Közgyűlés

Döntöttek az oktatási intézmények egyházi kézbe adásáról is

2011-05-12 08:25

ADD TO IWIW FACEBOOK TWITTER LIVE GOOGLE kozgyules_ures_ja_110512.jpg

Soron következő, májusi ülését tartotta csütörtökön a miskolci önkormányzat képviselő-testülete. Döntöttek egyebek mellett az önkormányzati bérlakások lakbérmódosításáról, a főutcai helyiség bérletek feltételeinek változásáról, új őstermelői piac kialakításáról, kulturális intézmények összevonásáról, illetve önkormányzati tulajdonú oktatási intézmények egyházi kézbe adásáról is.

Napirend előtt Pfliegler Péter alpolgármester számolt be a közgyűlésnek, hogy az elmúlt héten Kínában járt, és testvérvárosi megállpodást írt alá egy ottani település vezetőivel, ami remélhetőleg gyümölcsöző együttműködést eredményez majd számos területen, a kultúrától, a turizmuson át a gazdasági kapcsolatokig.

Kriza Ákos polgármester bejelentette, hogy a Fidesz-KDNP frakció rendkívüli közgyűlés összehívását kezdeményezte az önkormányzat vagyonrendeletének módosításával kapcsolatban, mivel ezt az elmúlt években nem igazították hozzá a törvényi változásokhoz. A rendkívüli ülést a május 12-i, azaz a mai, rendes ülés első napirendi pontjaként határozták meg. Ezt követően sürgősségi indítványok napirendre tűzéséről döntött a közgyűlés, napirend előtti hozzászólások hangzottak el.  Kovács László (KDNP) ügyrendi javaslatában indítványozta, kerüljön ki a napirendek közül Tompa Sándor MSZP-s képviselő sürgősségi indítványa, az iskolatej ellátáshoz szükséges önrész biztosításáról, a városi óvodákban. A probléma ugyanis megoldást nyert, a szerződési lehetőségek keretei között a közeljövőben az óvodások és az általános iskolások is kapnak majd iskolatejet. A közgyűlés Kiss Gábor humán főosztályvezető kiegészítésével elfogadta Kovács László indítványát.

Szabó Sándor (KDNP) képviselő napirend előtti felszólalásában elmondta: közeledik június 4-e, a gyászos emlékezetű trianoni szerződés évfordulója. Nem csak gondolni kell rá, tenni is kell Trianon sebeinek enyhítéséért, évek óta megemlékezést tartanak ilyenkor, idén, május 31-én Raffay Ernő történész professzor lesz a vendégük Miskolcon. Kezdeményezésére folyamatban van a miskolci országzászló közadakozásból történő helyreállítása, augusztus 20-ára ez remélhetőleg felszentelhető lesz. Szabó Sándor anyagi felajánlást tett a rekonstrukció befejezésére, és közadakozásra szólított fel mindenkit, hogy a nemes ügy valóra válhasson.

kozgyules_110310_ja_51.jpg

Katona Ferenc (Fidesz) képviselő az ellenzék tevékenységét, módszereit bírálta, amellyel el akarják lehetetleníteni a városvezetés munkáját, azon problémák helyrehozását, amelyeket jelentős részben ők maguk okoztak.

Kovács Józsefné (Fidesz) a május 1-jei csanyiki majális hangulatát, szervezettségét méltatta, majd felszólította Bartha György MSZP-s képviselőt, kérjen bocsánatot Zsiga Marcell alpolgármestertől, akit alaptalanul megrágalmazott. Mint mondta, vegyék végre tudomásul, hogy a városnak fideszes vezetése van, a kemény munkának van itt az ideje, nem a hazugságoknak.

Bartha György (MSZP) képviselő reagálásában elmondta, nincs miért bocsánatot kérnie, az eset megtörtént. Az említett szórólap nem hazugságot, tényeket tartalmaz.

Zsiga Marcell alpolgármester felszólította a szocialista képviselőt, ne rágalmazza, és visszautasította az elhangzottakat. Mint fogalmazott, a ha történt volna bármiféle atrocitás részéről a majálison, nyomban a reagálhattak volna, a szocialisták azonban „négy napig gondolkodtak, mit találjanak ki”, mivel kerüljenek be a sajtóba.

Lange László, a miskolci német kisebbségi önkormányzat elnöke egy, a helyi németség történetét bemutató, eredményes fotópályázatról szólt.

Szegedi Márton (Jobbik) frakcióvezető emlékeztetett rá, hogy legutóbb frakciójuk tiltakozásul kivonult, mert úgy érzik, hogy „a megszűnés szélén álló MSZP miskolci képviselői, megalázva a miskolciakat, folyamatosan cirkuszt próbálnak csinálni a közgyűlésből, minden szalmaszálat megragadnak, hogy szerepelhessenek a sajtóban”. - Nem tudják elfogadni a vereséget, minden módon próbálják csorbítani, ellehetetleníteni a közgyűlés munkáját – fogalmazott a képviselő, aki ismételten kérte, hogy számoltassák el végre az elmúlt nyolc év korrupt „politikus bűnözőit". Szegedi Márton konkrét, visszaélésgyanús-ügyeket is említett, a MIK korábbi tevékenységével kapcsolatban, és indítványozta, hogy vizsgálják ki az előző képviselő-testület felelősségét ezekben.

Kriza Ákos polgármester elmondta, nem véletlenül tettek több mint 70 feljelentést. Mint fogalmazott, valamennyi munkatársát felkérte, fokozottan figyeljenek az intézmények gazdálkodására, s jelezzék, ha bármilyen területen jogellenességet, visszaéléseket tapasztalnak. Rendkívül fontos, hogy felelős, átlátható módon gazdálkodjanak a közpénzekkel.

Molnár Péter (KDNP) frakcióvezető felszólalásában arról szólt, hogy noha erre már korábban is történtek eredményes lépések, munkacsoportot kívánnak felállítani annak vizsgálatára, vannak-e még olyan utca- illetve közterületi elnevezések, amelyek a szocializmus évtizedeire utalnak. Ezek helyett ugyanis több javaslatuk is van, rendkívül méltó, és a lengyel-magyar barátság szempontjából is jelentős lenne például miskolci teret elnevezni a nemrégiben boldoggá avatott, II. János Pál pápáról.

kozgyules-110512ml10.jpg

Zsiga Marcell
alpolgármester felszólalásában, az elmúlt időszak eredményeiről szólva, egyebek mellett elmondta: 1143 miskolci lakás újulhat meg a panelprogram eredményeként, amelyre most a Fidesz-kormány biztosítja a fedezetet. Egy német beruházó munkahelyteremtő befeketésről írt alá szerződést a miskolci önkormányzattal, s  nemrégiben elfogadták az új alkotmányt, amely, eddig egyedülálló módon, egymillió ember véleményének figyelembe vételével született. Az alpolgármester utalt a városvezetés folyamatos konzultációira az ide érkező miniszterekkel, államtitkárokkal, s a véleménye szerint elhibázott Főutca Pláza Projekt helyett kialakított, kedvezőbb bérleti rendszerre, amely hozzájárulhat, hogy újra élettel teljen meg a belváros. – Elkezdtük a munkát, mindent meg fogunk tenni, hogy rendbe hozzuk a város ügyeit – emelte ki Zsiga Marcell.

Kovács László (KDNP) képviselő gratulált a városnapi kitüntetetteknek, üdvözölte az alkotmány elfogadását, mint fogalmazott: „a kutya ugat, karaván halad”. Azt a feladatot kapták, hogy tegyék rendbe a város dolgait, a problémák megoldása érdekében máris sok lépést tettek – például a "Fészekrakós" családok folyamatos ellenőrzésével, indokolt szankcionálásával. Miskolc az  első megyei jogú város, ahol a Jobbik javaslatára bevezették, hogy csak az kaphat bérpótló juttatást, aki rendben tartja a lakókörnyezetét. Kovács László utalt a folyamatos lakossági konzultációkra, fórumokra is.

kozgyules-110512ml22.jpg

Pakusza Zoltán
(Jobbik) képviselő arról szólt, hogy a pedagógusok kötelező óraszámának emelése tovább növelheti Miskolcon a munkanélküliséget, s kérte a Fidesz képviselőit, vessék latba lobbierejüket, hogy erre ne kerüljön sor.

