Városinfó

Anyázás és dudálás az Újgyőri főtéren – videókkal!

2011-09-05 19:09

ADD TO IWIW FACEBOOK TWITTER LIVE GOOGLE ujgyori-korforgalom-110905ml3.jpg

Tanuljuk újra közlekedést októbertől! – írtuk néhány napja cikkünkben. Nos az első pár nap tapasztalata azt mutatja, hogy ez a közlekedőknek igencsak nehezen megy, sokaknak sehogy. Hétfőn délután 1 órakor álltunk meg a körfogalomnál, és szűk egy óra alatt azt tapasztaltuk, hogy a közlekedők egy része cseppet sem szabályosan próbálja abszolválni a feladatot, egy részük igyekszik, csak az adott körülmények között ez nem nagyon sikerül, és igencsak könnyen dugul be a körforgalom. És hol volt akkor még a csúcsidő…?

Tucatszám érkezett szerkesztőségünkbe a panasz a megújult Újgyőri főtér közlekedésével kapcsolatban. Olvasóink nagy része azt nem érti, hogy a körforgó diósgyőri kihajtóját miért szűkítették le egy sávra, méghozzá közvetlenül egy lámpás gyalogátkelő előtt. A legtöbben azon félelmüknek adtak hangot, hogy csúcsidőben óriási dugó alakulhat ki emiatt – főleg amellett, hogy a körforgalomban szinte kompletten átalakult a forgalmi rend.

ujgyori-korforgalom-110905ml4.jpg

Kimentünk hát mi is a helyszínre megtekinteni a helyzetet és megállapíthattuk, hogy bár minden útburkolati jel még nincs felfestve – így az sem teljesen adott, hogy pontosan mi a végleges forgalmi elképzelés –, de így is van néhány nehezen érthető megoldás…

Megváltozott közlekedés az Újgyőri főtéren 1.

A Diósgyőrből befelé jövő forgalmat most ugorjuk át, ezen része a környéknek még nincs is készen és teljes forgalom alatt, a kifelé haladó rész azonban tartogat néhány meglepetést. A Győri kapu irányából érkezők a körforgalomhoz érve egy gyalogátkelővel találják magukat szembe. Az itt közlekedő gyalogosoknak nincs nehéz dolguk, hiszen a körforgalomban közlekedők számára egyébként is elsőbbséget kell adni a Győri kapuból érkező autósoknak, így nem bonyolult átjutni a zebrán – itt nincs is lámpa. Ezen rész érdekessége azonban az útburkolati jelek!

A belső sávban ugyanis egyenes nyíl található, ami azt jelzi, ez a sáv egyenesen megy tovább. Itt azonban a körforgalomba való behajtásról van szó, hiszen ez a sáv a körforgalom belső, körbeforgó sávjában folytatódik. Az egyenes nyíl vélhetően a magasabb rendű út szabályai miatt van, hiszen ez esetben hiába nem egyenes a nyomvonal, azt mégis így kell jelölni. A külső sáv útburkolati jele azonban enyhe jobbra kanyarodást jelöl – itt tulajdonképpen egy surranó sávról van szó, ami a Diósgyőr irányába való továbbközlekedést hivatott levezetni.

Megváltozott közlekedés az Újgyőri főtéren 2.

Csakhogy! Jelen pillanatban, miután a körforgalomban nincs felfestve még semmilyen útburkolati jel, nem egészen világos, hogy a két sáv hogyan folytatódik. A józan ész elve alapján, a belső sáv a körbeforgó, a külső pedig a diósgyőri kihajtóé. Mind a két sávból ugyanis nem lehet kihajtani, mint korábban, mert egy sávra szűkül a kihajtó rész! Igen ám, de a körforgalomban a Kiss Ernő utca irányából érkező autósok egy jó része nem körbeforogni szeretne, hanem kihajtani Diósgyőr felé. Csakhogy ezt jelen állás szerint nem nagyon lehet! Illetve lehetni lehet, csak nem szabad… Illetve az is lehet, hogy szabad, csak nem világos: hogyan? Miről is van szó!

ujgyori-korforgalom-110905ml6.jpg

Miután elérünk a szűkülethez, két sávból érkezik autó, az egyik a külső surranó, amely egyértelműen az egyenes továbbhaladást hivatott szolgálni, míg a másik a körforgalom belső sávja, amelyből szintén szeretnének Diósgyőr felé továbbhaladni. A nagy kérdés, hogy jelen esetben a KRESZ szerint kinek van elsőbbsége? Ezt a mai tapasztalatunk alapján tíz autóból tíz nem tudja, két verzióval találkoztunk, vagy udvariasan átengedték egymást hol innen, hol onnan, vagy – ez volt a gyakoribb – megpróbáltak egyszerre továbbközlekedni, és dudálással, illetve anyázással próbálták a saját igazukat bizonyítani. Nem teremt világos helyzetet a Zöld Nyíl weboldalán található szimulációs videó sem, sőt, aki megnézi, az döbbenettel tapasztalhatja, hogy a körforgalom ominózus kanyarjában a két sáv között záróvonal van, ami kizárja a belső sávból való kihajtást!

