Közgyűlés

Elstartolt a villamos-projekt

2008-05-23 18:28

ADD TO IWIW FACEBOOK TWITTER LIVE GOOGLE zold-nyilind.jpg

Hivatalosan is „eldördült a rajtpisztoly” csütörtökön a miskolci Városházán, a villamosprojekt pályára állt és elstartolt. A képviselő-testület ülése előtt Káli Sándor polgármester mutatta be a közgyűlés tagjainak a projekt makettjét, estére pedig a grémium a tervekre is igent mondott, így mehet a kormány, majd a brüsszeli döntéshozók elé.

A jelenlegi diósgyőri végállomást és az utána következő szakaszt – a leendő meghosszabítás elejét – ábrázolta az a makett, amelyet a díszterem előterében kiállítottak reggel. Tehát éppen azt az ominózus, szűkületi részt, amely körül lakossági és politikai vita alakult ki – később az előterjesztés vitájában is. Káli Sándor a frakcióvezetőknek és a képviselőknek mutatta be a makettet, a felmerülő kérdésekre pedig Vargha Tibor, a projekt önkormányzati biztosa és Fleskó Gábor projektvezető válaszoltak.
Ők ketten beszéltek a részletekről az előterjesztés vitáján is, az eddig megtett lépéseket és a pályázat sarokszámait, fontosabb műszaki paramétereit ismertetve. Elhangzott az is, hogy az anyagot május 30-ig szeretnék eljuttatni a kormány számára, és várhatóan a jövő év elején kerülhet a brüsszeli döntéshozók elé. Az ottani elbírálást a pályáztatás és a kivitelezési munkák követik majd, ám a folyamatot felgyorsítva ezeket már hamarabb elkezdik, hogy amint az unió áldását adta a Zöld Nyílra, azonnal elindulhasson a munka. A projektnek elindul a saját honlapja is, címen.
Dr. Simon Gábor az MSZP-frakció nevében – és úgy is, mint a projekt frissen kinevezett miniszteri biztosa – nyitotta meg a hozzászólásokat. A szerdai villamos-kisiklásra utalva kijelentette, a jelenlegi rendszert fel kell újítani. Elszomorítónak nevezte, hogy a fideszes képviselők a bizottsági szavazások alkalmával nem támogatták az előterjesztést, és megemlítette a pártelnök nyilatkozatát, mely szerint a Fidesz hatalomra kerülése esetén leállítják az uniós finanszírozású közlekedési nagyprojekteket – ide sorolta Simon Gábor a villamosprojektet is. Hozzátette: nem egyszerű járműbeszerzésről van szó, hanem Miskolc ütőeréről, a jövő egyik szimbólumáról.
Juga György fideszes politikus kihangsúlyozta: nyilván egy pozitív, és a miskolciak nagy részének megelégedésére elkészülő dologról van szó, amelyet a közelgő kormányváltás nem fenyeget. Az autópálya- és a metróépítést azért kellene felülvizsgálni, mert az uniós átlag többszörösébe kerülnek. Hozzátette, Miskolc ebben a ciklusban összesen 50-55 milliárd forintot tud különböző programokban felhasználni, de ha azt kérték volna a helyi képviselőktől, hogy ők döntsék el, mire fordítanák ezt az összeget, akkor véleménye szerint senki nem akarna 37 milliárdot a villamosra költeni. A gazdaságfejlesztésre mindenképpen forrásokra lenne szükség, és kérdés, hogy húsz év múlva ki fog utazni a villamoson. Ha viszont erre kapta a város a támogatást, akkor a lehető legjobb programot kell elkészíteni, azonban véleménye szerint van egy-két neuralgikus pont az anyagban. Az egyik ilyennek a Tiszai pályaudvari végállomást nevezte, amelynek nem készült el a terve, hogy miként zárnák le, így nem kerülhetett be a projektbe. A másiknak pedig a hosszabbítást és az Árpád útnál létrejövő szűkületet, melynél nem kellene ilyen közel engedni a forgalmat a házakhoz. Juga György szerint egy ilyen horderejű ügyben átgondoltabban, a lakossági igényekre reagálva kellett volna dolgozni. A Fidesz-frakció üdvözli a projektet, de a városvezetés kritikájaként vannak a „nem” és „tartózkodó” szavazatok – tette hozzá.
