• Magyar villamosokat szeretnének

    Ahogy arról tegnap már beszámoltunk, sikertelen lett a harmadik villamosjármű-közbeszerzési eljárás is Miskolcon. Mivel városunk mellett a többi magyar város is rosszul áll, ahol villamosokat vásárolnának, így összefogás készül.

  • Hozzászólás

    Írta leslie - 2010-11-06 06:41
    Regisztrált: 2010-11-06 05:48
    Hozzászólás: 1
    Magyarországon több, mint tíz éve gyártottak villamost utoljára, mégpedig Debrecennek, melyek magas padlós kocsik.A 21. században az alacsony padlós villamosok számítanak korszerűnek.Voltak kísérletek a villamosgyártó cégektől vegyes padlójú járművek gyártására, de ezek több szempontból sem felelnek meg a kor követelményeinek.Egyrészt kicsi az utasáramlás, másrészt balesetveszélyes benne a közlekedés.A magas és az alacsony padlójú részek között 20-30cm-es szintkülönbségek vannak,melyet lépcsőkkel kompenzálnak.
    Ráadásul a lépcsőknél az utasfolyosó korláttal le van szűkítve 50-60cm szélességre.Nem hiszem, hogy az idősebb emberek örülnének egy villamosozással egybekötött lépcsőzésnek.Szép és jó dolog, hogy a magyar villamos gyártását fel akarják éleszteni, de ezt nem most kellene elkezdeni, sőt a kilencvenes években kellett volna felfejleszteni.Sajnos az akkori esztelen politizálás tönkre tette a magyar járműgyártást, lásd Csepel Művek, Ikarus, Ganz.Ha a Ganz-ban akarnak villamost gyártani, ahhoz hogy elkészüljön az első villamos, sok-sok hónapnak, évnek kell eltelnie a tervezéstől a kivitelezésig,a sorozat gyártásig. Ráadásul a 30 százalékban alacsony padlós jármű korszerűtlen, elavult.Szegeden is elkezdtek házilag barkácsolni egy részben alacsony padlós járművet. Remélem nem erre gondolt Orosz Gábor úr.
    Nagyon örülnék neki, ha nem a politika döntene megint a szakmai kérdésekben, mert ennek a villamossal rendelkező városok polgárai látnák a kárát.
    Az pedig ,hogy a városaink honnan szerzik be a járműveket, legyen a szakemberek döntése. Valahogy az átkos jut eszembe erről, amikor bármelyik magyar városban jártál, mindenütt ugyanaz a kép fogadott, Ikarus buszok, "Bengáli" villamosok.
    Azt hiszem, hogy a közbeszerzési eljáráson kellene változtatni, mert rettenetesen bürokratikus. Elhiszem, hogy az uniós pénzeket ellenőrizni kell, de itt már átestek a ló másik oldalára ezzel a túlszabályozással.
    A pályázók pedig ki is használják ezt, hiszen az üzlet érdekében mindent be kell vetni.Én azt mondom, hogy maradjunk a közbeszerzésnél, hiszen már a pályázók is az unióhoz akarnak fordulni a sok procedúra miatt.A magyar villamosról pedig essen szó akkor ha létezik egy korszerű legyártott, piacképes példány.Ha már villamost vásárolnak városaink, legyen 21. századi és ne a politikusok döntsék el, hogy mi a jó az utazóközönségnek
    Írta haverusz - 2010-11-06 09:51
    Regisztrált: 2010-06-11 19:02
    Hozzászólás: 7
    Teljes mértékben egyetértek leslie előbbi hozzászólásával. Most már maradjunk a közbeszerzéssel megszerezhető járműtípusoknál. A magyar villamosgyártás feltámasztása valóban jó ötlet, de nem ilyen körülmények között (Mellesleg miért kellett leépíteni? Valaki biztosan kurva jól járt, hogy bagóért mindent szétcincáltak. Pedig ha a sarkára ált volna és összekapta volna az ipart a világviszonylatban is elismert magyar tehetségre alapozva, akkár milliárdos üzletet is összehozhatott volna belőle és teszem azt rongyos 100 millió helyett akár az 1000 szeresét is kaszálhatta volna. De hát ilyen az önzőség és a szűklátókörűség a lustaságról nem is beszélve.). A mérnöki munkára is érvényes az ősi alapelv: a jó munkához idő kell. Egy új és a célnak megfelelő, modern villamos megtervezése bizony akár 10 évet is igénybe vehet. Ha csak valamilyen hirtelen összedobott konstrukció (Pedig a dolgok állása mellett valószínüleg nem maradna a tervezésre 2-3 évnél több idő. És még finom voltam.) kerül ki a gyártók keze alól, az valószínűleg csak katyvasz lesz. Nem tudnak 100 %-ban alacsony padlós járművet tervezni? Hogy is van ez? Ezt komolyan gondolják? Ez már a 21. század vazzeg. Azt ne mondják, hogy nem képesek egy Alstom