ujgyori-korforgalom-110905ml15.jpg

Persze, ha eldől, hogy melyik sávnak van elsőbbsége, akkor még mindig nyitott marad a kérdés, hogy Miskolc egyik fő ütőerén, és legforgalmasabb kereszteződésében miért kell egy sávra korlátozni a forgalmat? Ha pedig ez nem teremthetne elég akadályt az ütemes haladásban, akkor következik az újabb az autósok számára, vagyis a szűkületben található, lámpával ellátott gyalogátkelőhely. Ez ugyanis cirka 45-50 másodpercenként vált pirosra, nagyjából 15 másodpercre állítva meg a forgalmat, ami még a nem túl erős koradélutáni forgalom mellett is torlódást okozott. Az már csak hab a tortán, hogy a körbeforgó sávnál is van lámpa a villamossín előtt, ami közvetlen a kihajtó mellett van, így tilos jelzés esetén szintén megakasztja a forgalmat.

Megváltozott közlekedés az Újgyőri főtéren 3.

Ennek a gyalogátkelőnek egyébként megvan a maga problematikája is! Jelesül osztott gyalogátkelőhelyről van szó, melynél előáll az a helyzet is, hogy a buszpályaudvar irányából szabad a jelzés, míg a szűkületi, diósgyőri kihajtó résznél piros. Ezt azonban a közlekedési és a saját tapasztalatunk szerint is a gyalogosok vagy nem veszik észre, vagy hajlamosak figyelmen kívül hagyni. (Ez a tapasztalat vezetett például oda, hogy a Miskolc Pláza mögötti kereszteződésben az Arany János tér mellett a 26-os úton lévő osztott gyalogátkelőnél, ha csak az egyik oldalon van szabad jelzés, akkor csak arról az oldalról mutat zöldet, a másik oldalról viszont pirosat, hogy nehogy lelépjenek a gyalogosok.)

ujgyori-korforgalom-110905ml18.jpg

Emiatt az érintett gyalogátkelőn ottjártunkkor folyamatosan átmentek a gyalogosok a piros jelzésen (mint az videónkon is látható), a megzavarodott autósok pedig a beidegződés miatt gyakran megálltak a zebra előtt akkor is, ha éppen szabad jelzésük volt. Ezt a gyalogátkelőt elhagyva még mindig nem egyszerű az életünk, hiszen a Diósgyőr felé haladó sáv a villamosmegálló mellett halad tovább, míg mellette a buszöböl sávja kerekedik ki, ahová a busznak csak beállni egyszerű… További bonyodalom, hogy húsz métert haladva újabb lámpás gyalogátkelő következik a villamosmegálló végénél. Az már egyszerű feladatnak tűnik ezek után, hogy a belső sávból a buszkihajtón keresztbe lehet jobbra fordulni a Maros utcába, a gyalogátkelőt követően a két sávra duzzadó útszakasz balra tolódik jelentősen, és a belső sávból lehet húsz métert követően balra fordulni… Az érintett százötven méter simán veri bármelyik szlalom pályát…

Megváltozott közlekedés az Újgyőri főtéren 4.

A tapasztalt és olvasóinktól kapott problémákkal természetesen megkerestük az MVK Zrt.-t is, ahol Csontos Ágnes PR-főmunkatárs elmondta, az elmúlt napok saját tapasztalatai, és a beérkezett észrevételek alapján már dolgoznak egy tájékoztató anyagon, melyben az általunk felvetett kérdésekre is igyekeznek válaszolni.

H. I.
Fotó: Mocsári L.


Az értékeléshez be kell jelentekeznie.

Hozzászólások

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned. Jelentkezz be vagy regisztrálj.

  • 2011-09-10 12:03

    worksch

    meg kell(ene?!?) tanulni közlekedni végre...a gyalogosnak hogy ha a felső álló figurájú piros színű "lámpa világít" akkor az mit jelent...az autósoknak meg a KRESZ tankönyv KÖRFORGALOM KÖZLEKEDÉSI RENDJE című fejezetét... meg az Irányjelző használatá [ tovább ... ]

Miskolc TV mai műsora

2019-11-15 (Péntek)
Nincs műsorkiírás erre a napra... nézzen vissza később!