Bulvár

Felvillanyozó Lada-élmény

2013-05-28 09:45

ADD TO IWIW FACEBOOK TWITTER LIVE GOOGLE elektromos_zsiguli_130523ml_41.jpg

Porfelhő, az autó keresztben jön ki a kanyarból, a sofőr próbálja a megzabolázhatatlan hátsókerekes Zsigulit az úton tartani – rallyfutamokon gyakran látott és ismert jelenet, hiszen a csapatás és a Lada név már évtizedekkel ezelőtt összefonódott. Legutóbb azonban olyan „ezerkettesben” ültünk, amelyik egy átalakításnak köszönhetően nem a keresztbe menésre hivatott. Nagyon nem…



Akik egy kicsit is jártasak az autók világában, azok tudják, melyek a fő fejlesztési irányok manapság az autóépítésben: minél kisebb fogyasztás és ezáltal minimális károsanyag-kibocsátás elérése, a környezet védelme érdekében. Csillogó autószalonokon csodálhatjuk a „tiszta”, korommentes jövő irányába mutató számtalan tanulmányautót, melyek már az új (autós) élet előhírnökei. A fejlesztések iránt kevésbé érdeklődők számára sem teljesen ismeretlenek már ezek a törekvések, hiszen amellett, hogy a környezettudatosságot igyekszünk a hétköznapjainkban is meghonosítani, a magyar utakon is egyre több hibrid járművel találkozhatunk, melyek formájuk, csendes járásuk, vagy éppen ritkaságuk miatt keltenek feltűnést.

Egy felmatricázott Ladát évtizedekkel ezelőtt is megbámultak volna az utcán, hát még ma, amikor szinte már csak a rajongók tudhatnak magukénak egy-egy példányt ettől a kultikus márkától. Nemes Alex is közéjük tartozik, a Miskolci Egyetem doktorandusz hallgatója is Ladával jár, nem mellesleg barátjával, Dobó Zsolttal egy elektromos Zsiguli építésébe kezdett.

elektromos_zsiguli_130523ml_45.jpg

– Az alapötlet, hogy elektromos autót építsünk, spontán jött, aztán már a tervezés és az építés folyamata gyakorlatilag egyszerre történt. A 1200 köbcentiméteres benzinmotort, és a hozzá kapcsolódó egységeket – benzintankot, hűtőrendszert – kiszedtük, és aztán építettük be a Magyarországon beszerzett villanymotort és akkumulátorokat. A hajtás és a váltó azonban maradt a gyári – ismertették az építők.

Az eredeti autó egy jó állapotban lévő sport Lada volt, alufelnikkel, és az alaphoz képest leültetett futóművel. A külcsín ezen részein nem változtattak, csupán felmatricázták az autót, a belbecs azonban annál inkább módosult. A gyári motortól jóval nyomatékosabb villanymotort építettek be az autó orrába, melyet a szintén itt, és a hátsó ülések helyén elhelyezett hagyományos ólomsavas, teherautó akkumulátorokkal egészítettek ki. Ugyan így az autó tömege jelentősen, közel 400 kilogrammal megnőtt, sikerült azonban kiváltani a benzinmotor működésével járó környezetterhelést és benzinfogyasztást.

– Az autó egyszerűsége az egyedisége, 2-3 hét alatt elkészültünk az átalakítással. Hagyományos villásdugóval tölthetők fel az akkumulátorok, nagyjából 8-10 óra alatt, amivel 90-100 kilométert képes megtenni az autó, attól függően, mennyire tapossuk a gázt. A végsebesség 90-100 km/h, de azt hiszem, itt nem is ez a legfontosabb – emelte ki Nemes Alex. Mint Dobó Zsolt is hangsúlyozta ugyanis, kilométerenként ötödannyi költséggel üzemel az elektromos Lada, mint a benzinmotorral.

Az autó építésénél a Miskolci Egyetem Műszaki Anyagtudományi Kara doktori iskolájának hallgatói nagy figyelmet szenteltek az ideális súlyelosztásnak is, nem véletlen tehát, hogy a hátsó ülések helyére, a hátsó tengely elé is kerültek akkumulátorok. A projektet Palotás Árpád Bence, a Műszaki Anyagtudományi Kar dékánhelyettese menedzselte. Mint mondta, kutatási tartalékokból fedezték az átépítés költségeit.

elektromos_zsiguli_130523ml_04.jpg

Új rendszámot is kapott az autó. „P” rendszámtáblát mások mellett közlekedési kutatóintézetek, vagy hasonló tevékenységű vállalkozások, intézmények igényelhetnek, többek között kísérlet elvégzésére, kutatás céljából.

– Sokáig tanakodtunk, hogyan lehetne forgalomban is használni az autót, hiszen a forgalmi engedélyben még benzinmotoros autóként szerepelt, és mi azt akartuk, hogy az elektromos meghajtás szerepeljen, ez azonban nagyon körülményes és költséges lett volna – mondta el Nemes Alex.

„100 százalék elektromos, 0 százalék kipufogó” – hirdeti a „miskolci születésű” Lada, amely nem autószalonokon, hanem többek között a Kutatók éjszakáján és más bemutatókon hirdeti a jövőt. Sikerét jelzi, hogy egyre többen ismerik meg az utcán, egyre többen érdeklődnek iránta. Az egyetemi hallgatók pedig már egy újabb átalakításon dolgoznak, a tervek szerint hamarosan el is készülnek azzal az autóval, mely még különlegesebbnek ígérkezik – mind típusát, mind technológiáját illetően.

Kujan I.
fotó: Mocsári L.




Az értékeléshez be kell jelentekeznie.

Hozzászólások

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned. Jelentkezz be vagy regisztrálj.

  • 2024-04-19 14:39

    StephenFlah

    - , . , , . , , ., , . , . , : +7-809-505-6850. , . , , , . . . , . , , . [ tovább ... ]
  • 2021-08-04 08:25

    wingamers

    НАЙДИТЕ ЛУЧШИЕ САЙТЫ РЎРўРђР’РћРљР’С‹ новичок РІ онлайн-ставках для СЃРїРѕСЂС‚ ? Р†[ tovább ... ]

Miskolc TV mai műsora

2024-04-24 (Szerda)
Nincs műsorkiírás erre a napra... nézzen vissza később!