Közgyűlés
Elstartolt a villamos-projekt
2008-05-23 18:28
Hivatalosan is „eldördült a rajtpisztoly” csütörtökön a miskolci Városházán, a villamosprojekt pályára állt és elstartolt. A képviselő-testület ülése előtt Káli Sándor polgármester mutatta be a közgyűlés tagjainak a projekt makettjét, estére pedig a grémium a tervekre is igent mondott, így mehet a kormány, majd a brüsszeli döntéshozók elé.
A jelenlegi diósgyőri végállomást és az utána következő szakaszt – a leendő meghosszabítás elejét – ábrázolta az a makett, amelyet a díszterem előterében kiállítottak reggel. Tehát éppen azt az ominózus, szűkületi részt, amely körül lakossági és politikai vita alakult ki – később az előterjesztés vitájában is. Káli Sándor a frakcióvezetőknek és a képviselőknek mutatta be a makettet, a felmerülő kérdésekre pedig Vargha Tibor, a projekt önkormányzati biztosa és Fleskó Gábor projektvezető válaszoltak.Ők ketten beszéltek a részletekről az előterjesztés vitáján is, az eddig megtett lépéseket és a pályázat sarokszámait, fontosabb műszaki paramétereit ismertetve. Elhangzott az is, hogy az anyagot május 30-ig szeretnék eljuttatni a kormány számára, és várhatóan a jövő év elején kerülhet a brüsszeli döntéshozók elé. Az ottani elbírálást a pályáztatás és a kivitelezési munkák követik majd, ám a folyamatot felgyorsítva ezeket már hamarabb elkezdik, hogy amint az unió áldását adta a Zöld Nyílra, azonnal elindulhasson a munka. A projektnek elindul a saját honlapja is, címen.
Dr. Simon Gábor az MSZP-frakció nevében – és úgy is, mint a projekt frissen kinevezett miniszteri biztosa – nyitotta meg a hozzászólásokat. A szerdai villamos-kisiklásra utalva kijelentette, a jelenlegi rendszert fel kell újítani. Elszomorítónak nevezte, hogy a fideszes képviselők a bizottsági szavazások alkalmával nem támogatták az előterjesztést, és megemlítette a pártelnök nyilatkozatát, mely szerint a Fidesz hatalomra kerülése esetén leállítják az uniós finanszírozású közlekedési nagyprojekteket – ide sorolta Simon Gábor a villamosprojektet is. Hozzátette: nem egyszerű járműbeszerzésről van szó, hanem Miskolc ütőeréről, a jövő egyik szimbólumáról.
Juga György fideszes politikus kihangsúlyozta: nyilván egy pozitív, és a miskolciak nagy részének megelégedésére elkészülő dologról van szó, amelyet a közelgő kormányváltás nem fenyeget. Az autópálya- és a metróépítést azért kellene felülvizsgálni, mert az uniós átlag többszörösébe kerülnek. Hozzátette, Miskolc ebben a ciklusban összesen 50-55 milliárd forintot tud különböző programokban felhasználni, de ha azt kérték volna a helyi képviselőktől, hogy ők döntsék el, mire fordítanák ezt az összeget, akkor véleménye szerint senki nem akarna 37 milliárdot a villamosra költeni. A gazdaságfejlesztésre mindenképpen forrásokra lenne szükség, és kérdés, hogy húsz év múlva ki fog utazni a villamoson. Ha viszont erre kapta a város a támogatást, akkor a lehető legjobb programot kell elkészíteni, azonban véleménye szerint van egy-két neuralgikus pont az anyagban. Az egyik ilyennek a Tiszai pályaudvari végállomást nevezte, amelynek nem készült el a terve, hogy miként zárnák le, így nem kerülhetett be a projektbe. A másiknak pedig a hosszabbítást és az Árpád útnál létrejövő szűkületet, melynél nem kellene ilyen közel engedni a forgalmat a házakhoz. Juga György szerint egy ilyen horderejű ügyben átgondoltabban, a lakossági igényekre reagálva kellett volna dolgozni. A Fidesz-frakció üdvözli a projektet, de a városvezetés kritikájaként vannak a „nem” és „tartózkodó” szavazatok – tette hozzá.