Napirendi pontok

Elsőként az önkormányzat vagyonrendeletének napirendre tűzött módosításáról tárgyalt a közgyűlés. Az MSZP képviselői kifogásolták, hogy nem volt elegendő idő az előterjesztés áttekintésére, Simon Gábor frakcióvezető annak a véleményének adott hangot, hogy így az nem tárgyalható, Mokrai Mihály (MSZP) képviselő szerint az egész arról szól, hogy „megkönnyítse az iskolaátadásokat”. Molnár Péter (KDNP) frakcióvezető törvényi hivatkozásokkal jelezte, hogy minden törvényesen, megfelelően előkészítve történt. A közgyűlés többségi szavazattal elfogadta az előterjesztést.

Lakások bérleti díja

Ezt követően a lakások bérletéről szóló 2006.-os önkormányzati rendelet módosítása került napirendre. A miskolci önkormányzat tulajdonában jelenleg 5215 lakás van. Ezek 63,27 százaléka összkomfortos, 16,43 százaléka komfortos, 4,25 százaléka félkomfortos, 14,55 százaléka komfort nélküli és 1,47 százaléka pedig szükséglakás. A lakásállomány fenntartását folyamatosan forráshiány nehezíti, melyet csökkenteni szeretnének. Ennek egyik eszköze a magas komfortfokozatú lakások lakbérkorrekciójának a végrehajtása, az egységes, költségelvű bérleti díj bevezetése, vagyis annak az elvnek a megvalósítása, hogy az azonos típusú lakásokért, azonos bérleti díjat fizessenek a bérlők.

A már jelenleg is költségelven bérbe adott lakások (kivéve a Szinva u. 25. és a Szondy Gy. u. 42-46. szám alatt lévő épület) valamint az alacsony komfortfokozatú lakások bérleti díja nem emelkedik.Az előterjesztés az egységes költségelvű bérleti díj bevezetését egy lépésben javasolja, július 1-től. A korrekció a 2007. január 1. előtt, nem költségelven bérbe adott magas komfortfokozatú lakások esetében a bérleti díj előírás szintjén átlagban 6,65 százalékos (bruttó 57.210.300.-Ft/év) előírás növekedést eredményez. Az egységesítés érdekében magas komfortfokozatú lakások vonatkozásában a javasolt emelés mértéke: 0-tól 13 százalékig változik. Simon Gábor (MSZP) képviselő szerint a módosítás tízmilliókkal károsítja meg a legrászorultabbakat, a Fidesz-KDNP képviselői viszont - mások mellett Kovács László - azon véleményüknek adtak hangot, hogy éppen a szocálisan rászorulók érdekeit tartja szem előtt az előterjesztés, hiszen a magas komfortfokozatú lakások bérleti díja emelkedik. 

Főutcai helyiség bérletek

Ezt követően a helyiségek bérletéről szóló új önkormányzati rendelet megalkotásáról tárgyalt a testület. Mind a belvárosban (I-II. övezet), mind az egyéb területeken (III-V. övezet) az új típusú bérleti szerződéssel rendelkező bérlők esetében – akiknek nincs hátralékuk - 2011. július 1. napjától 30 százalékos bérleti díj csökkentést javasolnak, kivéve a pénzintézeteket, egyéb pénzügyi szolgáltatást végzőket, valamint biztosítókat, távközlési szolgáltatókat, szerencsejátékot működtető bérlőket, illetve használt cikk kereskedést (a régiség kereskedést és az antikváriumot nem beleértve).

A napirend előterjesztésében - egyebek mellett - javasolják egyszeri hozzájárulási díj fizetését a bérleti jog tényleges átruházásakor, melynek mértéke övezettől, fekvéstől, épületen belüli elhelyezkedéstől, megközelíthetőségtől, műszaki állapottól, közművesítettségtől, újrahasznosíthatóságtól függően kerül megállapításra. A javaslat szerint az övezeti határok is módosulnak kisebb mértékben, melyet a Sétálóutca meghosszabbítása, valamint kereskedelmi szempontok indokolnak. Új szabályozásként javasolják beépíteni a rendeletbe a jelenlegi bérlők esetleges terjeszkedési igényeinek támogatását oly módon, hogy amennyiben az igényelt helyiséget is magában foglaló ingatlanban már érvényes bérleti jogviszonnyal rendelkező bérlő további helyiséget szeretne, úgy pályázati eljárás mellett előbérleti joga legyen a helyiségre a pályázat során legkedvezőbb ajánlatot tévővel szemben. Szintén új elemként javasolják, hogy üres helyiségek esetén lehetőség legyen átmeneti – legfeljebb 2 hónap időtartamú hasznosításra elsősorban városi rendezvények céljára. Ebben az esetben a bérleti feltételekben a felek szabadon állapodhatnának meg.

A fizetési fegyelem szigorítása érdekében, a késedelmes teljesítés bérleti díj növekedést eredményezne. 2012. január 1-jétől egységes inflációs emelés bevezetését kezdeményezik az évenkénti 10 százalékos emelés helyett. Garázsok esetében a jelenlegi bérleti díj mérséklését javasolja az előterjesztés, de ugyanakkor a régi bérleti szerződések módosítását és piaci bérleti díjon történő megkötését is. Nagyobb alapterület esetén javasolják a fajlagos bérleti díj csökkentését, a tevékenység preferenciák, a hétvégi-hosszabbított nyitva tartási kedvezmény módosítását, az üresen állás és sikertelen pályáztatás esetén lehetőséget bérleti díj-csökkentésre, a stratégiai célok érdekében lehetőséget átmeneti kedvezmény biztosítására. Kezdeményezik az előterjesztésben a szerződési időtartam felülvizsgálatát, hogy lehetőség legyen nemcsak határozatlan, hanem határozott idejű szerződésekre is. Átmeneti hasznosítás lehetőségének megteremtését is javasolják, legfeljebb 2 hónapra.

kozgyules-110512ml28.jpg

Molnár Péter
(KDNP) frakcióvezető köszönetet mondott Kriza Ákos polgármesternek, és a MIK Zrt. vezérigazgatójának is, hogy az előterjesztés elkészült és tárgyalhatják. A bérleti díjak 30 százalékos csökkentése, a kijelölt irányok nagyban hozzájárulhatnak, hogy a belvárosba végre visszatérjen az a nyüzsgés, ami korábban jellemezte. - Az előző ciklusban sok minden elrontottak, a Főutca Pláza Projekt sem egy sikertörténet volt. Hatalmas összegeket költöttek mindenféle tanulmányokra, érdemi eredmények nélkül – elég végigsétálni a főutcán, látni a kiadatlan, belvárosi üzleteket – fogalmazott a képviselő, aki szerint a kamara és a kereskedők képviselői is úgy nyilatkoztak, hogy az új városvezetés pár hónap alatt többet tárgyalt velük, mint a korábbi, az elmúlt nyolc évben összesen.

Simon Gábor (MSZP) frakcióvezető felújításokat, belvárosi beruházásokat említett, amelyekre az előző, szocialista városvezetés idején került sor. Mint fogalmazott, kevesen emlékeznek rá, hogyan nézett ki a belváros nyolc évvel ezelőtt, mi mindent kellett csinálniuk azóta, hogy élhetőbb legyen. A politikus egyetértett azzal, hogy a munkát folytatni kell, azonban hiányolta a koncepció gazdasági alapjait. Simon Gábor azt is elmondta, ők korábban, a Zöld Nyíl projekt munkálatai miatti forgalomkiesés kompenzációjaként, 40 százalékos bérleti-díj kedvezményt adtak. Ez a múlt év őszéig "élt", majd idén januárban további tíz százalékos emelést hajtottak végre.

Kiss János (Fidesz) frakcióvezető ugyancsak megköszönte az előterjesztést, és köszönetet mondott azoknak a kereskedőknek is, akik talpon tudtak maradni a nehéz években. A képviselő Déva várához hasonlította az előző évek véleménye szerint átgondolatlan és áttekinthetetlen belvárosi fejlesztéseit, amelyek igazából sehová nem vezettek. Mint mondta, célszerűbben, átgondoltabban kellett volna felhasználni, csoportosítani a forrásokat, hogy ne  fordulhassanak elő például olyan esetek, amikor a felújított portálok „középkori állapotú” kapualjakat takarnak. Mokrai Mihály (MSZP) képviselő szerint nem helytálló az az érvelés, ami eleve elutasít és helytelennek nyilvánít mindent, ami az előző években történt. – Arról van szó, hogy sikerült elindítanunk a belvárosi fejlesztéseket, ezt kell tovább vinni – fogalmazott.

