Városinfó

Miskolci villamos: 115 éve a pályán

2012-07-09 21:21

ADD TO IWIW FACEBOOK TWITTER LIVE GOOGLE nosztalgiavillamos_08_dr_mg_8541.jpg

Ismét jár holnap a 100-as pályaszámú nosztalgiavillamos Miskolcon, így ünnepli a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. a helyi villamosközlekedés 115 éves évfordulóját. Az akcióval azokra kíván emlékezni a helyi közlekedési cég, akik 1897. július 10-én lehetővé tették és elindították a villamosközlekedést Miskolcon. A járművön megtekinthető a miskolci villamos története és a Zöld Nyíl villamosprojekt képekben.

A nosztalgiavillamos július 10-én, kedden az alábbi időpontokban közlekedik a Tiszai pályaudvar és a Vasgyár között a 2-es villamos vonalán:

A Tiszai pu. végállomásról a villamos indulási időpontjai: 15:02, 15:56, 16:54, 17:53
A Vasgyár végállomásról a villamos indulási időpontjai: 15:25, 16:20, 17:20, 18:16
A nosztalgiavillamoson az utazás és a fotókiállítás megtekintése a járművön váltott 400 Ft-os menetjeggyel lehetséges.

nosztalgiavillamos_kepeslap_szechenyi.jpg

1897-ben még a Tiszai pályaudvar - Gömöri pályaudvar - Búza tér - Széchenyi utca - Verestemplom (Szent Anna tér) útvonalon vezetett a fővonal, és a Búza tér - Széles utca - Kazinczy utca - Szemere utca - Népkert útvonalon a mellékvonal (ez utóbbi vonalat később Hejőcsabáig meghosszabbították). A pályát 1905-ben kezdték el hosszabbítani Diósgyőr felé, ez a vonal Verestemplom-végkitérő - Miskolc-Diósgyőri út - Vasgyár - Diósgyőr útvonalon vezetett. Fontos, hogy a megépült villamoshálózat még mindenhol egyvágányú volt, és az 50-es évek elejéig az is maradt.

villamos-diosgyor-111107ml_17.jpg

1950-ben kezdték meg a Tiszai pu. - Újgyőri főtér közötti szakasz kétvágányúsítását. Ezt követően 1963-ban folytatódott a munka a főtér Diósgyőr közötti szakasz kétvágányúsításával a Kiliáni lakótelep megépülése miatt, ekkor épült ki az 1994-ig meglévő hurokvégállomás. 1951-ben adták át a 3,8 kilométer hosszú tatárdombi vonalat, amely Bulgárföldnél ágazott ki a diósgyőri vonalból. Ez a nyolcvanas években szűnt meg, de egy csonkavágány sokáig megmaradt, itt parkoltak a szurkolókat szállító villamosok a kilencvenes évek végéig meccsek idején. 1959-ben négysávúsították a 3-as utat, ezt követően 1963-ban szűnt meg a hejőcsabai villamosvonal (mert már fenntartására lett volna igény, a forgalom alapján, kétsávúsítására és megmentésére Miskolcnak nem volt pénze).



A megmaradó villamospályát a Zöld Nyilat megelőzően a nyolcvanas években kezdték korszerűsíteni, a munkák – a sétálóutca kialakításával párhuzamosan – több szakaszban egészen 1995-ig tartottak. Az utolsót, az Újgyőri főtér és Diósgyőr között 1994 és 1995. között újították fel, ekkor alakították ki a 2011 őszén lebontott végállomás-épületet is. Az idei bontásra azért volt szükség, hogy az új, Felső-Majláthig meghosszabbított pálya csatlakozni tudjon a több mint 110 éves, többször módosított, átépített miskolci villamosvonalhoz.

nosztalgiavillamos_08_dr_mg_8588.jpg

A Zöld Nyíl keretein belüli pályaépítés 2010. május 3-án kezdődött, amikor a Thököly utcai megálló elé egy vágánykapcsolatot építettek be. Ennek azért volt nagy jelentősége, mert az építkezés két fázisában is végállomásként funkcionált az Ifiház előtti terület. Ezt követően 2010. május 10. és október vége között megújult a Tüzér utca és Thököly utca közötti, majd még ugyancsak tavaly, de már novemberben a LÁEV és a Zenta utca közötti szakasz. A pályaépítés 2011. márciusától folytatódott, novemberig – azaz alig több mint kilenc hónap alatt – felújították a kimaradt Tiszai pályaudvar – Tüzér utca szakaszt éppúgy, mint a Thököly utca – Diósgyőri végállomás közötti pályát. A villamosforgalom több szakaszban indult újra: szeptember elejétől eredeti útvonalán járt a 2-es, és a Diósgyőri Gimnáziumig az 1-es, november elejére pedig a korábbi végállomásig tartó szakaszt is forgalomba állították. A meghosszabbítás szakaszára, Felső-Majláthig 2012. január közepe óta jár ki az 1-es villamos, a pályaépítés pedig lassan – a megállók végleges állapotának elkészültével – lezárulhat.

villamos-110901ml.jpg

Miskolcon az elmúlt 114 évben többféleképpen jelezték a különböző villamos viszonylatokat. A jelenlegi számozásos rendszer 1951 augusztusában kezdődött. Az évtizedek folyamán volt 1-es villamos, ami a mai 2-es vonalán a Vasgyárba járt (Diósgyőrbe csak a hejőcsabai villamos megszűnése óta jár 1-es, a 2-es számot pedig ugyancsak ekkor kapta a vasgyári villamos), járt villamos 1A-s jelzéssel a Szent Anna térig, 3-as jelzéssel a Vasgyár és Diósgyőr között, 4-essel az Újgyőri főtér és a Tatárdomb között, míg 0-s jelzéssel az Újgyőri főtér és a Vasgyár között járt villamos.

Tajthy Ákos



Az értékeléshez be kell jelentekeznie.

Hozzászólások

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned. Jelentkezz be vagy regisztrálj.

Legyél te az első hozzászóló.

Miskolc TV mai műsora

2024-03-29 (Péntek)
Nincs műsorkiírás erre a napra... nézzen vissza később!