Dr. Kovács László MDF-es képviselő arról beszélt, hogy vannak kérdések, amelyekre nem kaptak választ a bizottsági meghallgatások során. Csak akkor tudja jó szívvel támogatni az előterjesztést, ha az Árpád utcai lakosok aggodalmát megnyugtatóan tudják megválaszolni. Kérdésként fogalmazta meg, hogy ha már meglesz a lehetőség, miért nem viszik kicsit távolabb a forgalmat a házaktól, és aggodalmát fejezte ki, hogy az országzászlónál túl sok zöldterület tűnhet el. Dr. Tompa Sándor szocialista politikus szerint felelősséggel akkor dönthet az ellenzék, ha támogatja a Zöld Nyilat. Minden lakossági felvetés miatt nem lehet átterveztetni a projektet, minden állampolgár igényének megfelelően pedig úgysem lehet egy ilyen nagy beruházást megcsinálni. Bartha György MSZP-s képviselő felszólalásában elmondta, a Tízeshonvéd utcánál lemérte, és 5,5 méterre van a villamossín a panelházaktól. A régi FVV villamosokat nagyon lehet hallani a lakásokban, ahogy közlekedtek, de ma sem könnyű az ott lakók élete, akik nagyon fognak örülni annak, hogy új, korszerű, zajmentes pálya épül ki.
Dr. Szinay Attila, a Fidesz-frakció vezetője azt hangsúlyozta, hogy a pálya felújítása alatt nagy figyelmet kell fordítani arra, hogy a lehető legkevésbé terheljék a miskolciakat. Megjegyezte, a Győri kapuban nagyon belassulhat a forgalom a zárt villamospálya miatt, mert egy lassú jármű esetén sem tudnak az autósok majd előzni. Azt is felvetette, hogy úgy hallotta, a párhuzamos buszközlekedést az MVK felszámolná a villamosprojekt megvalósulása után.
Nyírő Pál szocialista képviselő arról beszélt, hogy ilyen lehetősége még nem volt a városnak, és összefüggéseiben kell nézni az egészet. Vannak kérdések, amelyek ma még a „csillagjóslás” kategóriájába tartoznak, és nem lehet őket megválaszolni. Lehet építő javaslatokat tenni, de a lehetőséget nem szabad halasztani.
Dr. Simon Gábor újabb felszólalásában bevallotta, tény és való, hogy provokálta az ellenzéket, mert ki akarta mondatni velük, hogy támogatják a projektet. Több részletkérdés van még, amit tisztázni kell, de mindenki először csinál ilyen nagy villamos-rekonstrukciós programot. Hozzátette, részben igaz, másra is költenék a pénzt, de nem kérdés, hogy a villamosra szükség van. Az autósforgalom lelassulása kapcsán a Győri kapuban elmondta, az úgynevezett gombsüvegeken, – amivel elválasztják a villamospályát az autós forgalomtól – át lehet hajtani indokolt vis major esetén, de nagy sebességgel, mint ahogy most hajtanak az autósok a sínen. Ígéretet tett rá, hogy szorgalmazni fogja a legoptimálisabb megoldást az Árpád utcai szűkületnél.
Káli Sándor a vita lezárta után elmondta, ma már nem lehet egy uniós támogatottságú programba annyi mindent belevenni, mint régen. „Tessenek már elhinni, hogy azért szanál a város, hogy ott valami jobb legyen. Nem azért csináljuk ezt a projektet, hogy magunkat fényezzük, hanem hogy a városnak jobb legyen!” – jelentette ki a polgármester, hozzátéve: természetesen sok gond és kellemetlenség lesz a munkák során, ezzel tisztában vannak, de lesz egy végeredmény is. Az előterjesztést végül teljes egyetértésben fogadta el a közgyűlés.
Ingatlan vásárlás – útszűkület
Az Árpád utcán, az úgynevezett Pálos-tömbnél nyolc ingatlant vásárol meg az önkormányzat, több mint 300 millió forintért, hogy a leszűkülő keresztmetszetű úttestet kellőképpen ki tudják szélesíteni a villamospálya, és a kétszer egy sávos úttest számára. A távlati tervek szerint a felszabaduló területen egy parkot is kialakítanának, illetve később lenne lehetőség az autóközlekedés számára kétszer két sávra bővíteni az úttestet.
Az értékeléshez be kell jelentekeznie.
Miskolc TV mai műsora
2024-04-23 (Kedd)
Nincs műsorkiírás erre a napra... nézzen vissza később!
Nincs műsorkiírás erre a napra... nézzen vissza később!
Hozzászólások
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned. Jelentkezz be vagy regisztrálj.
Legyél te az első hozzászóló.