MIHŐ Miskolci Hőszolgáltató Kft.

Csak a törvénymódosítás segítene?

2012-07-27 10:17

ADD TO IWIW FACEBOOK TWITTER LIVE GOOGLE miho_ja_1.jpg

Megkezdte a MIHŐ Kft. az elszámoló számlák postázását. Vannak olyan családok, akiknek több tízezer, vagy százezer forintot kell fizetniük. A panelprogramos lakások egy részében ugyanis maguk a lakók határozták meg, hogy milyen arányban fizetik a fűtésszámlát.

Ott, ahol úgy döntöttek, hogy egyenlően osztoznak, nincs gond. Azonban vannak olyan társasházak, ahol a fenti szinteken lakók kevesebbet fizetnek. Ők nem panaszkodnak. Ugyanabban a házban az alsóbb szinteken lakók fűtésszámlája jóval magasabb összeget mutat. Az aránytalanságok megszüntetésére törvénymódosításra lenne szükség.

Több százezres számla

435 ezer forintot kellene fizetnie Török Lajosnak. Az elszámoló számlát a MIHŐ Kft. küldte, miután a radiátorok fogyasztásmérőjét leolvasta az arra szakosodott cég és a mért mennyiség alapján elosztotta az össz hőmennyiséget a lakóközösség által meghatározott arányokban, vagyis aki magasabban lakik, kevesebbet fizet.
– Mi itt a földszinten az egy-kettőig kénytelenek vagyunk fűteni, ki kell nyitni a radiátort, mert itt közel százszor nyitják-zárják az ajtót mínusz 15-20 fokba, a hideg bejön, a meleg föl, nekünk ezt rá kell fűteni – mondja Török Lajos.

A lakóközösség 3 éve vágott bele a panelprogramba. Török Lajos, aki az egyik földszinti 73 négyzetméteres lakásban lakik, az évek alatt megpróbált spórolni a fűtéssel. Bár az elfogyasztott hőmennyiség lakásában folyamatosan csökkent, mégis rá kellett fizetnie idén is. Ezúttal azonban minden eddigit felülmúló összeget, 440 ezer forintot.
– A fölső 5-6 szint nullán van, tehát nincs fogyasztása. A víz jön le, őket fűti az összes egyéb a radiátoron kívül, tehát nekik nincs is rá szükség – teszi hozzá.

miho_ja_8.jpg

Az ügyben megkerestük a lakóközösség képviselőjét is, aki elmondta, hogy a lépcsőházban 22 család él. Ők annak idején úgy határoztak, hogy a hődíjat 30-70 százalékban fizetik. Vagyis a hőközpontban mért mennyiség 30 százalékát légköbméterarányosan, 70 százalékát pedig a lakásokban mért értékek alapján. Így lehet, hogy van, aki pénzt kap vissza, van, aki pedig majd’ félmilliót fizet.
– Mindenképpen célszerű kifogásolni a számlát. Ezt alapvetően kétféle módon teheti meg, vagy egy kifogásoló levél formájában, amit ajánlatos tértivevényes ajánlott formában postára adni, hogy később tudja ezt igazolni. Ha a szolgáltatónál ez nem megy, magyarul, ha nem kerül visszavonásra, vagy korrigálásra a számla, akkor a bírósági út minden esetben nyitva áll ilyenkor is – mondja Iván Zsolt ügyvéd.

A lakók nem hajlandók változtatni


Az idei fűtési szezonban a lépcsőház összfogyasztása 1500 gigajoule volt. A mért értékek alapján Törökék ebből 500-at használtak el, míg a nagy többség 5-6-7 gigajoule-lal megúszta a szezont. A méréseket végző cég vezetője azt mondja: rendkívül nagymértékű az aránytalanság, amit ők is látva, jeleztek a közös képviselőnek, ám a lakók nem hajlandóak változtatni a fizetési arányokon. A megoldás a szakember szerint a tavaly elfogadott idevonatkozó törvény továbbgondolása lehetne.

– A rendeletet ki kellene terjeszteni azokra az épületekre is, ahol már régebb óta üzemelnek költségosztók, és egy néhány éves moratóriummal azt kellene elérni, hogy mindenki ezeknek a játékszabályoknak megfelelően készíttesse el a költségmegosztását és nem történhetnének ilyen igazságtalan dolgok – mondja Tófalvi György, a Techem Kft. ügyvezető igazgatója.

radiator.jpg

A tavaly elfogadott kormányrendelet bizonyos minimumszintet ír elő a költségek megosztására vonatkozóan, amely megszünteti a jelenlegi aránytalanságokat. Vagyis például fizetni kell a nem mérhető fűtési vezetékrendszeren keresztül jövő melegért is. Merthogy ezek jelentős hőmennyiséget adnak le. Amíg azonban a törvényt nem módosítják, marad a lakók meggyőzése, vagy a bíróság, hogy jogi úton szerezzen érvényt igazának az, akit lakása elhelyezkedése miatt diszkrimináció ér a fűtés kapcsán.

A MIHŐ igyekszik tájékoztatni

A MIHŐ Kft. 2012. május hónapban a Miskolci Naplóban, valamint a június hónapban megküldött távhőszámla mellékleteként minden érintett díjfizetőnek részletes tájékoztatást adott a költségosztás elszámolásával, a felmerülő panaszok ügyintézésével kapcsolatban.
A tájékoztatóiban felhívta a fogyasztó figyelmét, hogy a „MIHŐ Kft. ügyfélszolgálati előadói nem tudnak felvilágosítást adni a hőfelhasználási arányokkal és a korrekciós tényezőkkel kapcsolatban, mivel nem ismerik a lakóközösségek és a költségmegosztást végző cég közötti szerződéseket. Az ilyen irányú panaszokkal minden esetben a közös képviselőt, illetve a költségmegosztást végző céget keressék meg.

