Közélet
Ellenzik az átalakítást
2007-04-19 11:42
Az Ökológiai Intézet a Fenntartható Fejlődésért Alapítvány, és a Zöld Kapcsolat Egyesület közös nyilatkozatot adott ki a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium vasúti közlekedési, illetve menetrend átszervezési tervei kapcsán.
„Alulírott szervezetek megdöbbenéssel értesültünk arról a tényről, hogy a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban, illetve a MÁV Zrt. Vezérigazgatóságán olyan menetrend tervezetek készülnek, amelyek 2008-tól a már szüneteltetett 14 mellett további 70 vasútvonalon, a magyar vasúti hálózat felén, a vasúti mellékvonalak teljes egészén, valamint néhány vasúti törzsvonalon is szüneteltetnék a személyszállítást. A személyszállítás szüneteltetése a vasútvonalak többségén a közlekedés végleges megszűnésével jár, újabb lökést adva a Magyarországon már jelenleg is elviselhetetlen mérték közúti tehergépjármű forgalomnak, és egyéni autóhasználatnak. Elfogadhatatlannak tartjuk, és ez a már szüneteltetett 14 vasútvonal szüneteltetésének elrendelésével kapcsolatos körülményekre is érvényes, hogy a vasút kiiktatását a közlekedési rendszerből kizárólag – sok esetben ráadásul kétes hitelesség – eseti utasszámlálási adatokra alapozzák.A vasúti közlekedés megszüntetését a közösségi közlekedési reform keretében „a szükségtelen párhuzamosságok felszámolása” szlogen tetszetős jelmezébe csomagolják. A reform keretében eddig valós ésszerűsítésekre, közlekedési rendszerek áttervezésére, integrált, intermodális közlekedési megoldások létrehozására nem került sor, kizárólag vasúti vonalakat szüntettek meg. Párhuzamos autóbuszjáratok megszüntetésére a vasúti fővonalak mentén sem került sor, sőt ezek esetében is a közúti közlekedés további térnyerését tervezik pl. az itt közlekedő, kis településeken is megálló személyvonatok megszüntetésével.
A helyközi közlekedési tarifák május 1-én bekövetkező egy szintre emelése sem jelenti egységes tarifarendszer bevezetését, hanem csupán a vasúti közlekedés brutális megdrágítása történik, melynek révén lehetetlenné válik a még működő ráhordó jelleg busz-vonat kapcsolatok további fenntartása, működtetése is. Az egységesnek reklámozott tarifa egyszer árdrágítás, hiszen nemhogy a szolgáltatók közötti átjárhatóságot nem teremti meg, de viszonylati tarifarendszer bevezetésére, sőt még a szolgáltatók eltér. km-övezeteinek egységesítésére sem kerül sor. Így május 1-től számos település viszonylatában előfordulhat, hogy a vasúti tarifa az övezeti besorolás eltérése miatt drágább lesz az autóbuszközlekedésnél. És ekkor még a különféle pótdíjak hatását nem is említettük. A reformnak álcázott vasútfelszámolás igazi oka véleményünk szerint nem a vasút veszteségessége, vagy kihasználatlansága, hanem az, hogy a pénzügyi kormányzat nem kíván forrásokat - a nemzetközi tranzitútvonalak kivételével - a vasúti pályák rekonstrukciójára, illetve Budapesten kívül kötöttpályás elővárosi közlekedési rendszerek kialakításának finanszírozására fordítani. Elképesztőnek tartjuk, hogy a kormányzat 2004 óta olyan jogszabályi környezetet alakított ki, amely lehetetlenné tette, hogy az érintett régiók lakossága, civil szervezetei, önkormányzatai, választott képviselői a régiók közösségi közlekedését érintő döntések meghozatalába érdemben beleszólhassanak, az érdekeiket sértő döntések ellen jogorvoslattal éljenek. A kialakított jogszabályi környezet, és a már szüneteltetett 14 vasútvonal megszüntetésénél alkalmazott döntéshozatali gyakorlat a szubszidiaritás elvének megsértésével járt, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium az érdekegyeztetési folyamatot formális színházzá degradálta.Követeljük, hogy a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium azonnal fejezze be a vasúti közlekedés szétverésére irányuló ötleteléseket, és kezdeményezzen vasútvonalanként érdemi döntéselőkészítési, és egyeztetési folyamatot. E folyamat keretében vizsgálják meg a régió teljes közösségi közlekedését, annak átszervezési lehetőségeit. Ahol igazolást nyer, hogy jelentős párhuzamos közúti és vasúti kapacitások vannak, ott vizsgálják meg a közúti közösségi közlekedés vasúttal történ. kiváltásának lehetőségét is, különös tekintettel a vidéki nagyvárosok elővárosi forgalmára. Közismert, hogy az egyéni közlekedésből kizárólag magas szolgáltatási színvonalú kötöttpályás közlekedéssel lehet visszahódítani utasokat. Ezért elkerülhetetlen, hogy a vidéki városok körzetében lévő, valamint egyes észak-déli irányú összeköttetést biztosító vasúti mellékvonalak rekonstrukciója megtörténjen. Az ehhez szükséges források megteremtése – legalábbis a jelenlegi jogszabályi, finanszírozási környezetben – kormányzati feladat.
Az eddigi „eredmények” tükrében már csak azért is azonnali változtatás szükséges, mert a reformnak álcázott vasútfelszámolás ellentétes az Európai Unió közlekedéspolitikai elveivel, veszélyezteti a Magyar Köztársaság által aláírt környezetvédelmi, klímavédelmi egyezményekben foglalt vállalások betartását, és folytatja a magyar közlekedési rendszer egészségtelen Budapest centrikus szerkezetének további erősítését.” 2007. április 19. Ökológiai Intézet a Fenntartható Fejlődésért Alapítvány Zöld Kapcsolat EgyesületMiskolc TV mai műsora
Nincs műsorkiírás erre a napra... nézzen vissza később!
Hozzászólások
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned. Jelentkezz be vagy regisztrálj.
Legyél te az első hozzászóló.