Közélet

Ellenzik az átalakítást

2007-04-19 11:42

ADD TO IWIW FACEBOOK TWITTER LIVE GOOGLE

Az Ökológiai Intézet a Fenntartható Fejlődésért Alapítvány, és a Zöld Kapcsolat Egyesület közös nyilatkozatot adott ki a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium vasúti közlekedési, illetve menetrend átszervezési tervei kapcsán.

„Alulírott szervezetek megdöbbenéssel értesültünk arról a tényről, hogy a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban, illetve a MÁV Zrt. Vezérigazgatóságán olyan menetrend tervezetek készülnek, amelyek 2008-tól a már szüneteltetett 14 mellett további 70 vasútvonalon, a magyar vasúti hálózat felén, a vasúti mellékvonalak teljes egészén, valamint néhány vasúti törzsvonalon is szüneteltetnék a személyszállítást. A személyszállítás szüneteltetése a vasútvonalak többségén a közlekedés végleges megszűnésével jár, újabb lökést adva a Magyarországon már jelenleg is elviselhetetlen mérték közúti tehergépjármű forgalomnak, és egyéni autóhasználatnak. Elfogadhatatlannak tartjuk, és ez a már szüneteltetett 14 vasútvonal szüneteltetésének elrendelésével kapcsolatos körülményekre is érvényes, hogy a vasút kiiktatását a közlekedési rendszerből kizárólag – sok esetben ráadásul kétes hitelesség – eseti utasszámlálási adatokra alapozzák.

A vasúti közlekedés megszüntetését a közösségi közlekedési reform keretében „a szükségtelen párhuzamosságok felszámolása” szlogen tetszetős jelmezébe csomagolják. A reform keretében eddig valós ésszerűsítésekre, közlekedési rendszerek áttervezésére, integrált, intermodális közlekedési megoldások létrehozására nem került sor, kizárólag vasúti vonalakat szüntettek meg. Párhuzamos autóbuszjáratok megszüntetésére a vasúti fővonalak mentén sem került sor, sőt ezek esetében is a közúti közlekedés további térnyerését tervezik pl. az itt közlekedő, kis településeken is megálló személyvonatok megszüntetésével.

A helyközi közlekedési tarifák május 1-én bekövetkező egy szintre emelése sem jelenti egységes tarifarendszer bevezetését, hanem csupán a vasúti közlekedés brutális megdrágítása történik, melynek révén lehetetlenné válik a még működő ráhordó jelleg busz-vonat kapcsolatok további fenntartása, működtetése is. Az egységesnek reklámozott tarifa egyszer árdrágítás, hiszen nemhogy a szolgáltatók közötti átjárhatóságot nem teremti meg, de viszonylati tarifarendszer bevezetésére, sőt még a szolgáltatók eltér. km-övezeteinek egységesítésére sem kerül sor. Így május 1-től számos település viszonylatában előfordulhat, hogy a vasúti tarifa az övezeti besorolás eltérése miatt drágább lesz az autóbuszközlekedésnél. És ekkor még a különféle pótdíjak hatását nem is említettük. A reformnak álcázott vasútfelszámolás igazi oka véleményünk szerint nem a vasút veszteségessége, vagy kihasználatlansága, hanem az, hogy a pénzügyi kormányzat nem kíván forrásokat - a nemzetközi tranzitútvonalak kivételével - a vasúti pályák rekonstrukciójára, illetve Budapesten kívül kötöttpályás elővárosi közlekedési rendszerek kialakításának finanszírozására fordítani. Elképesztőnek tartjuk, hogy a kormányzat 2004 óta olyan jogszabályi környezetet alakított ki, amely lehetetlenné tette, hogy az érintett régiók lakossága, civil szervezetei, önkormányzatai, választott képviselői a régiók közösségi közlekedését érintő döntések meghozatalába érdemben beleszólhassanak, az érdekeiket sértő döntések ellen jogorvoslattal éljenek. A kialakított jogszabályi környezet, és a már szüneteltetett 14 vasútvonal megszüntetésénél alkalmazott döntéshozatali gyakorlat a szubszidiaritás elvének megsértésével járt, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium az érdekegyeztetési folyamatot formális színházzá degradálta.

Követeljük, hogy a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium azonnal fejezze be a vasúti közlekedés szétverésére irányuló ötleteléseket, és kezdeményezzen vasútvonalanként érdemi döntéselőkészítési, és egyeztetési folyamatot. E folyamat keretében vizsgálják meg a régió teljes közösségi közlekedését, annak átszervezési lehetőségeit. Ahol igazolást nyer, hogy jelentős párhuzamos közúti és vasúti kapacitások vannak, ott vizsgálják meg a közúti közösségi közlekedés vasúttal történ. kiváltásának lehetőségét is, különös tekintettel a vidéki nagyvárosok elővárosi forgalmára. Közismert, hogy az egyéni közlekedésből kizárólag magas szolgáltatási színvonalú kötöttpályás közlekedéssel lehet visszahódítani utasokat. Ezért elkerülhetetlen, hogy a vidéki városok körzetében lévő, valamint egyes észak-déli irányú összeköttetést biztosító vasúti mellékvonalak rekonstrukciója megtörténjen. Az ehhez szükséges források megteremtése – legalábbis a jelenlegi jogszabályi, finanszírozási környezetben – kormányzati feladat.

Az eddigi „eredmények” tükrében már csak azért is azonnali változtatás szükséges, mert a reformnak álcázott vasútfelszámolás ellentétes az Európai Unió közlekedéspolitikai elveivel, veszélyezteti a Magyar Köztársaság által aláírt környezetvédelmi, klímavédelmi egyezményekben foglalt vállalások betartását, és folytatja a magyar közlekedési rendszer egészségtelen Budapest centrikus szerkezetének további erősítését.” 2007. április 19. Ökológiai Intézet a Fenntartható Fejlődésért Alapítvány Zöld Kapcsolat Egyesület


Az értékeléshez be kell jelentekeznie.

Hozzászólások

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned. Jelentkezz be vagy regisztrálj.

Legyél te az első hozzászóló.

Miskolc TV mai műsora

2024-04-25 (Csütörtök)
Nincs műsorkiírás erre a napra... nézzen vissza később!