A MIHŐ Kft. több felhasználója is telefonon és személyesen is jelezte, hogy a költségmegosztást végző cég és a közös képviselő tájékoztatása alapján a költségmegosztók évenkénti kiértékelése nem minden épület tekintetében tartalmazza a 2011. szeptember 01-től hatályos, a 104/2011. (VI.29.) kormányrendelet (3) mellékletében foglalt korrekciós tényezőket – tájékoztatott Pásztor Imre, a Miskolc Holding Zrt. kommunikációs vezetője.

A költségmegosztást végző, a lakóközösségekkel szerződést kötött legnagyobb cégek vezetőivel a MIHŐ Kft. felvette a kapcsolatot, akiktől az alábbi tájékoztatást kapta:
Csak azoknál az épületeknél alkalmazzák az érintett kormányrendeletben foglalt korrekciós tényezőket, akik a 2011/12. fűtési idénytől kezdődően ezt az elszámolási módot választották, illetve azoknál az épületeknél, ahol a korábban megkötött szerződést erre módosították.
Ahhoz, hogy a korrekciós tételeket a megfelelő lakásokban alkalmazzák, fel kell mérni az épületek lakásait érintő feltételek meglétét (pl. van-e a lakás alatt közület, pince, stb.). Ez a munka adott esetben hosszabb időt is igénybe vehetett, ami nem tette lehetővé, hogy a közös képviselő 2012. június 15-ére, határidőre leadja az épület lakásaira lebontott hőmennyiség kiértékelését.

A cégvezetők külön kérése az volt, hogy a MIHŐ Kft. ügyfélszolgálati előadói lakossági reklamáció esetén adják meg a kiértékelő cégek telefonszámát, de elsősorban az épület közös képviselőihez küldjék a felhasználókat, hiszen a kiértékelés a társasházi közgyűlésben foglalt határozat alapján történik.

Megtették, amit tudtak

A Török Lajos által kapott 435 ezres távhőszámla esetében a számla kiküldése előtt a MIHŐ Kft. felvette a kapcsolatot a költségosztást végző cég képviselőjével.
A költségosztó cég, az érintett lakóközösség képviselője részére megküldött levelét juttatta el a MIHŐ Kft. részére tájékoztatás céljából. Ebben a levélben a lakóközösség képviselője részére tájékoztatást adtak, hogy az elszámolási szerződésben rögzített feltételeket alkalmazva, néhány lakásban igen magas fogyasztási értékeket tapasztaltak, melynek okát is rögzítették. A lakóközösség képviselőjének figyelmét felhívták az új rendeleti szabályozásra is és javasolták, a rendeletnek megfelelő felső korlát alkalmazását.

A MIHŐ Kft. ezt követően felvette a kapcsolatot a lakóközösség képviselőjével, aki telefonon közölte, hogy az általuk korábban leadott költségosztási arányok alapján kéri a számlák kibocsátását.

Ebből is látható, hogy a MIHŐ Kft. mindent megtett és megtesz felhasználói érdekében, de olyan esetekben, amelyekben nem járhat el, a MIHŐ Kft. minden esetben a lakóközösség képviselőjéhez tudja irányítani az ilyen jellegű panaszos díjfizetőket.

A MIHŐ Kft. minden érintett lakóközösség számára javasolja, hogy alkalmazzák a 2012-2013 fűtési idénytől kezdődően a 104/2011. (VI.29.) sz. kormányrendeletben szereplő költségosztási arányokat, ami azt jelenti, hogy a jelenleg érvényben lévő költségosztó céggel kötött szerződésüket a rendeletben foglaltaknak megfelelően módosítsák.

Ezen kívül javasolják, hogy a lakóközösségek képviselői a rendeletben előírt módon, az elszámolással kapcsolatban tájékoztassák a lakóközösség tagjait.

A MIHŐ Kft. az adott épület hőmennyiségét a lakóközösség döntése alapján osztja szét. A MIHŐ Kft. nem jogosult a lakóközösség döntésébe beleszólni, mindenkor köteles betartani a lakóközösség képviselője által megadott arányokat a számlák elkészítése során.

A fűtési költségmegosztásból származó panaszok száma lényegesen kevesebb lehetne, ha a lakóközösségek képviselői betartanák a távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény végrehajtási rendeletében foglaltakat. Ez ugyanis rögzíti, hogy a tulajdonosi közösség képviselője, vagy a megbízott legkésőbb az elszámolási időszak végét követő 3 hónapon belül írásban, figyelemfelkeltő és a díjfizetők által jól látható módon elhelyezett hirdetmény útján tájékoztatja a díjfizetőket az elszámolási időszak kezdetéről és végéről, a felhasználási hely összes fűtött légtérfogatáról, az egyes épületrészek fűtött légtérfogatáról, a fűtési díjmegosztási arányokról és mindazon adatokról, amelyekből az egyes épületrészekre jutó fűtési díjmegosztási arány kiszámítható és ellenőrizhető.

N. E. – H. I.



Az értékeléshez be kell jelentekeznie.

Hozzászólások

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned. Jelentkezz be vagy regisztrálj.

Legyél te az első hozzászóló.

Miskolc TV mai műsora

2019-12-15 (Vasárnap)
Nincs műsorkiírás erre a napra... nézzen vissza később!