németh Norbert Hazug románc és Girolamo Deraco Taci című operáját láthatja a fesztivál idején.

Felolvasó operaszínházi előadásban, zenekísérettel adják elő a három döntőbe jutott alkotást a Bartók Plusz Operafesztiválon, majd a záró gálán a közönség és a zsűri kiválasztja a győztest, amelyet jövőre teljes pompájában be is mutatnak az operaünnepen, Miskolcon.

Szombaton, a Miskolci Nemzeti Színházban mutatják be a két versenydarabot, ám azok még nem teljes pompájukban lesznek láthatók. Elsőként Szilágyi Miklós-Horváth György Ostrom című darabját nézhetik meg az érdeklődők, amelyben a miskolci nemzeti operaénekesnője, Eperjesi Erika is szerepet kapott.

eperjesierika1.jpg

Mint a művésznő elmondta, még nem énekelt ilyen modern operában, ezért különösen örült a felkérésnek, akkor is, ha kevés ideje jutott a próbára, aminek megfeszített munka lett az eredménye.
– Június elején volt a színház utolsó bemutatója, a Nyári színházban, a Lili bárónőt láthatta a közönség. Az előadások után kezdtem el a felkészülést az Ostrom című operára, így négy napom volt arra, hogy ezt a nehéz szólamot megtanuljam. Naponta két alkalommal is próbáltam az énektanárral és a korrepetitorral. Eddig szinte minden operafesztiválon kaptam felkérést, feladatot – mondta Eperjesi Erika, hozzátéve az Ostrom friss darab, így nehezen foglalható össze a történet, de véleménye szerint a zene az, ami „viszi” a közönséget.

eperjesierika2.jpg

Eperjesi Erika Esztert alakítja a szerzőpáros operájában. Szerepe szerint a török szultán ágyasa, aki hozzávetőleg húsz év után újra találkozik egy régi, jó barátjával.
– Nagyon különleges a zene, hangzásvilág, hangszerelés, hiszen csak fúvószenekar van a szólamok alatt. Ezalatt az egy hét alatt megszerettem, izgatott vagyok, hogyan fogadja a közönség, milyen hangulata lesz. Nagyon meglepő, izgalmas zene és feladat. Ez az első operaíró-verseny, így mindenki kétkedve fogadhatja a műveket, de remélem, megszeretik a nézők, mert mi minden adottságunkat, tehetségünket, szeretetünket beletettük – tette hozzá a művésznő. Az Ostrom röviden: fúvószenekarra írt zenedráma Kőszeg 1532-es ostromáról. A dallamvilág a történethez szorosan kapcsolódva archaizáló, érdekessége pedig a nagyszámú török hangszer megszólaltatása.

ostrom_opera_130621_ja_1.jpg

Az első verseny keltette miliő áthatja a próbafolyamatokat. Mindenki igyekszik legjobb tudásának megfelelően, sőt azon túl teljesíteni, a résztvevők számára épp’ olyan izgalmas ez a feladat, mint a verseny kiíróinak és a közönségnek.

A miskolci szerepvállalás erőteljes az operafesztiválon, így a versenyben is. Cser Ádám, a miskolci nemzeti zenei igazgatója, Németh Norbert Hazug románc című operáját rendezi, habár a klasszikus értelemben vett rendezésről ebben az előadásmódban még nem lehet beszélni.

A Hazug románc gyilkosságot, szerelmet, maffiatörténetet jelenít meg a napsütötte olasz tájakon. A zeneszerző 12 évesen kezdte a komponálást. Cser Ádám elmondta, a verseny egy misszió, ami Kesselyák Gergely fesztiváligazgató arc poeticája is egyben, hogy bebizonyítsa, az opera igenis népszerű műfaj, s szükség van népszerű darabokra.
– Az operák rendezésénél alapvető, hogy az első próbára már mindenki teljes szöveg- és zenetudással érkezik. Ezúttal a kotta majdnem mindenkinél ott van, rendezőileg is különleges feladat. Komoly műhelymunka. A zenében lévő változásokat szeretném kihozni. A kifejezés attól lesz erős, hogy az énekes mindent meg tud csinálni a hangjával. Az érzelmi váltásokat láttatni kell velük. Olaszul hallja majd a közönség, ezért az énekeseknek, a zenei szövegnek, a zenének kell láttatnia a tartalmat – emelte ki.

ostrom_opera_130621_ja_4.jpg

A rendezéssel kapcsolatban hozzátette, egyéni dramaturgiája van az operának, jelen van a „kottafüggőség”, emellett lírai, dallamos zenéről van szó, amelyben néhol oratórikus megjelenést is érez, ezzel kapcsolatban vannak dilemmái, hogy mennyire domborítsa ki a drámaiságot.

A Hazug románcban ismét feltűnik Miskolcon Busa Gabriella, a debreceni színház mezzoszoprán énekesnője, akivel Cser Ádám már együtt dolgozott a Nabuccoban is. Az énekesnő nagyon örül annak, hogy a Nabuccot követően újra a miskolci nemzetiben énekelhet, mutatkozhat be a közönségnek.
–Nagyon jó élményeim vannak a színházzal kapcsolatban. A miskolci operafesztiválon most vagyok először előadóként. Örültem a lehetőségnek. Izgalmas feladat, mert ugyan nem csupán kottából éneklünk majd, de az operát nem teljes pompájában mutatjuk be. Veronika szerepét alakítom. Nem főszerep, két áriája van, de érdekes színfolt a történetben. Vajda János két egyfelvonásos operáját néztem meg eddig, többre sajnos nem maradt időm, de a teljes Traviatát mindenképpen szeretném megnézni – árulta el az énekesnő.

A harmadik versenydarab A jövő kulcsa-versenyben Girolamo Deraco, Taci című operája, ami egy világrekordra számot tartó 8 másodperces opera, s a vasárnapi gálahangversenyen hangzik majd el.

Versenyen kívül mutatják be szintén szombaton Dobos Attila Az ember tragédiája című operáját, amelyet Rusznyák Gábor, a miskolci színház rendezője visz színre. Dobos Attilának dalait hallgatva generációk nőttek fel, hiszen egykor a Táncdalfesztivál előadója volt. A szerző túl a hetvenen is aktív zeneszerző.

Kiss J.
Fotó: Juhász Á.



Az értékeléshez be kell jelentekeznie.

Hozzászólások

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned. Jelentkezz be vagy regisztrálj.

Legyél te az első hozzászóló.

Miskolc TV mai műsora

2024-04-16 (Kedd)
Nincs műsorkiírás erre a napra... nézzen vissza később!