Dr. Kovács László MDF-es képviselő arról beszélt, hogy vannak kérdések, amelyekre nem kaptak választ a bizottsági meghallgatások során. Csak akkor tudja jó szívvel támogatni az előterjesztést, ha az Árpád utcai lakosok aggodalmát megnyugtatóan tudják megválaszolni. Kérdésként fogalmazta meg, hogy ha már meglesz a lehetőség, miért nem viszik kicsit távolabb a forgalmat a házaktól, és aggodalmát fejezte ki, hogy az országzászlónál túl sok zöldterület tűnhet el. Dr. Tompa Sándor szocialista politikus szerint felelősséggel akkor dönthet az ellenzék, ha támogatja a Zöld Nyilat. Minden lakossági felvetés miatt nem lehet átterveztetni a projektet, minden állampolgár igényének megfelelően pedig úgysem lehet egy ilyen nagy beruházást megcsinálni. Bartha György MSZP-s képviselő felszólalásában elmondta, a Tízeshonvéd utcánál lemérte, és 5,5 méterre van a villamossín a panelházaktól. A régi FVV villamosokat nagyon lehet hallani a lakásokban, ahogy közlekedtek, de ma sem könnyű az ott lakók élete, akik nagyon fognak örülni annak, hogy új, korszerű, zajmentes pálya épül ki.
Dr. Szinay Attila, a Fidesz-frakció vezetője azt hangsúlyozta, hogy a pálya felújítása alatt nagy figyelmet kell fordítani arra, hogy a lehető legkevésbé terheljék a miskolciakat. Megjegyezte, a Győri kapuban nagyon belassulhat a forgalom a zárt villamospálya miatt, mert egy lassú jármű esetén sem tudnak az autósok majd előzni. Azt is felvetette, hogy úgy hallotta, a párhuzamos buszközlekedést az MVK felszámolná a villamosprojekt megvalósulása után.
Nyírő Pál szocialista képviselő arról beszélt, hogy ilyen lehetősége még nem volt a városnak, és összefüggéseiben kell nézni az egészet. Vannak kérdések, amelyek ma még a „csillagjóslás” kategóriájába tartoznak, és nem lehet őket megválaszolni. Lehet építő javaslatokat tenni, de a lehetőséget nem szabad halasztani.
Dr. Simon Gábor újabb felszólalásában bevallotta, tény és való, hogy provokálta az ellenzéket, mert ki akarta mondatni velük, hogy támogatják a projektet. Több részletkérdés van még, amit tisztázni kell, de mindenki először csinál ilyen nagy villamos-rekonstrukciós programot. Hozzátette, részben igaz, másra is költenék a pénzt, de nem kérdés, hogy a villamosra szükség van. Az autósforgalom lelassulása kapcsán a Győri kapuban elmondta, az úgynevezett gombsüvegeken, – amivel elválasztják a villamospályát az autós forgalomtól – át lehet hajtani indokolt vis major esetén, de nagy sebességgel, mint ahogy most hajtanak az autósok a sínen. Ígéretet tett rá, hogy szorgalmazni fogja a legoptimálisabb megoldást az Árpád utcai szűkületnél.
Káli Sándor a vita lezárta után elmondta, ma már nem lehet egy uniós támogatottságú programba annyi mindent belevenni, mint régen. „Tessenek már elhinni, hogy azért szanál a város, hogy ott valami jobb legyen. Nem azért csináljuk ezt a projektet, hogy magunkat fényezzük, hanem hogy a városnak jobb legyen!” – jelentette ki a polgármester, hozzátéve: természetesen sok gond és kellemetlenség lesz a munkák során, ezzel tisztában vannak, de lesz egy végeredmény is. Az előterjesztést végül teljes egyetértésben fogadta el a közgyűlés.
Ingatlan vásárlás – útszűkület
Az Árpád utcán, az úgynevezett Pálos-tömbnél nyolc ingatlant vásárol meg az önkormányzat, több mint 300 millió forintért, hogy a leszűkülő keresztmetszetű úttestet kellőképpen ki tudják szélesíteni a villamospálya, és a kétszer egy sávos úttest számára. A távlati tervek szerint a felszabaduló területen egy parkot is kialakítanának, illetve később lenne lehetőség az autóközlekedés számára kétszer két sávra bővíteni az úttestet.


Az értékeléshez be kell jelentekeznie.

Hozzászólások

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned. Jelentkezz be vagy regisztrálj.

Legyél te az első hozzászóló.

Miskolc TV mai műsora

2024-04-23 (Kedd)
Nincs műsorkiírás erre a napra... nézzen vissza később!