Nánási Kocsis Norbert (Fidesz) képviselő szerint az elmúlt években kivéreztették a belvárosi kereskedőket, a kedvezmények a túlélésüket szolgálhatják, működni tudnak, munkahelyet teremtenek. - Nem szabad emberekkel kísérletezni – hangoztatta a képviselő, aki szerint ez elmúlt nyolc évben ezt tették a kereskedőkkel. Zsiga Marcell alpolgármester szerint a szemetes kapualjak, a belvárosi állapotok önmagukért beszélnek. Az elmúlt években eltűntek a vásárlók a főutcáról, ami annak is köszönhető, hogy az előző időszak elhibázott gazdaságpolitikája, az ennek következtében fellépő elszegényedés, munkanélküliség miatt csökkent a vásárlóerő, Miskolcon is. – Vissza fogjuk adni a miskolciaknak a belvárost, a sétálóutcát, szabadidős programok szervezésével, méltó, élhető környezet megteremtésével is - hangoztatta Zsiga Marcell. Mokrai Mihály és Tompa Sándor szocialista képviselők viszont azon véleményüknek adtak hangot, hogy a kormányváltást követően romlottak az emberek életkörülményei. 

Kulturális Központ
A Miskolci Kulturális Központ létrehozására irányuló előterjesztést is megtárgyalta a közgyűlés. E szerint az önkormányzat fenntartásában működő Diósgyőri Ady Endre Kulturális és Szabadidő Központ valamint az Ifjúsági és Szabadidő Ház egymás melletti működése tartalmaz párhuzamosságokat, ezért racionalizálható a szakmai tevékenység, indokolt a két intézmény helyett egy költségvetési szerv a Miskolci Kulturális Központ létrehozása. Az intézmények struktúráját érintő profiltisztítás és racionalizálás a szellemi és technikai erőforrások koncentrálásával biztonságosabb és magasabb színvonalú ellátást fog biztosítani a jelenleginél hatékonyabb költségekkel. A gazdálkodási egyensúly javítása különösen fontos. A gazdasági válság, a szponzorok számának csökkenése, a finanszírozás kedvezőtlen változásai miatt az utóbbi években minimális adósságállománnyal működő intézmények 2010. végére korábbi tartalékaik felélésére kényszerültek, túlfinanszírozást mutatnak.

Az intézmények egy kulturális központ és telephelyek struktúrájúvá alakulnak át, melynek központja az Ifjúsági és Szabadidő Ház épülete, a szervezeti felépítés (igazgató, gazdasági vezető, műszaki vezető) ennek megfelelő lesz. A diósgyőri telephelyen szakmai helyettes, pénzkezelő gazdasági munkatárs, a szakmai kollégák egy része, a várral foglalkozó stáb marad, a többi dolgozó munkahelye a központ lesz. Az együttműködés fontos kérdése a két telephely közötti kommunikáció, ezért szükséges az informatikai rendszerek egységesítése, a kompatibilitás megteremtése.

Fedor Vilmos (MSZP) képviselő hozzászólásában utalt rá, hogy a múltban számos kulturális intézmény működött Miskolcon, minden városrészben külön-külön is voltak ilyenek, mára azonban kettő maradt, és most ezeket is össze akarják vonni. A képviselő szerint eltűntek azok az intézmények, amelyek régen befogadtál a kórusokat, együtteseket, művészeti közösségeket, ő ezeket inkább támogatandónak tartja, mint a nagyrendezvényeket. Ugyanakkor az összevonással szűkülhetnek a pályázati lehetőségek, források is. - Minden miskolci ember számára hozzáférhetővé kell tenni a kultúrát – fogalmazott Fedor Vilmos.
 
Molnár Péter (KDNP) frakcióvezető szerint épp ezt, a kultúra miskolciakhoz történő eljuttatását szolgálja az előterjesztés. Az összevont intézmény ugyanis gazdaságosabban, szakmailag hatékonyabban tudja majd biztosítani a kulturális feladatok ellátását. A képviselő elmondta, ő maga is szívesen gondol vissza azokra az időkre, mikor sok kulturális intézmény működött Miskolcon. Ezek többségét azonban nem a város tartotta fenn, hanem a gyárak, bányák, üzemek. - Ez egy korrekt, megfelelő szakmai anyag, a kultúra épülését fogja szolgálni – fogalmazott Molnár Péter.

Kiss János (Fidesz) képviselő szerint nagyobb léptékben is lehet, illetve kell pályázni, az összevont intézmény egyáltalán nem jelenti ezen lehetőségek beszűkülését. A képviselő annak a véleményének adott hangot, hogy nem a város felelőssége a sokszínű intézményhálózat biztosítása, be kell vonni a tevékenységbe a civileket is. – A magyarokban megvan erre a hajlandóság, hazánk 1945-ig az egyesületek országa volt, míg szét nem verték ezeket. Bátorítani kell az embereket az önszerveződésre, kulturális területen is – mondta el Kiss János.

kozgyules_elnokiaszt_ja_110512.jpg

Miskolci Nevelési, Logopédiai, Pályaválasztási Tanácsadó és Pedagógiai Intézet
A Városi Pedagógiai Intéztnek a Diósgyőri Gimnáziumból való kiválásáról, és a Miskolci Nevelési, Logopédiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézetbe történő beolvadásáról is tárgyaltak a képviselők. Az előterjesztés szerint, a továbbiakban a szakmai szolgáltatások ellátása a szakszolgálati intézmény keretén belül történne, külön, közös igazgatású egységként. Az intézmény neve Miskolci Nevelési, Logopédiai, Pályaválasztási Tanácsadó és Pedagógiai Intézetre változna.Szervezeti egységei között szerepelne nevelési tanácsadás, logopédiai ellátás,továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadás, szakmai szolgáltatás Mint elhangzott, az átalakítás esetén a Diósgyőri Gimnázium és Városi Pedagógiai Intézet és a Miskolci Nevelési, Logopédiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet alapító okiratának módosítása szükséges. Tekintettel arra, hogy beolvadás esetén nem jön létre új költségvetési szerv, hanem a meglévő szerv feladatai bővülnek, a változást az alapító okiratban is fel kell tüntetni. Mivel új intézmény nem jön létre, ezért új intézményvezetői pályázat kiírására sincs szükség.

Döntött a közgyűlés a város nevelési-oktatási intézményeiben fizetendő térítési-, és tandíj összegének megállapításáról, fizetésének szabályairól is.

Alapító okirat, SZMSZ-módosítás
A miskolci önkormányzat júniustól rendezett lakókörnyezethez köti a bérpótló juttatást. Az előírt feltételek teljesítését a polgármesteri hivatal szakhatóságai vizsgálják majd, ami munkaerő-átcsoportosításokat igényel. Mindehhez módosítani kell a hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatát - az egyes szervezeti egységeinek engedélyezett létszámáról – erről is dönt a közgyűlés. Az önkormányzat, az aktív korúak ellátása keretében a bérpótló juttatásra való jogosultság feltételeként előírta a rendezett lakókörnyezet folyamatos biztosítását. A rendeletben pontosan meghatározták azokat a szempontokat, amelyek alapján megállapítható és ellenőrizhető a lakókörnyezet rendezettsége. A feltételek teljesülését a hivatal Humán Főosztályának Egészségügyi és Szociális Osztálya helyszíni ellenőrzés során vizsgálja, amiben szükség szerint közreműködnek a Közterület-felügyeleti és Rendészeti Osztály munkatársai is.

Az Egészségügyi és Szociális Osztályán jelenleg nem áll rendelkezésre az ellenőrzések lebonyolításához szükséges humán erőforrás, a hat személyt hivatalon belüli átcsoportosítással kívánják biztosítani. Az előterjesztés szerint három közcélú foglalkoztatottat átirányítanak a Hatósági Főosztályról, egy köztisztviselőt a Jegyzői Kabinet Kistérségi Munkaszervezetéből, egyet a Hatósági Főosztályról, egyet pedig a Humán Főosztályon belül helyeznek át, a feladat elvégzésére.

A Polgármesteri Alapító Okiratának módosítása is napirenden szerepelt, telephely-változás kapcsán. A módosítás tárgya a Bűnmegelőzési Centrum által használt,Széchenyi u. 12. szám alatt található ingatlan telephelyként történő feltüntetése az Alapító Okiratban.

kozgyules_simonnal_ja_110512.jpg

Gyermekétkeztetés átszervezése
Az  intézményi gyermekétkeztetés átszervezéséről is tárgyaltak a városatyák. E szerint szeptember 1-től a Belvárosi Óvoda gyermekeit a  Szabó Lőrinc Általános és Német Két Tanítási Iskola, a József úti Óvoda gyermekeit a Baross Gábor Közlekedési és Postaforgalmi Szakközépiskola, a Szinva-Népketi Óvoda gyermekeit a Petőfi Sándor Középiskolai Fiúkollégium, az Éltes Mátyás Óvoda, Általános Iskola és EGYMI Gagarin u. tagóvoda gyermekeit a Könyves Kálmán Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, a Bulgárföldi Óvoda gyermekeit a Könyves Kálmán Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény Kaffka Margit tagiskola, a Szilágyi D. Általános és Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Iskola tanulóit a Petőfi Sándor Középiskolai Fiúkollégium, a Fazekas Utcai Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény tanulóit a Központi Leánykollégium, az Eötvös József Építőipari, Művészeti Szakképző Iskola tanulóit pedig a Diósgyőr-Vasgyári Szakképző Iskola és Kollégium látja el.

