Kultúra

Szép számmal érkeznek az operák

2013-02-26 11:59

ADD TO IWIW FACEBOOK TWITTER LIVE GOOGLE tosca_avaskilato.jpg

A jövő kulcsa címmel hirdetettek operaíró-pályázatot a „Bartók+…” Miskolci Operafesztivál szervezői, az év elején. Az azóta eltelt idő alatt majdnem egy tucat pályamű érkezett. A beadási határidő március 1.

– Február közepéig körülbelül 10 beérkezett pályázat volt, de szerencsére minden nap érkeznek operák. Azt, hogy milyenek, még nem tudjuk – mondta Kesselyák Gergely, az operafesztivál művészeti vezetője. A pályázattal kapcsolatban kiemelte, az első évben a verseny arról szól, hogy előcsalogassa a zeneszerzők fiókjaiban megbúvó, már megírt, vagy még befejezetlen műveket.

A jövő kulcsa pályázatra kortárs zeneszerzők jelentkezhetnek, állampolgárságra, tartózkodási helyre, korra való tekintet nélkül, egy szerző akár több alkotással is. Kesselyák Gergely azonban elmondta, azt, hogy a felhívás hogyan tud eljutni a világ zeneszerzőihez, hogy mennyi ilyen mű van a fiókokban, senki sem tudhatja.

opfeszt_gala_kesselyak_120617_bk.jpg
Kesselyák Gergely a tavalyi zárógálán hirdette meg a pályázatot

– Az nyilvánvaló, hogy a felhívás óta eltelt idő alatt nem lehet egy operát megírni. Vagyis lehet, hiszen tudjuk, hogy Rossini napok alatt írt operát, csak ki tudja, ma hány Rossini sétál közöttünk, s hogyan működnek az emberek. Szokták mondani, hogy felgyorsult a világ, de ehhez képest szerintem évekig, sőt akár évtizedekig készül egy-egy mű. Nincs egy kialakult zenei nyelv, amit valaki olyan folyékonyan beszélne, mint anno Rossini. Ma az alkotás magát komolyabban vevő folyamat. Azt nem hiszem, hogy Rossini komolyan vette volna magát. Írt, tudta a zenei nyelvet. Ma tudatosabban, komolyabban vesszük a dolgokat, szinte rágörcsölünk. Ez a negatívum leginkább a kort jellemzi, nem az alkotókat – emelte ki a művészeti vezető, majd hozzátette, Rossini írt harminc operát, igaz, abból csupán három, ami igazán jó. Ellenpéldaként említette azonban Beethovent, aki viszont sokáig dolgozott művein.

Kesselyák Gergely visszaemlékezett első operafesztiváljára. Elárulta, úgy áll a pályázathoz is, mint az első fesztiválhoz.
– Nagyon későn, áprilisban derült ki, hogy kapunk pénzt a fesztiválra, júniusban pedig felment a függöny. Ott álltunk Jutocsával és Sziámival a nézőtéren és elképedve láttuk, hogy teltház van, pótszékekkel töltötték meg a nézőteret. Nem vártunk semmit, csupán reméltük a legjobbakat, most is így vagyok ezzel – tette hozzá.

opfesztgala_ribnyikov_w_120617_vj.jpg
Alekszej Ribnyikov (középen) kortárs orosz operaszerző a tavalyi fesztivál vendége volt

A pályázati kiírásban a szervezők befejezett partitúrát kérnek, ami tovább szűkíti a pályázók körét, hiszen nem tudni, a befejezetlen művek elkészülnek-e a határidőig. Kesselyák Gergely hangsúlyozta, meg van győződve arról, hogy a pályázatot jövőre is ki kell majd írni, az idei „csupán” az első lépés, a jövő kulcsa.

A pályázatra jelentkezni a honlapról letölthető elektronikus jelentkezési lap kitöltésével, és beküldésével lehet. A pályaműveket 4-6 főből álló szakmai zsűri bírálja el, amely kiválasztja a megítélése szerint, a kiáltvány tartalmának legmegfelelőbbnek tartott – a beérkezett pályaművek számától függően – 3-5 pályaművet. Ezek jutnak tovább. A döntőbe jutott műveket a 2013-as miskolci operafesztiválon, koncertszerűen, félszcenírozott előadásban, zongorakísérettel állítják színpadra. Emellett a művek egyes részleteit zenekarral, hangverseny keretében is bemutatják. A fesztiválon megtartott döntőben bemutatott darabok közül a zsűri – a közönség szavazatát is figyelembe véve – kiválasztja a nyertes alkotást.

Kiss J.
Fotó: Bócsi K.



Az értékeléshez be kell jelentekeznie.

Hozzászólások

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned. Jelentkezz be vagy regisztrálj.

Legyél te az első hozzászóló.

Miskolc TV mai műsora

2024-04-25 (Csütörtök)
Nincs műsorkiírás erre a napra... nézzen vissza később!