Közélet

Zöld út a kerékpárosoknak

2011-03-24 16:27

ADD TO IWIW FACEBOOK TWITTER LIVE GOOGLE bicikliut-11-03-23-ml13.jpg

Áprilisban megkezdődik a Tiszai pályaudvar – Lillafüred közötti kerékpárforgalmi nyomvonal építése, melynek köszönhetően 17,12 kilométer hosszú észak-déli és kelet-nyugati rendszer alakul ki Miskolcon.

2009-ben az Észak-Magyarországi Operatív program keretében európai uniós pályázatot írtak ki Kerékpárforgalmi hálózat fejlesztése címmel, melyre Miskolc város pályázatot nyújtott be, és a támogatást el is nyerte. Ezzel egy 11,38 kilométer hosszú kerékpárút épülhet meg, amely kapcsolódik a már meglévő 5,74-es kerékpárút-hálózathoz, így összesen egy 17,12 kilométer hosszú észak-déli és kelet-nyugati rendszer alakul ki.

A projekt célja folyamatosan és biztonságosan végigkerékpározható nyomvonal létrehozása a Tiszai pályaudvar és a Diósgyőr-városrész központja között, a város kelet-nyugati tengelyén található jelentősebb oktatási létesítmények, közintézmények, üzemek és gazdasági vállalkozások, jelentős forgalmat vonzó kereskedelmi zónák és bevásárlóközpontok – szám szerint 24 – érintésével. A pályázat benyújtásának feltétele volt ugyanis, hogy a kerékpározók között eddig alacsony részarányt képező hivatásforgalom volumenében jelentős fejlődés álljon be.

Kunhalmi Zoltán, a Magyar Kerékpárosklub megyei szakmai titkára szerint nagy szükség van kerékpárforgalmi hálózat létrehozására a borsodi megyeszékhelyen.
– Ha összehasonlítjuk Miskolcot más európai városokkal, kiderül, hogy nagy eltérés van a közlekedés szerkezetében. A városi közlekedésben a kerékpározás részaránya átlagosan 10-15 százalék, de a fejlett német, vagy holland városokban a 40 százalékot is eléri a kétkerekűek használata, míg az MVK Zrt. adatai szerint ez nálunk alig éri el a két százalékot.
Kunhalmi Zoltán hozzátette, Miskolc most elkészült fenntartható fejlődési stratégiájának is fontos eleme a kerékpáros közlekedés fejlődése. Előnye, hogy egyáltalán nem bocsát ki káros anyagot, valamint kevesebb útfelület-igénye van, ezért mindenki számára hasznos, ha növekszik a biciklizés részaránya a forgalomban.
A támogatási szerződés alapján a város által elnyert támogatás összege 156 millió forint, melyhez az önkormányzat önrészként 28 milliót biztosít, így a tervezett megvalósítás teljes összege 184 millió forint.

bicikliut-11-03-23-ml4.jpg

Az első terveket – és az azóta történt módosításokat – a miskolci Nóvia Kft. készítette. A tervek szerint a nyomvonal önálló, egy kilométer hosszú kerékpárúttal indul a Tiszai pályaudvartól az ózdi vasútvonal alatt vezető aluljáróig, és a Szinva déli partján fut. Ezután a kisforgalmú Hadirokkantak útján vezet tovább a Szinvapark mélygarázsa előtti körforgalomig, majd a Király utca keresztezése után gyalogos- kerékpáros övezetben halad át a lakótelep terén. A Corvin utca keresztezését követően az Arany János utcában folytatódik. A Szinva-terasztól az Erzsébet térig tartó szakasz az IVS keretében gyakorlatilag már elkészült, de sor fog kerülni néhány módosításra. Az Erzsébet teret követően a nyomvonal a Szent István térre, onnan a Városház térre vezet, majd a Dózsa György utcán át éri el a Vologda utat, amelynek déli oldalán önálló kerékpárút épül. A kerékpárutat a Kőporos utcába vezetik át, ahonnan a kisforgalmú Kőporos – Andor – Károly – Liszt Ferenc – Maros utca vonalon haladva rátér az Andrássy útra, s egészen a Mónus Illés utcáig annak déli oldalán halad. Innentől pedig egyenes az út a Könyves Kálmán és Köztársaság utcáktól a Diósgyőri várig. Megépül továbbá egy összekötő szakasz a belvárosban a Szemere u. – Arany J. u. kereszteződéstől a Szemere u. – Görgey – Lévay u. kereszteződés között. A tervezés során a város figyelembe vette a Magyar Kerékpárosklub mint civil szervezet javaslatait és a már megépített kerékpárutakkal kapcsolatos észrevételeit. A kerékpáros klubbal jelenleg is folyamatosan egyeztet az önkormányzat.

A közbeszerzési eljárás megindítására a város 2010 júliusában az Európai Unió Hivatalos Lapjában ajánlati felhívást, majd 2010 szeptemberében módosított ajánlati felhívást tett közzé. A kivitelezésre összességében legkedvezőbb ajánlatot a budapesti székhelyű Magyar Aszfalt Kft. tette, ezért a város velük kötött szerződést.
A munkaterületet április 4-én adják át. A kivitelezés az I. ütemmel kezdődik: ez a Tiszai pályaudvarnál lévő Szinva-hídtól a vasúti aluljáróig tart, új nyomvonal-kiépítéssel a Szinva-patak töltésén. A munkálatok befejezése október 29-re várható.

Az új úthálózat számos meglepetést okozhat mind a gyalogosoknak, mind a kerékpárosoknak, mind az autósoknak. Városunkban ugyanis eddig még nem alkalmazták azokat az új szabályokat, jelzőtáblákat, útburkolati jeleket, forgalomtechnikai megoldásokat, amelyek a KRESZ tavalyi módosításával léptek érvénybe. Ezek az újdonságok minden közlekedő biztonságát hivatottak szolgálni, de ehhez ismerni kell őket, ezért portálunk tervezi, hogy – a Magyar Kerékpárosklubbal együttműködve – a tavasz folyamán részletesen is megismerteti olvasóinkkal az új nyomvonalat, bemutatva, hogy hogyan közlekedhetünk biztonságosan. Részletesebben tájékozódni persze már most is lehet a kerékpáros újság segítségével.

Soós P.
fotó: Mocsári L.



Az értékeléshez be kell jelentekeznie.

Hozzászólások

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned. Jelentkezz be vagy regisztrálj.

Legyél te az első hozzászóló.

Miskolc TV mai műsora

2019-10-16 (Szerda)
Nincs műsorkiírás erre a napra... nézzen vissza később!