MISEK-kötelezettségvállalás
A közgyűlés megtárgyalta a „Javaslat a MISEK Nonprofit Kft. alapító okiratában szabályozott, saját tőke 10 százalékát meghaladó kötelezettségvállalásra vonatkozó döntés meghozatalára” című előterjesztést. A bizottsági javaslatok és frakcióvélemények szerint, a város nehéz anyagi helyzetére tekintettel, a közgyűlése nem támogatja, hogy a MISEK Nonprofit Kft. a közbeszerzési eljárás nyertesével, a Kórházszolgálat Műszaki Szolgáltató Kft-vel a szerződést megkösse a közbeszerzési eljárás eredményhirdetésében rögzített feltételekkel. Mint elhangzott, a közbeszerzési eljárás eredményhirdetését követően, egy kormányrendelet módosításának hatályba lépésével az OEP finanszírozás összege jelentősen csökkent, amely a MISEK Nonprofit Kft. gazdálkodási helyzetében lényeges romlást idézett elő. A szerződéskötési kötelezettségtől való elállást a közbeszerzési törvényben foglaltak alapozzák meg, mely szerint az ajánlatkérő a nyertes szervezettel  szemben csak abban az esetben mentesül a közbeszerzési szerződés megkötésének kötelezettsége alól, ha az eredményhirdetést követően - általa előre nem látható és elháríthatatlan ok következtében - beállott lényeges körülmény miatt a közbeszerzési szerződés megkötésére vagy teljesítésére nem képes.
Az önkormányzatnak a szerződés 10 éves időtartamára kellett volna kötelezettséget vállalnia évi 127 millió Ft (nem teljes év esetén időarányosan számolva) támogatás biztosítására a MISEK Nonprofit Kft. számára.

Tárgyalt a közgyűlés a Búza téri, állandó őstermelői, kistermelői piac létesítéséről, melynek üzemeltetésével a Miskolci Városgazda Nonprofit Kft-t bízzák meg.

Közbiztonsági, Bűnmegelőzési Stratégia
Az önkormányzat 2004-ben elfogadott Közbiztonsági és Bűnmegelőzési Stratégiájáról is tárgyalnak a képviselők a testület májusi ülésén. Majkutné Csermely Lujza bűnmegelőzési referens tájékoztatása szerint az elmúlt években számos jelentős eredményt sikerült elérni. Ezek közül is kiemelkedik a Bűnmegelőzési Centrum létrehozása, a polgárőrség megerősítése. Jelenleg nyolc polgárőr egyesület és tizenegy önálló polgárőr csoport működik Miskolcon, közel 300 aktív taggal. Beindult a mezőőri szolgálat, közbiztonsági pontokat alakítottak ki a város veszélyeztetett részein, 40 helyszínre összesen 53 közterületi kamerát helyeztek ki. Megkezdte működését a rendészeti központ a Papszer úton, anyagi támogatást nyújtottak a rendőrség technikai felszereléséhez, bűnmegelőzési programjaihoz.

- Sajnos, az erőfeszítések eredményei nem mindig jelentkeznek az emberek napi biztonságérzetében. A bűncselekmények sok esetben szociális problémákban, illetve az ebből adódó társadalmi feszültségekben gyökereznek, s ezeket nem lehet egyszerű rendvédelmi, büntetőjogi eszközökkel kezelni. A jövő terveit illetően, ezért is tartják kiemelt fontosságúnak a különböző területeken készülő szakmai programok, stratégiák, koncepciók, szociális és bűnmegelőzési kezdeményezések célirányos összehangolását. Szoros kapcsolat kialakítását kezdeményezik a polgármesteri hivatal különböző referensei között annak érdekében, hogy minél több városi programban helyet kapjon a bűnmegelőzési, a drogok-elleni tevékenység, illetve az egészségfejlesztés.

A Bűnmegelőzési Centrum a továbbiakban a polgármesteri hivatal szervezeti egységeként működik majd. Bővíteni, fejleszteni szeretnék az intézmény tevékenységét, szélesíteni a szakmai és civil partnereinek körét. Ahol szükséges, az egyéni körzetekben dolgozó önkormányzati képviselők aktív bevonásával tovább kell folytatni az új polgárőr egyesületek, csoportok létrehozását a város közigazgatási területén. Biztosítani kell a meglévő szervezetek erkölcsi és anyagi támogatását, elő kell segíteni az Országos Polgárőr Szövetség által kötelezően előírt alap és továbbképzéseket. Össze kell hangolni a polgárőrök és a közterület-felügyelők munkáját, célszerű egy ütemezett, közös szolgálatteljesítés kimunkálása a közterületi jelenlét fokozására. Fokozott figyelmet kell fordítani az idősek, a szociálisan leszakadók, nehéz helyzetbe jutók körülményeire. A szakmai és civil szervezetek aktív bevonásával meg kell előzni, hogy bűncselekmények elkövetőivé vagy sértetteivé váljanak. Tevékenységük biztonsága és hatékonysága érdekében azt is kezdeményezik, hogy GPS nyomkövetővel szereljék fel a közterület-felügyelőket és a mezőőröket.
Kiss János (Fidesz) frakcióvezető felszólalásában elmondta: Miskolc vezetése tisztában van a város közbiztonsági helyzetével, az ezzel kapcsolatos, jogos lakossági elvárásokkal. - Jogos igény van arra, hogy a helyzet változzon, javuljon, s az önkormányzat rendelkezzen erre koncepcióval. Sok ember, csoport tevékenységét kell összehangolni. A város vezetése ennek a kereteit kívánja megteremteni, biztosítani, ezért támogatjuk a stratégiát. Közös célunk, hogy csökkenjenek a bűncselekmények - hogy aki kimegy az utcára, az biztonságban haza is tudjon térni. Ezért dolgozunk, együtt az illetékes intézményekkel, hatóságokkal - mondta el a frakcióvezető. Molnár Péter (KDNP)frakcióvezető ugyancsak támogatásáról biztosította az előterjesztést, külön üdvözölve a bűnmegelőzés oktatására irányuló célkitűzéseket.
A többi hozzászóló ugyancsak támogatásáról biztosította a beszámolót és célkitűzéseit. Bartha György (MSZP) képviselő az iránt érdeklődött, mikor kaphatják meg a polgárőr-egyesületek az idei támogatást, Kovács László (KDNP) képviselő pedig a közterületi kamerák elhelyezéséről kért információt. Válaszként elhangzott: a város teljesíteni fogja korábbi kötelezettségeit a polgárőr egyesületek felé. Az eddigi támogatások felhasználásáról május 31-ig kell elszámolniuk az egyesületeknek, ezt követően kerülhet sor az új támogatási szerződések megkötésére. A közterületi kamerák elhelyezéséről a közgyűlés határozott, amennyiben ettől eltérést tapasztal valaki, azt kivizsgálják.

A Miskolci Rendőrkapitányság beszámolója
Napirenden szerepelt a Miskolci Rendőrkapitányság 2010-es tevékenységéről szóló beszámoló is. Mint alhangzott, a kapitányság illetékességi területén az elmúlt évben 10.241 bűncselekmény vált ismertté. A 2009. évi 10.101-gyel szemben ez 1,4 %-os emelkedést mutat. A bűncselekmények kb. 4/5-ét tavaly is Miskolcon követték el, ezek döntő hányada továbbra is a nagyvárosi bűnözéshez kapcsolódik.
Bogyay Ferenc városi rendőrkapitány szerint, a Miskolci Rendőrkapitányság által folytatott büntetőeljárások során 2010. évben 3.650 bűnelkövető vált ismertté, ami 17,3 %-os emelkedést mutat a 2009. évi 3.112 ismertté vált bűnelkövetőhöz képest. A gyermekkorú elkövetők száma az előző évhez képest 108-ról 126-ra (16,7 %), míg a fiatalkorú elkövetők száma 349-ről 394-re (12,9 %) nőtt. A fiatal felnőttnek minősülő elkövetők (18-24 év közöttiek) száma 35%-al lett több, felnőtt egy újabb bűnelkövetői generáció.
Az adatok egyértelműen jelzik, hogy a nagyváros bűnözést gerjesztő hatása továbbra is jelen van, Miskolcon jóval több bűncselekményt követnek el, mint a környékbeli kisebb településeken. A kapitányságon nagy számban továbbra is a kisebb súlyú, főleg vagyon elleni bűncselekmények nyomozása folyik, ezek tömeges előfordulásainak megelőzése elsődleges prioritás.