Citadis, vagy egy AnsaldoBreda Sirio-hoz hasonló ún. multicsuklós konstrukciót megtervezni! Pedig ezek a katyerék alig többek, mint egy felturbózott bengáli (Tudják, azok a sárga birodalmi sínpusztítók, melyekkel még mindig lehet találkozni Debrecen és Szeged utcáin.). Pedig még csak nem is a hagyományos értelemben vett forgóvázas konstrukciók. Ha már itt tartunk, lehetne magaspadlós, forgóvázas konstukciót is tervezni. Ilyen jár például Manchester-ben (Forrás: www(pont)railfuneurope(pont)net. Van róla egy csomó tutis kép.). Magaspadlós? Ez a legkissebb gond. A peronokat hozzá lehet magasítani (Akár 80 cm is lehet.). Korlátok alkalmazásával jól lehetne védeni az utasokat, ráadásul egyértelműen a kívánt irányba (Például a zebra.) lehetne terelni őket. Gond van a magas peronokkal az ellentétes irányba haladó villamosok közötti gyors átszálással? Na ne már! Ezért kellene a megállókat a sínek közé helyezni! Az út is jobban elvezethető lenne a megállók környékén. Ráadásul a zöldterület is jobban megkímélhető volna (Ha már zöldek vagyunk, meg zöld nyíl.). A peronok és az esőbeállók gazdaságosabb kialakítáásról nem is beszélve. A forgóvázas konstrukció ráadásul jobban kímélné a pályát és a futási tulajdonságai is jobbak, mint egy multicsuklós ketyerének. Bár ezek a modern multicsuklósok a bengálihoz képest egyszerűen tökéletesek, azért a futásuk még mindig rosszabb mint a forgóvázas villamosoké. Szóval én azt mondom, hogy egyelőre maradjunk a közbeszerzéssel megvásárólható konstrukciók mellett és az aktuális projekt mellett kezdjük el kiépíteni a villamosipart és kezdjünk hozzá egy a modern és elsősorban a magyar igényeknek eleget tevő konstrukció megalkotásának. Miskolc például marha
    jól járna egy villamosgyárral (Vagy ne adj isten egy Ikarus, vagy Credo gyárral. Legalább nem csak Győr
    profitálhatna ennek az előnyeiből.). És nem utolsó sorban végre munkahelyek teremtődnének (Ez már valóságos szlogen a pártok választási programjában.) és megszünne az elvándorlás és nem csak a kissebségiek maradnának itt. És szintén nem utolsó sorban: BÍZZUNK A MAGYAR TEHETSÉGEBEN! Bár már társadalmunk is kitermelte az ún. Tahó Generációt, azért akad még tehetség bőven. Vannak a városban jó iskolák is, melyek ki tudják termelni a szükséges mérnöki és szakmunkás munkaerőt (Vazzeg, ez is kell. Nem is akármennyi és akármilyen képességű.). De mint mondtam, ehhez idő kell (De most, vagy soha.). Jó lenne, ha a vezetőink is ilyenek lennének. Olyanok, akik tisztában vannak azzal, hogy
    a változás nem zajlik le két nap alatt és tudnak távlatokban gondolkodni, akik látják a távoli célt és tisztában vannak azzal, hogy milyen lépésekben vezet oda az út (És nem utolsó sorban képesek félretenni az egyéni érdekeiket és vágyaikat a cél érdekében akár néhány évre is.). Ezért vannak kételyeim az új polgármesterünkkel kapcsolatban. Nem tudom, hogy milyen ember, de az eddigi körülmények alapján nem sok jót nézek ki belőle. Az egy dolog, hogy azt se tudja, hogy mi hol van a városban, de úgy tűnik, hogy az ötleteit is mások írják (Ma már ez is egy munka. Szerintem még cégek is vannak rá.). Mellesleg elég tehetségtelenül, mivel elég átlátszóak. Szóval doktor mi? Hiszi a piszi.
    Írta BPO654 - 2010-11-18 21:55
    Regisztrált: 2010-11-18 15:24
    Hozzászólás: 4
    A debreceni Ganz KCSV6-os villamosok bőven megfelelnének a vidéki városokba, a jelenlegi 21,7 méteres hosszt egy teljesen a.p-ós középrésszel lehetne kiegészíteni így 32 m-re növelni a hosszát, bef.képességét 220 főre (kb), és így megfelelne a kor követelményeinek is. Legyártani is letudná Szolnok(Stadler), Dunakeszi (bombardier), Bp (Ikarus - ott gyártották a debrecni trolkat is és a Bp-i trolikat is, azok is Ganzok voltak, Ganz-Solaris, ill Ganz-Skoda).
    Írta BPO654 - 2010-11-18 21:59
    Regisztrált: 2010-11-18 15:24
    Hozzászólás: 4
    A polg.mester Kriza Ákos esetleg vegye fel a kapcsolatot Széles Gáborral, v Orbán Viktorral az ügyben.
    (www.muszertechnika.hu)
    Nem kell tehát új típust kifejleszteni ami tényleg sok idő lenne, akár Miskolcon is lehetne gyártatni.