A bűnözés struktúrájában jelentős változás nem történt, a bűncselekmények döntő hányadát (58,6 %) továbbra is a vagyon elleni bűncselekmények teszik ki. Továbbra sem tapasztalhatók azok a tipikus bűnelkövetői formák, melyek a szervezett bűnözés jelenlétére vagy térnyerésére utalnának. Nem voltak robbantásos, leszámolásos bűncselekmények, hangos bandaháborúk, illetve nem voltak látványos „védelmi pénz” szedések, kíméletlen zsarolások. Egyes vagyon elleni bűncselekmények – főleg a betöréses lopások és az ún. kötözős rablások – nyomozása során sikerült eljárás alá vonni olyan bűnelkövetői csoportokat, akiknek a tevékenysége mutatott egyfajta szervezettséget. A szervezett bűnözés kriminalisztikai kritériumainak azonban egyik csoport sem felelt meg, az esetleges további fejlődésüket pedig éppen a büntetőeljárás alá vonásuk tette lehetetlenné, így a szervezett bűnözés térségünkben nem tudott gyökeret ereszteni.
A vizsgált időszakban Miskolcon és vonzáskörzetében nem állt be jelentős változás a bűnözés szerkezetében. Az elkövetési módok palettáján igazán új, eddig nem ismert elkövetési módszerek nem jelentek meg, inkább csak a meglévőket variálják, kombinálják, finomítják az elkövetői körök.

A helyi bűnözői kör ismert, feltérképezett. Problémát okoznak viszont a folyamatosan megjelenő fiatal, a hatóság előtt még nem ismert kriminális személyiségek, valamint a nem helyi illetőségű, esetleg még a vonzáskörzeten túlról érkező elkövetők, akik felderítése hagyományos nyomozói módszerekkel nehézségekbe ütközik. A bűnözés struktúrájában nem várható különösebben nagy átrendeződés, ugyanakkor – az utóbbi évek tendenciájára és a társadalomban végbemenő negatív folyamatokra tekintettel – félő, hogy a kedvezőtlen folyamatok tovább folytatódnak, ami különösen igaz lehet az internethez kötődő bűncselekmények egyre nagyobb arányú térnyerésére. Annál is inkább valószínű ez a feltevés, mert sem a külső körülményekben (társadalmi, gazdasági, jogi környezet), sem a belső feltételrendszerben (a rendőrség létszámhelyzete) nem várható olyan jelentős változás, mely a bűnözés visszaszorulását eredményezné, vagy legalábbis lassíthatná a bűnözésben uralkodó negatív tendenciákat.

A hozzászólók többsége elismeréssel szólt a rendőrség erőfeszítéseiről, az elért eredményekről. Az ellenzéki képviselők főként azt hangsúlyozták, hogy ezeket az eredményeket a rendőrség erkölcsi, anyagi presztízsét súlyosan érintő, országos események, intézkedések ellenére sikerült elérni. Zsiga Marcell alpolgármester ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a kormány elkötelezett a közbiztonság javítása iránt, s mindent megtesz a szükséges feltételek biztosítésa érdekében.

Márciusban csaknem kétezer újonnan kinevezett rendőr tiszthelyettes állt munkába, bevezették a „Három csapás” törvényt a veszélyes bűnözök elleni, minden eddiginél szigorúbb fellépés érdekében. Sokkal több rendőr szolgál a fokozottan veszélyeztetett kistelepüléseken is, rendszeresek a fokozott ellenőrzések, sokszor a megyei rendőr-főkapitányságok bevetési szolgálatainak munkatársaival, esetenként a készenléti rendőrség állományával megerősítve. Mindennek Borsod és Miskolc is egyre inkább érezni fogja az előnyös hatásait.
Jakab Péter (Jobbik) képviselő annak a véleményének adott hangot, hogy amiként országosan, úgy helyben sem láthatóak az eredményei a kormány jobb közbiztonság megteremtésére irányuló ígéreteinek, törekvéseinek. A képviselő szerint valójában szinte minden területen romlottak statisztikai mutatók, amit csak részben ment a hiányos felszereltség, finanszírozás, és a "gyenge törvényi háttér". Jakab Péter szerint a rendőrség sajnos csak akkor tud igazán eredményes lenni, ha a közbiztonság érdekében önkéntes polgárőri szolgálatot vállaló, tisztességes családapákkal szemben kell fellépni.
Több hozzászólásban felvetették a Diósgyőri Rendőrőrs korszerű elhelyezésének szükségességét is. Kriza Ákos polgármester utasította az önkormányzat illetékeseit, hogy vizsgálják meg ennek a lehetőségeit, a városi ingatlanok vonatkozásában.

Tűzoltósági beszámoló

Beszámolót tárgyaltak a képviselők a Miskolci Hivatásos Önkormányzati Tűzoltóság munkájáról is. Az elmúlt év eseményeről szólva, mind Alfödi Attila tűzoltóparancsnok, mind a hozzászólók kiemelték az árvízi eseményeket, amelyek a korábbi évek terhelésének többszörösét rótták a tűzoltókra is. A közgyűlés valamennyi frakciójának képviselői - főként az árvízi eseményekben érintettek - egyhangúlag méltatták a tűzoltók teljesítményét, hozzállását, segítőkészségét a bajban. Mokrai Mihály (MSZP)képviselő kiemelte, hogy a tűzoltók az embert próbáló erőfeszítések között, mindig megállják a helyüket. Más hatóságokkal összevetve is ők azok, akikre minden körülmények között, a leginkább lehet számítani. Ehhez csatlakozott Bartha György (MSZP)képviselő is, aki felidézte azokat az órákat, napokat, amelyeket közösen töltöttek el az árvízi események idején, s képviselőtársával együtt örvendetesnek nevezte, hogy ha létszámban nem is, felszereltségben sikerült erősíteni a fokozott terhelésnek kitett tűzoltókat, az utóbbi időszakban.

Gyermekjóléti és gyermekvédelmi feladatok

Tárgyalta a közgyűlés a beszámolót a helyi önkormányzat gyermekjóléti és gyermekvédelmi feladatainak ellátásáról. Zsiga Marcell alpolgármester előszavában elmondta, nem kis anyagról van szó, hiszen az önkormányzat számtalan módon és intézménnyel dolgozik a gyermekekért. A szakemberek erejükön felül mindent megtesznek azért, hogy segítsék a családokat a felmerülő problémák megoldásában.
Mokrai Mihály (MSZP) azzal kezdte, hogy nincs fontosabb, mint a gyermek. Az anyag alapos, jól látja a problémákat, és erre megpróbál korrekt válaszokat adni. Az önkormányzat gyámhatósága példaértékűen látja el a munkáját. Alaposnak, kidolgozottnak találta a frakció nevében az anyagot és elfogadásra javasolta.

Kovács László (KDNP) csatlakozott képviselőtársához, alapos anyagot kaptak kézhez. Miskolc városában a gyermekvédelmi ellátás hosszabb távon is az önkormányzat kezében kell, hogy maradjon. Köszönetet mondott azoknak az intézményvezetőknek, akik részt vettek a munkában a KDNP és a Fidesz frakció nevében is.

Térségi integrált szakképző központok

Beszámolót tárgyalt a miskolci TISZK-ek helyzetéről, jövőjéről is a közgyűlés. Molnár Péter (KDNP) korrektnek és kidolgozottnak nevezte az anyagot. Megörökölt helyzetnek nevezte a TISZK-eket, hozzátéve, hogy az előző városvezetést is törvényi kényszer irányította. Az eljárást azonban korábban a jobb oldal kritizálta, Molnár Péter szerint kicsit másképp kellett volna. Beszélt a csökkenő gyermeklétszámról, amely hatványozottan probléma a fenntartó, vagyis az önkormányzat számára, mert így bizonyos indikátorokat nehéz megtartani. A TISZK-eknek helye lehet a szakképzésben és a felnőttképzésben is, mely kitörési pont is lehet a szakképzők számára. Remélik, hogy olyan szakképzési törvény születhet később, amely segítségével újragondolhatják a TISZK-ek helyzetét. Miskolc számára kitörési pont lehet a szakképzés.

Fedor Vilmos (MSZP) a frakció nevében szintén támogatásáról biztosította az előterjesztést, szakszerű, tényszerű, tárgyszerű. Kérte, tekintsék ezt az anyagot egy olyan alapanyagnak, amellyel száműzhetik az értelmetlen politikai viharokat, amelyek a TISZK-ek körül kialakultak. Kényszerpálya volt a létrehozásuk, másképpen nem juthattak a támogatásokhoz. Belső problémák vannak, hiszen kényszervállalkozások voltak.

Sürgősségi előterjesztések
Javaslat került sürgősséggel a grémium elé az Iránytű Szociális Szolgálat alapító okiratának módosítására, melyre egy elnyert pályázat okán van szükség, illetve a megváltozott jogszabályi háttér miatt.

Miskolc város önkormányzata és a Magyar Vöröskereszt megyei szervezete közötti ellátási szerződés módosításáról azért döntenek a képviselők, mert bővíteni szeretné a nappali melegedőjét a szociális szervezet, illetve éjjeli menedékhelyet is kialakítanak női hajléktalanok számára.

Három sürgősségi előterjesztést is tárgyalt a grémium a Miskolc partfalszakadás, útleszakadás miatti vis-maior pályázat benyújtásáról, önrész biztosításáról: Nagy-Avas Felsősori út, Nagyszentbenedi út, Teleki sor.

Szintén sürgősségi előterjesztésként került a képviselők elé a 2011-évi ingatlangazdálkodási terv és feladatellátás meghatározása a Miskolc Holding Zrt. részére, melynek kapcsán Nánási Kocsis Norbert (Fidesz) elmondta, az anyag feloldja a párhuzamosságokat, jó és költséghatékony előterjesztésről van szó, melyet támogatni érdemes.

Hetedikként tárgyalták a sürgősségi előterjesztések között a volt lillafüredi Zalka Máté laktanya ingatlancsoportjának értékesítésére hozott határozat módosítását. Kovács László szerint pozitív dologról van szó, olyan fejlesztés lehetőségéről, amely hosszú évtizedek óta nem történt Lillafüreden. Szélyes Domokos a MIK Zrt. vezérigazgatója elmondta, határidőket tűztek ki, és, ha nem valósul meg a fejlesztés, akkor az önkormányzat számára biztosíték van a terület visszavásárlására.

Szintén sürgősségi előterjesztésként került a közgyűlés elé Miskolc város Gazdasági Programjának stilisztikai módosítása. Simon Gábor (MSZP) elmondta, a közzétételhez a közgyűlés már hozzájárult, de tény, hogy hányattatott sorsú anyagról van szó. Időben jelezte, hogy el kell készíteni, rendkívüli ülésen is javasolták az elkészítését. Kevés idő volt arra, hogy a képviselők megnézhessék, és csak később látták, hogy tele van tartalmi és stilisztikai hibákkal, melyet az országos sajtó is felkapott. Problémának nevezte, hogy a tartalmi változások továbbra sem történtek meg. Véleménye szerint egyeztetni kellene az egyetemmel, a gazdaság szereplőivel, és ezeket belegyúrva jöjjön létre egy olyan tartalom, amely vállalható a város számára is. Tompa Sándor (MSZP) szerint is a tartalom módosítása sokkal fontosabb lett volna, mint a stilizálás.
Kovács László egyetértett abban, hogy botrányos volt az anyag stilisztikailag, a tartalmat azonban már elfogadták, így azon nincs mit tárgyalni.

Sürgősséggel került a közgyűlés elé a Selyemréti Általános és Két Tanítási Nyelvű Iskola vezető álláshelyére pályázat kiírása, a jelenlegi igazgató nyugdíjazása miatt.



Iskolaátadások

Sürgősségi napirendként tárgyalták a képviselők az áprilisi közgyűlés napirendi pontjai közül lekerült oktatási intézmények átadását az egyházak számára. A javaslatokat azért dolgozták át, mert végül nem adják el az épületeket, hanem használatba adják az egyházaknak.
Simon Gábor ügyrendi javaslattal élt, melyben tárgyalási szünetet kért, hogy az MSZP frakció áttekinthesse az anyagokat, melyet a grémium nem szavazott meg.

Pakusza Zoltán (Jobbik) a frakció nevében támogatásáról biztosította az előterjesztéseket. Úgy gondolják az egyházak mindig magas színvonalon végezték az oktatási feladatokat. Negatívnak nevezte, hogy hamarabb nem készült el az anyag, és kérdésként tette fel, hogy az az összeg, amit eddig az önkormányzat a normatívákra költött most hová kerül, javasolta, hogy maradjon az oktatásban.

Fedor Vilmos méltatlannak nevezte a helyzetet, megérdemelte volna mindenki, hogy érdemben tudjanak róla tárgyalni. Ő csak este tízkor kapta meg az előterjesztéseket, és vannak olyanok, akik csak reggel, ez pedig fontosabb anyag annál, hogy így járjanak el. Nem nevezte kérdésnek, hogy az egyházaknak szerepe van a miskolci közoktatásban. Beszélt a korábbi integrációról, melyet szükséges, még, ha nem is a legjobb lépésnek nevezett. Véleménye szerint, ha egy egyház jelentkezik egy oktatási intézmény működtetésére, és szakmailag rendben van a megállapodás, akkor nem lehet oka annak, hogy ne támogassák. A Fáy András Szakközépiskola kapcsán azonban aggályokat sorolt fel: az egyetlen olyan középfokú intézmény a városban, amely két tannyelvű, és amelynek négy felsőfokú képzésre van megállapodása az egyetemmel. Támogatják, hogy a görög katolikusok részt vegyenek a város  oktatásában, de egy előkészítettebb anyagot kellett volna őszre készíteni, amelyet szélesebb körben egyeztettek volna.

Molnár Péter kijelentette, támogatnak minden előterjesztést az oktatási intézmények egyházi kézbe adása kapcsán, mert társadalmi igény van rá. Országosan példaértékűnek nevezte azokat a megállapodásokat, amelyek a közgyűlések elé kerülnek, miskolci példának nevezik már, hogy az egyházak az általános iskolákat körzettel veszik át. Az önkormányzathoz több igény is beérkezett, de szakmailag megalapozott előterjesztéseket szerettek volna, ezek az iskolák esetében pedig azok. Minden egyeztetői fórumon túl vannak, minden szükséges szakértői anyagot, engedélyt beszereztek, így nincs akadálya, hogy ezek a megállapodások létre jöjjenek. Beszélt a frakcióvezető arról is, hogy, ha valaki nem szeretné egyházi iskolába járatni a gyermekét, akkor a legközelebbi intézmény fogadja majd. Kötelezettséget vállalnak az iskolák arra, hogy az oktatási funkciót megtartják, ezért visszautasítja a pletykákat. Szintén része a megállapodásnak, hogy minden dolgozót, gyermeket megtartanak, nem várnak el vallási elhivatottságot a tanároktól, csak azt, hogy végezzék a szakmai munkájukat. A Fáy kapcsán kiemelte, hogy a Görög katolikus egyház arra is biztosítékot vállal, hogy a TISZK kereteiben üzemelteti az iskolát. Kitért arra is, hogy támadás érte a város vezetését, hogy eladják az intézményeket, azonban itt nem eladásról van szó, hanem 25 éves bérbe adásról, de azt sem tartotta volna rossz dolognak, ha eladják, hiszen az oktatási funkciót kötelező lett volna megtartani.

Földesi Norbert (MSZP) megemlítette, hogy az április előterjesztés még eladásról szólt, és örül, hogy végül Miskolc megtartotta értékeit.

Mokrai Mihály szerint ez nem elegáns és nem is szép történet. Semmilyen hatástanulmány nem támasztja alá a szükségességét, viszont számokat sorolt arról, hogy kevesebb gyerek jelentkezett néhány intézménybe, mint amennyit felvehetnének, ami valószínűleg a bizonytalan helyzet miatt van. Megjegyezte azt is, hogy két olyan iskolát adnak át a Vörösmarty és az Itvánffy személyében, amelyek konyháját tavaly felújították és elindították bennük a menzareformot. Felvetette, hogy a megállapodás szerint tulajdonosi hozzájárulást ad az önkormányzat felújítás esetén az intézményeknek, ezzel előnybe kerülnek az önkormányzati iskolákkal szemben.

Kovács László szerint az MSZP 1999-ben is problémázott az iskolák egyházi kézbe adásán, nem lepődött meg, hogy most is vannak aggályaik. Ellenségességet érez, és azt gondolja, hogy hatástanulmányként megfelel az egyházi intézmények példája, amelyeknél hatalmas a túljelentkezés.

Simon Gábor szerint senki nem kérdezte meg az ő véleményüket, a bizottsági üléseken sem tudták tárgyalni, kulturált, normális megbeszélésen egyeztethették volna. Szülőként a gyermeke a Vörösmarty Mihály Általános Iskolába jár, és ott nem történt egyeztetés a szülőkkel. Kijelentette: minden felekezetnek joga van arra, hogy általános iskolát működtessen és fenntartson. Így az Evangélikus egyház igénye akceptálható, a római katolikus egyháznak azonban már van iskolája. Azt is támogatják, ha értéket hoz létre egy egyház, és iskolát épít, így volt ez a Szent Imre Általános Iskolánál is, amelyet saját pénzükön is támogatták a szocialista képviselők, így az egyházellenességet visszautasítja. Hozzátette, nem tudni mi lesz a Vörösmarty iskolában a jeges osztály sorsa, melyet a jégkorcsolya és jégkorong utánpótlás bázisaként hoztak létre.

Nánási Kocsis Norbert a megállapodás pozitív gazdasági hatásairól beszélt, míg Seresné Horváth Zsuzsanna szerint az egyházi oktatás olyan pluszt ad, ami nagyon fontos, ezt anyaként is tudja. A vallási ismeretek hozzátartoznak az alapműveltséghez, megváltoztathatja a gyerekek hozzáállását a tanuláshoz, az értékekhez.

Simon Gábor megjegyezte, senki nem vitatja, hogy az egyházi oktatás színvonala jó, képviselőként azonban az önkormányzati oktatási rendszerért kell dolgozniuk, ami kapcsán szintén kérdések vetülnek fel a megállapodások kapcsán.

Molnár Péter megjegyezte, nem véletlen, hogy a római katolikus egyház a Vörösmarty iskolát szeretné, hiszen annak a helyén korábban plébániai iskola működött, ez annak a jogutódja. Felhívta a figyelmet Kazincbarcikára, ahol szintén középiskolát adnak át az egyháznak, és a megyében más településeken is történik hasonló. Véleménye szerint az egyházak ezer éves kötelezettségvállalása az oktatásban megfelelő bizonyíték. Az erkölcsi megújulásban pedig szerepe lehet az egyházi oktatásnak. Jogosnak nevezte Simon Gábor felvetését, az önkormányzati oktatási rendszer megfelelő működéséhez alapító okiratokat módosítanak és általános iskolák újra egyéni intézményként működnek majd.

Varga Gergő szerint érdemesebb lett volna szeptemberben tárgyalni az előterjesztéseket.

Kiss János szerint a közoktatási megállapodás egy pontját félreértelmezték, itt nem önerőt biztosít felújításnál az önkormányzat, hanem engedélyt, hogy ne legyen kétely, ezért szóbeli kiegészítést javasolt, ami egyértelművé teszi, mire irányul a megállapodás pontja. Hozzátette: úgy tűnik, hogy a szocialista képviselők szívük szerint támogatják az átadásokat, de valami rossz reflex működik bennük, ami miatt nem bólintanak rá, még, ha a szívük mélyén jónak is találják.

Gazdusné Pankucsi Katalin szerint a szocialista frakció csak azon gondolkozik, hogyan lehetne nem támogatni a megállapodásokat. Kijelentette, hogy minden iskolában megvolt az egyeztetés a szülőkkel és a tanárokkal. Kérte, hogy támogassák az előterjesztést.

Varga Gergő szerint figyelembe kellene venni a gyerekek érdekeit is, hiszen, ha valamelyikük nem akar egyházi iskolába járni, az kénytelen kiszakadni a megszokott környezetből.

Tompa Sándor elmondta, ha rendben van a lelkiismeretük, alaposnak tartják az anyagot a képviselők, ami megfelelő arra, hogy 25 évre meghatározza intézmények sorsát, akkor fogadják el és vállalják a felelősséget. Minden pedagógus, aki ezekben az intézményekben dolgozik a legjobb tudása szerint igyekszik a gyerekeket tanítani, oktatni, ne állítsanak be kontrasztot, hogy csak az egyházi iskolákban nevelnek jó modorú és rendes embereket.

Molnár Péter arról beszélt, az előző városvezetés egyszer sem egyeztetett és gyakran súlyos előterjesztéseket az utolsó pillanatban osztottak csak meg. A méltató szavakat az egyházi iskolákról azért mondták el, hogy a méltatlan támadásokat elhárítsák, természetesen önkormányzati intézményekben is magas színvonalú munka folyik. A városvezetés egy rendszerben kezeli az oktatást, melyben van önkormányzati, egyházi és alapítványi iskola.

Zsiga Marcell alpolgármester előterjesztőként elmondta, azt tapasztalta, az MSZP az iskolák egyházi kézbe adása ellen van. Annak kapcsán, hogy két felújított konyhájú iskola kerül átadásra elmondta, az erre költött összeg elenyésző ahhoz képest, hogy milyen állapotban vannak az épületek. A Vörösmarty jeges osztály kapcsán hozzátette, jelen volt az iskolai egyeztetésen Seregély István érsek, és külön örült a jeges osztálynak, ígéretet tett arra, hogy tovább működtetik majd. Az egyházak vállalják az önkormányzat által kért kötelezettségvállalásokat, senkinek semmitől nem kell félnie, minden a miskolci fiatalok erkölcsösebb és színvonalasabb oktatása érdekében történik.

Kriza Ákos szerint abból is látszik, hogy jól elkészített előterjesztésekről van szó, hogy mindössze egy módosítás érkezett hozzá, amelyet előterjesztőiként befogadtak. Véleménye szerint a szocialisták tárgyaltak napközben az előterjesztésekről, és a hozzászólásokból is látszik, hogy felkészültek belőle.

Kiss Gábor, a Humán Főosztály vezetője szerint arányos lesz az egyházi intézményben tanuló gyerekek aránya. Büszkék az önkormányzati iskolákban dolgozókra, kitűnő eredmények állnak mögöttük. Ami most történik, az a választás lehetősége, nem módosítja az oktatás rendszerét, de létrejöhet egy versenyhelyzet, ami egészséges kihívást jelenthet. Azok az intézmények, amelyek eddig integrációban működtek, most önállóan dolgozhatnak majd, példaként említette a Fazekas Általános Iskolát, amelyben igen magas szintű a művészeti oktatás. Véleménye szerint ilyen körültekintő és megalapozott megállapodás az országban még nem történt. Fontos elemként említette a körzet vállalását, hogy van olyan iskola, amelybe száz százalékosan hátrányos helyzetű gyerekek járnak. A munkavállalók továbbfoglalkoztatása alapfeltétel volt, az előterjesztések szakmai részét az áprilisi közgyűlés előtt a bizottságok tárgyalták, a szakmai rész pedig nem változott. Pontosan bizottsági ülésen vetődött fel a használati jog adása az eladás helyett. A jeges osztály kapcsán elmondta, nem lett volna jó eldönteni, hogy marad, vagy sem. A jó döntés az, hogy meg kell hagyni a szülőnek, a diáknak a választás lehetőségét. Ha az osztály maradni akar, akkor működtetik tovább ott, ha nem, akkor másik iskolában biztosítják a lehetőséget.



Közérdekű bejelentések

A zárt ülést követően a közérdekű bejelentésekkel folytatódott a közgyűlés.
Seresné Horváth Zsuzsanna elmondta, a Városgazda Kft elkezdte a kátyúzást, ennek kapcsán azt kérte, hogy a villamospályaépítés miatti terelőútvonalakon élvezzenek prioritást az útjavítások. Bejelentette, úgy tűnik a 21-es járat 5 járata érinti majd a Tiszai pályaudvart június közepétől, illeszkedve a Budapestről érkező vonatokhoz. Perecsenyi Attila a Városgazda Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, igyekeznek az ütemtervbe a jogos igényeket beépíteni.

Tompa Sándor elmondta, a Diósgyőri Sportliget egy részét értékesítették a Tesco áruházláncnak, akik el is kezdték az építkezés előkészítését. Arról érdeklődött, hogy miért áll ez az építkezés, mi lesz vele? Kriza Ákos elmondta, jogászok hada igyekszik felderíteni a szerződés részleteit, amelyet az előző városvezetés kötött. Az áruházlánc nem döntötte el, akar, vagy sem építkezni.

Zsiga Marcell köszönetet mondott a városüzemeltetési osztálynak és a Városgazdának, hogy előző bejelentése nyomán az Andor utcát rendbe tették, de kérte, hogy a Rácz Ádám utcára is nagyobb figyelmet fordítsanak. Bejelentette, hogy a jövő héten bejárást tart a Győri kapuban a leendő virágosítások kapcsán.

Nánási Kocsis Norbert a Tetemvár alsó sora kapcsán mondta el, hogy leszakadással kapcsolatos helyzet állt elő, megrepedt az utca közepe, a kerítések bedőltek. Kérte, hogy valamilyen forrásból oldják meg a helyzetet, mielőtt életveszély állna fenn. Felhívta a figyelmet, hogy vannak olyan MIK-es ingatlanok, amelyek üresek, de mégis fűtik. A 26-os főút szegélyét pedig takarítani kellene, a Plázánál és a megyei kórháznál pedig nagyon rövid a gyalogátkelőhely zöld ideje. Az Avas Szálló kapcsán azt kérte legalább egy takarófóliát használjanak, mert csúnya. A belvárosban javasolta, hogy szombaton lehetne ingyenes a nyáron a parkolás, fel kellene mérni ennek a lehetőségét.

Kriza Ákos elmondta, az Avas Szálló kapcsán egyszerű fóliatakarást nem engedélyeznek, fel kellene állványozni, több irányú tárgyalást folytatnak az újjáépítése kapcsán. Úgy tűnik pozitív irányban indulhatnak el a dolgok.

Varga Gergő a Szilvás 2. társasház kapcsán elmondta a csótányirtás elkezdődött, volt olyan család, aki problémás volt, de már elköltözött, kezd rendeződni a dolog, de a közös költség tartozás egyenlőre továbbra is probléma. Több társasház áll csődközeli állapotban, erre megoldást kell találni. A kátyúzás kapcsán kérte, hogy jelentessék meg az ütemtervet az interneten. Az avasi térfigyelőrendszer kiépítése kapcsán kérte, hogy kerüljön a közgyűlés elé mihamarabb a próbaüzem eredménye. Beszélt az Indigó zenekar tévés sikeréről, aki miskolciak. Kriza Ákos elmondta, a közszolgáltató cégek kintlévőség behajtásai megindultak.

Földesi Norbert a Testvérvárosi orvosi rendelő kapcsán kért segítséget, a Középszer kapcsán elmondta a közútkezelő kihelyezett táblákat, ami tiltja a járdán parkolást, ennek ellenére még mindig parkolnak a járdán, noha az 55 szám után új parkolókat alakítottak ki, amelyek nincsenek kihasználva. Kérte a szigorúbb ellenőrzést. A Középszer 32. alatt a közös képviselő eltűnt több hónapja a liftfelújítás összegével, és nem jár a lift. Lakik ott egy beteg kisfiú, akit napi szinten hordanak kezelésre gyalog a hatodikról, kérte a segítséget, hogy oldják meg a problémát.

Kovács Józsefné javasolta, úgy járjon a 38-as busz, hogy a Petneházi bérházaknál menjen fel az Avasra.

Simon Gábor arról kérdezett, hogy Halász Rózsa, a Szocioprodukt Kft. igazgatója kapcsán, nem összeférhetetlen-e a cég vezetése egyéb gazdasági érdekeltségeivel? Ez ügyben leveleztek a polgármesterrel, aki jelezte, hogy a törvénytelen állapot megszüntetik. A cég gazdálkodásával kapcsolatban azonban a képviselő szerint negatív hírek jelennek meg, ezért kérik, hogy vizsgálják meg a céget, és erről tájékoztassák a közgyűlést.

Tompa Sándor arról kérdezett, igaz-e, hogy AVE Miskolc Kft. felszámolási eljárást kezdeményezett a Miskolc Piac Zrt. ellen?

Kovács László kérte keressék meg azt a helyet a Városházán, ahol a képviselők hivatalosan leülhetnek tárgyalni a választópolgárokkal. A Hegyalja 2. homokozójából kiszedték az árvízkor a homokot, amit azóta sem pótoltak vissza. Lillafüreden még nem kezdődtek el a felújítási munkálatok az árvíz után, így azt is kérte. Érdeklődött a Hegyalja utcán mikor indulhat el a csapadékelvezetés kiépítése?

Rogosz Sándorné, a városüzemeltetési osztály vezetője elmondta, Lillafüreden ebben a hónapban kezdődnek meg a munkálatok, a Helyalja utca csapadékvíz elvezetését idén még nem tudják megoldani, nincs rá forrás.

Pakusza Zoltán a perecesi ároktakarítások kapcsán érdeklődött arról, mikor lesz bejárás? A Szocioprodukt Kft. vonatkozásában ő is kérte a felvetődött kérdésekre a válaszokat. Az avasi kamerarendszer kapcsán pedig arról érdeklődött, hogy meg van-e már a felelőse annak, ki engedélyezte a közgyűlés megkérdezése nélkül a beüzemelést. Kriza Ákos elmondta, komplex anyag készült az árkok takarítására, és kérte, hogy egy ütemterv készüljön rá. A Szociprodukt kapcsán kérte a holding vezetését, hogy vizsgálja meg a céget. A kamerák kapcsán Csiszárné Sajgó Erika a közterületi osztály vezetője elmondta, az elődje felállításának ez volt az oka.

Bazin Géza kérte jobban ellenőrizzék a nyolc négyzetméter per fő szabályt lakásonként, mert zártkerti ingatlanokban egyre nagyobb számmal jelennek meg olyan családok, akik nem akarnak beilleszkedni. Érdeklődött, hogy Perecesen az útszéli sarazást mikor végzik el? Kérte, hogy a közterületek rendjére jobban figyeljenek oda, Perecesen nem szedik a szemetet. A Pakusza Zoltán által felvetődött ároktakarítás kapcsán elmondta, a képviselői alap terhére meg fog történni. Kriza Ákos elmondta a hatósági osztály és a közterület felügyelet megfeszített módon dolgozik, amint tudják növelik a közterület-felügyelet létszámát.

Varga Gergő azt kérte az Iránytű Szociális Szolgálat és a Holding adjon tájékoztatást az embereknek, hogyan kerülhetik el a kilakoltatást, milyen lehetőségei vannak. Megköszönte az avasi polgárőrök és rendőrök munkáját, kérte minél nagyobb számban csatlakozzanak a lakosok a polgárőrséghez. Tájékoztatott róla, hogy a fészekrakó ügy kapcsán elkezdődött a bírósági per.

Mokrai Mihály a Szentpéteri kapui „Üdvözöljük városunkban” tábla kapcsán jelezte, hogy nem látszik ki a fűből. A Kovács László helység javaslatához pedig csatlakoztak a szocialista frakció nevében. A cementgyár kapcsán elmondta, a tárgyalások megfeneklettek, kérte, hogy a polgármester közvetítőként járjon közbe.

Kriza Ákos elmondta, azt a szerepet, amit egy polgármesternek ebben be kell tölteni meg teszi, még Bécsbe is kiutazott az egyik félhez személyesen. Folyamatos az egyeztetés, nem egyszerű, de mindent el fognak követni.

Gazdusné Pankucsi Katalin köszönetet mondott a Városgazda Kft. dolgozóinak a 67-es buszmegállójában a soron kívüli aszfaltozás miatt és a városüzemeltetési osztálynak, hogy a Hajnal, Kokilla, Vasöntő és Magashegyi utat járhatóvá tették.

Kriza Ákos elmondta, hétfőn 12 órakor bejárják a Zöld Nyíl nyomvonalát, a Selyemréti villamosmegállóból indulva, melyre hívott minden képviselőt.

Miskolc város májusi közgyűlése a végszavazással ért véget, melyen minden elöterjesztést elfogadtak a képviselők.


Az értékeléshez be kell jelentekeznie.

Hozzászólások

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned. Jelentkezz be vagy regisztrálj.

  • 2011-05-13 15:19

    Zoli67

    Bár ezzel szemmel láthatóan nem néznek szembe, de Kriza Ákos polgármester, Molnár Péter oktatási felelős és Gergelyné Bobák Katalin, a Fáy András Közgazdasági Szakközépiskola jelenlegi igazgatónője megtagadták az előző 93 év miskolci polgármestereit, [ tovább ... ]

Miskolc TV mai műsora

2024-03-28 (Csütörtök)
Nincs műsorkiírás erre a napra... nézzen vissza később!